Forfatter Emne: Woody 10KW snegl i brænder sidder fast  (Læst 13273 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline elisch

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Respekt optjent: +0/-0
Woody 10KW snegl i brænder sidder fast
« Dato: Mar 18, 2014, 21:27 »
Så var der desværre nedbrud på fyret i weekenden - naturligvis :-)  "Ingen brændsel" - viste sig at være en defekt gearmotor ifm. den interne snegl (efter kun 2300kg med DLG 8mm piller i fineste kvalitet !) . Gearmotoren havde "ingen kræfter" i en bestemt position, hvor den blot knurrede. Når den blev hjulpet forbi, "havde den kræfter" i nogle sekunder. Ny motor til selvmontage (Dansk VVS Center jo desværre konkurs) fra NBE hjælper forhåbentlig.

Ny gearmotor modtaget - og fortsættelsen er nu den, at den nye gearmotor fungerede i ca. 5 min, hvorefter den lavede præcis sammen nummer - satte sig fast, mens motoren brummede lystigt. Jeg nåede at slukke før motor/gear stod af (håber jeg). Den første gearmotor viste sig at have mistet et par tænder på det mindste tandhjul.
Nå, i gang med på ny at skille brænderen af for at lede efter årsagen. På vedlagte foto kan man se problemet - pillerne sætter sig fast i det bagerste hjørne af pillekammeret og sneglens udformning medfører at pillerne kiler sig fast. Når sneglen så ikke kan knuse materialet brummer motoren/gearet (gearet har måske allerede taget skade) og der kommer ingen piller til forbrændingen. Resultat: "Ingen brændsel". Så kan man fjerne de fastklemte piller i hjørnet og starte forfra. Derefter krydse fingre for at der går lang tid før problemet indtræffer påny.
Er det en gennemtænkt konstruktion - eller har jeg bare ikke forstået, hvordan med fyrer med et "automatisk" pillefyr ? 

P.S. Bør måske oplyse, at fyret er fra sept. 2013
« Senest Redigeret: Mar 18, 2014, 22:09 af elisch »
BlackStar BS1016, 10KW med semirens, V 10.0465, VVB, 50m 110mm Loegstoer, 6 tons pillerum med 2m snegl.
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=elisch

Offline Hugo

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +7/-3
  • Woody-skotte 10Kw ,Opop kedel 20
Sv: Woody 10KW snegl i brænder sidder fast
« Svar #1 Dato: Mar 18, 2014, 21:39 »
Ser godt nok spøjst ud  :( som om der mangler lidt mere snegle vindinger imod gear siden ......ville lige kontrollere ude i min brænder hoved hvordan det ser ud


Min snegl er mere spids i vindinger og de går længere tilbage mod gear , loader lige et par billeder, 2 sek
« Senest Redigeret: Mar 18, 2014, 21:48 af Hugo »

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Woody 10KW snegl i brænder sidder fast
« Svar #2 Dato: Mar 18, 2014, 21:47 »
Hej
Sikke noget pis, det ser sgu lidt spøjst ud. Det er vel en garantisag hvis fyret ikke er ret gammelt.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Hugo

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +7/-3
  • Woody-skotte 10Kw ,Opop kedel 20
Sv: Woody 10KW snegl i brænder sidder fast
« Svar #3 Dato: Mar 18, 2014, 21:55 »
Billede af min snegl årgang 2012
« Senest Redigeret: Mar 18, 2014, 21:58 af Hugo »

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Woody 10KW snegl i brænder sidder fast
« Svar #4 Dato: Mar 18, 2014, 23:34 »
Så var der desværre nedbrud på fyret i weekenden - naturligvis :-)  "Ingen brændsel" - viste sig at være en defekt gearmotor ifm. den interne snegl (efter kun 2300kg med DLG 8mm piller i fineste kvalitet !) . Gearmotoren havde "ingen kræfter" i en bestemt position, hvor den blot knurrede. Når den blev hjulpet forbi, "havde den kræfter" i nogle sekunder. Ny motor til selvmontage (Dansk VVS Center jo desværre konkurs) fra NBE hjælper forhåbentlig.

Ny gearmotor modtaget - og fortsættelsen er nu den, at den nye gearmotor fungerede i ca. 5 min, hvorefter den lavede præcis sammen nummer - satte sig fast, mens motoren brummede lystigt. Jeg nåede at slukke før motor/gear stod af (håber jeg). Den første gearmotor viste sig at have mistet et par tænder på det mindste tandhjul.
Nå, i gang med på ny at skille brænderen af for at lede efter årsagen. På vedlagte foto kan man se problemet - pillerne sætter sig fast i det bagerste hjørne af pillekammeret og sneglens udformning medfører at pillerne kiler sig fast. Når sneglen så ikke kan knuse materialet brummer motoren/gearet (gearet har måske allerede taget skade) og der kommer ingen piller til forbrændingen. Resultat: "Ingen brændsel". Så kan man fjerne de fastklemte piller i hjørnet og starte forfra. Derefter krydse fingre for at der går lang tid før problemet indtræffer påny.
Er det en gennemtænkt konstruktion - eller har jeg bare ikke forstået, hvordan med fyrer med et "automatisk" pillefyr ? 

P.S. Bør måske oplyse, at fyret er fra sept. 2013
prøv med en ny kondensator
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4470
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Sv: Woody 10KW snegl i brænder sidder fast
« Svar #5 Dato: Mar 19, 2014, 06:33 »
Det ser ud som om at det er samme problem som jeg lige har været i. Jeg sleb sneglen helt skarp der hvor den har kilet sig fast på dit billede, og så svejsede jeg lige en lille skrå plade i hullet, så pillerne skal frem. Det har virket.

Hvis det kun er et lille puf der skal til, for at sneglen kører igen, kan det dog blot være kondensatoren der er kaput.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Woody 10KW snegl i brænder sidder fast
« Svar #6 Dato: Mar 19, 2014, 17:53 »
Hej
Kunne man forestille sig at man kortede en smule af sneglakslen, så hele sneglen kommer tættere ind imod motoren
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7577
  • Respekt optjent: +226/-179
  • Montør NBE
Sv: Woody 10KW snegl i brænder sidder fast
« Svar #7 Dato: Mar 19, 2014, 18:23 »
Løs pinol skruen,
og skub sneglen næsten op til metalbagpladen,
spænd så pinol skruen igen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline elisch

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody 10KW snegl i brænder sidder fast
« Svar #8 Dato: Mar 25, 2014, 22:06 »
Fortsættelsen følger nu efter ca. en uge med ny gearmotor fra NBE (tak for fin service) - og afkortning af snegl akslen, så den kommer helt tæt mod bagvæggen mod motoren (som foreslået i forum'et). Men nu er den gal igen, fyret er stoppen med "Ingen brændsel" - faktisk flere gange. I aften var det ikke noget at gøre - geramotoren var igen defekt. Tænderne slidt ned/af (som billedet viser) - efter kun EN UGE. Som det fremgår af billedet sidder de hårde piller nu i klemme ved indføringen til det forreste kammer. Pga. af DLG pillernes hårdhed og længde (se foto) kan snegl og motor ikke klare opgaven (min teori) !
Heldigvis havde jeg netop investeret i endnu en gearmotor og kondensator, som nu er monteret. Samtidig har jeg fulgt et råd om at slibe sneglen skarp på kanten i håb om at den bedre kan "skære" pillerne. Jeg krydser alt :-)  500kr/uge til ny gearmotor - dårlig økonomi.

Fyret er 6 måneder og benytter NBE's standard 6w Linix gearmotor. Noget tyder på, at tingene er underdimensioneret - eller gør jeg noget forkert ? 
Synes ellers at styringen og automatikken var et plus ved NBE fyret - men hvad hjælper det, når der er mekaniske problemer næsten konstant. Så i øvrigt en Baxi snegl/motor hos en ven - det virker som anderledes kram. Men sikkert ikke så smart.

Alle gode råd er velkomne. Familien ønsker sig oliefyret tilbage.
 
« Senest Redigeret: Mar 25, 2014, 22:09 af elisch »
BlackStar BS1016, 10KW med semirens, V 10.0465, VVB, 50m 110mm Loegstoer, 6 tons pillerum med 2m snegl.
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=elisch

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Woody 10KW snegl i brænder sidder fast
« Svar #9 Dato: Mar 25, 2014, 22:20 »
Fortsættelsen følger nu efter ca. en uge med ny gearmotor fra NBE (tak for fin service) - og afkortning af snegl akslen, så den kommer helt tæt mod bagvæggen mod motoren (som foreslået i forum'et). Men nu er den gal igen, fyret er stoppen med "Ingen brændsel" - faktisk flere gange. I aften var det ikke noget at gøre - geramotoren var igen defekt. Tænderne slidt ned/af (som billedet viser) - efter kun EN UGE. Som det fremgår af billedet sidder de hårde piller nu i klemme ved indføringen til det forreste kammer. Pga. af DLG pillernes hårdhed og længde (se foto) kan snegl og motor ikke klare opgaven (min teori) !
Heldigvis havde jeg netop investeret i endnu en gearmotor og kondensator, som nu er monteret. Samtidig har jeg fulgt et råd om at slibe sneglen skarp på kanten i håb om at den bedre kan "skære" pillerne. Jeg krydser alt :-)  500kr/uge til ny gearmotor - dårlig økonomi.

Fyret er 6 måneder og benytter NBE's standard 6w Linix gearmotor. Noget tyder på, at tingene er underdimensioneret - eller gør jeg noget forkert ? 
Synes ellers at styringen og automatikken var et plus ved NBE fyret - men hvad hjælper det, når der er mekaniske problemer næsten konstant. Så i øvrigt en Baxi snegl/motor hos en ven - det virker som anderledes kram. Men sikkert ikke så smart.

Alle gode råd er velkomne. Familien ønsker sig oliefyret tilbage.
 
hvis du kører med meget hårde piller kan du få en mindre snegl så pillerne ikke kan komme i klemme alt. sætte sneglen i en drejebænk og drej af den så der kan ligge en pille under den
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Woody 10KW snegl i brænder sidder fast
« Svar #10 Dato: Mar 26, 2014, 05:34 »
Hej,

Jeg synes at du skal tage en snak med dem du har købt fyret af.
Det er absolut ikke normalt at den interne snegl ikke kan klare opgaven, heller ikke hårde piller.
Hvis den generelt var underdimensioneret, så var der nok flere af de mere end 50.000 fyr der er lavet, som havde problemet.
Noget kunne tyde på en fejl i udformningen af pillekammeret, opretning af gearmotor el. lign.

Hilsen
Michael

Fortsættelsen følger nu efter ca. en uge med ny gearmotor fra NBE (tak for fin service) - og afkortning af snegl akslen, så den kommer helt tæt mod bagvæggen mod motoren (som foreslået i forum'et). Men nu er den gal igen, fyret er stoppen med "Ingen brændsel" - faktisk flere gange. I aften var det ikke noget at gøre - geramotoren var igen defekt. Tænderne slidt ned/af (som billedet viser) - efter kun EN UGE. Som det fremgår af billedet sidder de hårde piller nu i klemme ved indføringen til det forreste kammer. Pga. af DLG pillernes hårdhed og længde (se foto) kan snegl og motor ikke klare opgaven (min teori) !
Heldigvis havde jeg netop investeret i endnu en gearmotor og kondensator, som nu er monteret. Samtidig har jeg fulgt et råd om at slibe sneglen skarp på kanten i håb om at den bedre kan "skære" pillerne. Jeg krydser alt :-)  500kr/uge til ny gearmotor - dårlig økonomi.

Fyret er 6 måneder og benytter NBE's standard 6w Linix gearmotor. Noget tyder på, at tingene er underdimensioneret - eller gør jeg noget forkert ? 
Synes ellers at styringen og automatikken var et plus ved NBE fyret - men hvad hjælper det, når der er mekaniske problemer næsten konstant. Så i øvrigt en Baxi snegl/motor hos en ven - det virker som anderledes kram. Men sikkert ikke så smart.

Alle gode råd er velkomne. Familien ønsker sig oliefyret tilbage.
 
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4470
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Woody 10KW snegl i brænder sidder fast
« Svar #12 Dato: Mar 26, 2014, 08:18 »
Hej,

Jeg synes at du skal tage en snak med dem du har købt fyret af.
Det er absolut ikke normalt at den interne snegl ikke kan klare opgaven, heller ikke hårde piller.
Hvis den generelt var underdimensioneret, så var der nok flere af de mere end 50.000 fyr der er lavet, som havde problemet.
Noget kunne tyde på en fejl i udformningen af pillekammeret, opretning af gearmotor el. lign.

Hilsen
Michael

Fortsættelsen følger nu efter ca. en uge med ny gearmotor fra NBE (tak for fin service) - og afkortning af snegl akslen, så den kommer helt tæt mod bagvæggen mod motoren (som foreslået i forum'et). Men nu er den gal igen, fyret er stoppen med "Ingen brændsel" - faktisk flere gange. I aften var det ikke noget at gøre - geramotoren var igen defekt. Tænderne slidt ned/af (som billedet viser) - efter kun EN UGE. Som det fremgår af billedet sidder de hårde piller nu i klemme ved indføringen til det forreste kammer. Pga. af DLG pillernes hårdhed og længde (se foto) kan snegl og motor ikke klare opgaven (min teori) !
Heldigvis havde jeg netop investeret i endnu en gearmotor og kondensator, som nu er monteret. Samtidig har jeg fulgt et råd om at slibe sneglen skarp på kanten i håb om at den bedre kan "skære" pillerne. Jeg krydser alt :-)  500kr/uge til ny gearmotor - dårlig økonomi.

Fyret er 6 måneder og benytter NBE's standard 6w Linix gearmotor. Noget tyder på, at tingene er underdimensioneret - eller gør jeg noget forkert ? 
Synes ellers at styringen og automatikken var et plus ved NBE fyret - men hvad hjælper det, når der er mekaniske problemer næsten konstant. Så i øvrigt en Baxi snegl/motor hos en ven - det virker som anderledes kram. Men sikkert ikke så smart.

Alle gode råd er velkomne. Familien ønsker sig oliefyret tilbage.
 
hej michael der må være nogen der har problemer med hårde piller hvorfor laves der ellers en 38 mm snegl mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline elisch

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody 10KW snegl i brænder sidder fast
« Svar #13 Dato: Mar 26, 2014, 10:58 »
Tak for dit forslag om at kontakte leverandøren Michael. Desværre står DK VVS Center ikke på mål for så meget p.t. At kammeret har forkert design må vel så også gælde de 50.000 andre fyr du henviser til ?  Skal jeg virkelig interessere mig for noget sådant som kunde ?

Baseret på div. svar tyder det på, at problemet ikke er ukendt - og at løsningen kan være: 1) en kraftigere gearmotor, 2) en mindre snegl.
Er den ene løsning at foretrække frem for den anden ?
(og hvorfor mon NBE ikke foreslår disse løsninger, når man henvender sig ?)

Hilsen Eli
« Senest Redigeret: Mar 26, 2014, 14:51 af elisch »
BlackStar BS1016, 10KW med semirens, V 10.0465, VVB, 50m 110mm Loegstoer, 6 tons pillerum med 2m snegl.
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=elisch

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Woody 10KW snegl i brænder sidder fast
« Svar #14 Dato: Mar 26, 2014, 17:10 »
Hej Eli,

Nej, du skal ikke interessere dig for de 50.000 andre fyr, men blot konstatere at det nok ikke er et generelt problem   ;)

Anyway, når din leverandør var Dansk VVS Center, så synes jeg at du skal reklamere til NBE direkte eller prøve at kontakte Allan hos Hedestoker.
Jeg er ganske sikker på at de gerne vil hjælpe.

Hilsen
Michael

Tak for dit forslag om at kontakte leverandøren Michael. Desværre står DK VVS Center ikke på mål for så meget p.t. At kammeret har forkert design må vel så også gælde de 50.000 andre fyr du henviser til ?  Skal jeg virkelig interessere mig for noget sådant som kunde ?

Baseret på div. svar tyder det på, at problemet ikke er ukendt - og at løsningen kan være: 1) en kraftigere gearmotor, 2) en mindre snegl.
Er den ene løsning at foretrække frem for den anden ?
(og hvorfor mon NBE ikke foreslår disse løsninger, når man henvender sig ?)

Hilsen Eli
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html