H,m, jeg er ikke helt med på hvad du reelt spørger om, men her er hvad jeg tror vil forklare det lidt bedre.
På displayet vises en aktuel effekt i kW.
Den effekt er enten en simpel beregnet effekt udfra max effekt i kW ganget med drift %, eller en mere nøjagtig effekt udregnet på baggrund af temperaturforskellen mellem kedeltemperatur og returtemperatur ganget med det aktuelle flow.
Det første tilfælde (den simple udregning) har man hvis man
ikke har
både en flowmåler
og en returtemperatur måler, samt at der rent faktisk kommer pulser fra flowmåleren.
Hvis du ser på mine driftkurver fra i dag, vil du se at mit flow mellem 12:30 og 13:30 er nul (hvilket det ikke er i praksis men det er for lille til at flowmåleren registrerer det), det medfører at min viste effekt i kW i dette tidsrum er en simpel beregning.
Resten af tiden er den aktuelle effekt i kW udregnet som den aktuelle effekt fyret afsætter i mit varmeanlæg.
Man skal huske at effekten vist med flowmåler mm. er den effekt der afsættes i det kredsløb som temperaturfølerene og flowmåleren måler, og altså ikke nødvendigvis den samme effekt som fyret producerer.
Forklarer det tingene lidt bedre ?
Hilsen
Michael
Det vil sige (nu må du korrigere mig), at aktuel kw er det der forventes efter NBEs udregninger, og den der måles på differensen mellem fremløb og retur er det man reelt får
Ja, og....
Jeg har en flowmåler på samt en retur temperaturføler, det betyder at mit kW tal er udregnet bed differens mellem fremløb og retur ganget med flowet.
Den aktuelle effekt (udregnet kW) vil altid være efter ændringen i drift% på grund af akkumulator effekten i kedel og centralvarmevand.
Jeg bruger ikke aktuel effekt (kW) til noget
Skal man bruge tallet til noget, skal man logge det med små tidsmellemrum henover døgnet og dermed udregne en energimængde (kW/t) som man så kan sammenligne med den forbrugte mængde træpiller.
Derved kunne man udregne en effektivitetsgrad, men det er altså ikke tilfældet.
Hilsen
Michael
Hej MHES
Når man ser på stokercloud, og ser dit fyr synes jeg ikke der er overensstemmelse imellem ydelse i % og kw
Ser hvis du kører nede på 1 kw så kan ydelsen i % stadig være oppe på mellem 20 og 30 %