Forfatter Emne: kan ikke nå ønsket kedel temp.  (Læst 4337 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Kvongfyr

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
kan ikke nå ønsket kedel temp.
« Dato: Jan 26, 2014, 20:23 »
 :-[ hej kloge mennesker.

Her hvor det er så koldt og blæsende, kan mit fyr ikke nå op på ønsket kedel temp på 70 grader. Den ligger på 60-63 grader og drift ligger konstant på 100%. Har afvejet hvilket giver 900g 6 min. P = 2   I = 0.1. Synes at have justeret flammerne ved 10,50 og 100 %. Skal dog siges at trækstabilisatoren står fuldt åbent. Skakt temp, på 37 grader.

160kvm, hvoraf 40 er gulvvarme, middel isoleret.

Er jeg bare nået til hvad mit fyr maks kan?

Mvh Kim
Scotte 10kw blackstar, ver 6,35
120 m2 radiator, 40 m2 gulvvarme

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: kan ikke nå ønsket kedel temp.
« Svar #1 Dato: Jan 26, 2014, 20:51 »
Hvordan vil du beskrive flammen ved 100%? Og står den på 100% det meste af tiden?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Kvongfyr

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: kan ikke nå ønsket kedel temp.
« Svar #2 Dato: Jan 26, 2014, 21:05 »
Den er rimelig stabil, når næsten modsatte side. Synes den ligner meget de billeder i vejledningen. Ja den står på 100 hele tiden.
Scotte 10kw blackstar, ver 6,35
120 m2 radiator, 40 m2 gulvvarme

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: kan ikke nå ønsket kedel temp.
« Svar #3 Dato: Jan 26, 2014, 21:18 »
Meget lys i det? Du kan eventuelt prøve at Gøre den lidt mere fed ved 100%

Bliver flammen suget ned og ind under kanten med det samme når det blæser sådan for så kan det værre der der for meget sug i din skorsten
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: kan ikke nå ønsket kedel temp.
« Svar #4 Dato: Jan 26, 2014, 21:27 »
10.000 kr spørgsmålet - du har pladen nederst i det bageste røgkammer monteret, ik' ?

Hvor varm er røggassen der sendes ud i skorstenen ?

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kvongfyr

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: kan ikke nå ønsket kedel temp.
« Svar #5 Dato: Jan 27, 2014, 09:14 »
Michael

Ja jeg har monteret pladen i bunden, har lige haft det hele ude for at rense fyret. Men kan det tænkes der måske ligger noget aske í bunden som gør den ikke slutter helt tæt, kunne det gøre det? Har ikke røgtemp føler monteret men det vil jeg lige prøve at måle. Skal den måles i røgrøret ud af fyret eller i skorstenen? ???
Scotte 10kw blackstar, ver 6,35
120 m2 radiator, 40 m2 gulvvarme

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: kan ikke nå ønsket kedel temp.
« Svar #6 Dato: Jan 27, 2014, 14:37 »
Hej
Den måles i røgrøret, bor et hul og smid føleren i. Kan du have hånden på røgrøret når den hvæser der ud af, så er det næppe alarmerende højt.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Kvongfyr

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: kan ikke nå ønsket kedel temp.
« Svar #7 Dato: Jan 27, 2014, 18:07 »
Hej Ole

Oki lyder godt, sådan en pt1000 føler vil jeg anskaffe mig og få boret i. Ja jeg kan nemt have hånden derpå. Har fundet udaf hvad var galt, og det er ganske pinligt at jeg ikke har opdaget det. Men prøvede at tage returløb temp. føleren og lige at putte den i røgrøret for at se hvad temp var, og den viste kun 44 grader, kunne også sagtens have hånden derpå. Viste sig at der skulle en del mere blæs på, så fik jeg hævet røgtemp til omkring de 80. Nå tilbage med returføleren i dens dyklomme.
Problemet var stadig at jeg ikke kunne få kedel temp op og drift lå på 100%. Denne gang lod jeg mærke til at der ikke var mange piller på hærden og flammen var ikke så stor som før. Havde før prøvet at sænke mengden på autoberegnere, med 100 gram for at se effekt på flammen og grader men ingen effekt. Så tænkte jeg, nu sætter jeg den til 100 g så skal det jo vælte ind med piller, men nej nej, ingen effekt sneglen kørte som den plejede. Og først der så jeg at Autoberegneren var slået fra, altså at den ikke regnede på min pillemængde. Har været i den menu mange gange efter min afvejninger, men ikke lagt mærke til indstillingen. Tror det er junior som har stået og trykket på den engang i sommer da vi lagde klinker i fyrrummet, og så har den aldrig været stillet tilbage. Så lige så snart jeg fik sat den til JA kan du tro fyrret ville der udaf. Så nu kører jeg med 70 grader fremløb og en drift på omkring de 80% så happy days... Nå skal jeg bare have det fin justeret igen efter alle mine forsøg.

Og vil også i denne ombæring takke Michael MHES for al hans support.

Der er nogle rigtige erfaringsrige og kloge personer herinde og det sætter jeg stor pris på  ;D ;D ;D
Scotte 10kw blackstar, ver 6,35
120 m2 radiator, 40 m2 gulvvarme

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: kan ikke nå ønsket kedel temp.
« Svar #8 Dato: Jan 28, 2014, 09:13 »
Dejligt at det nu kører for dig ;-)
Du behøver sikkert ikke at købe en dyr pt1000 føler. Når du ikke har højere røgtemperatur kan du nøjes med en billigere NTC-røgføler. Prøv at se fx. hos Hedestoker.
Den ligner din NTC-returføler, men metaldelen er noget længere, således at den kan nå ind midt i røgrøret (vigtigt)
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html