Forfatter Emne: Pid igen igen  (Læst 4193 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Rasser

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 93
  • Respekt optjent: +0/-0
Pid igen igen
« Dato: Mar 22, 2008, 12:52 »
Hej derude.
Inspireret af de mange indlæg her i forum har jeg tålmodigt prøvet mig frem med forskellige indstillinger af PID. Det kører egentlig fornuftigt men det der undrer er hvis f.eks setpunkt er 64 Gr og man tilfældigvis står og ser på hvad den viser  ;) så kan den stå meget længe på f.eks 66.2 Gr blæs 38
Det bliver den ved med indtil temp begynder at falde. Kan det overhoved lade sig gøre at få blæs til at falde før temp gør det ? Det samme gør sig gældende når temp er under setpunkt.
F.eks 62 Gr blæs 63 Der kunne jeg godt tænke mig at blæs steg lidt .
I øjeblikket kører jeg 60 12 0

Mvh Rasser

Offline tn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +3/-0
    • online pillefyr
Sv: Pid igen igen
« Svar #1 Dato: Mar 22, 2008, 17:19 »
Hej derude.
Inspireret af de mange indlæg her i forum har jeg tålmodigt prøvet mig frem med forskellige indstillinger af PID. Det kører egentlig fornuftigt men det der undrer er hvis f.eks setpunkt er 64 Gr og man tilfældigvis står og ser på hvad den viser  ;) så kan den stå meget længe på f.eks 66.2 Gr blæs 38
Det bliver den ved med indtil temp begynder at falde. Kan det overhoved lade sig gøre at få blæs til at falde før temp gør det ? Det samme gør sig gældende når temp er under setpunkt.
F.eks 62 Gr blæs 63 Der kunne jeg godt tænke mig at blæs steg lidt .
I øjeblikket kører jeg 60 12 0

Mvh Rasser

hej

Det er I-led der gør at den holder effekt lidt, for ikke at overregulere  på effekt.
hvis du sætter det ned undgår du dit problem, men det er jo netop godt at effekt ikke springer for meget, hvis det kun er +/-2 grader det drejer sig om.
Venlig Hilsen
Tn
biocomfort + stokerkontrol
Tasso us kedel
http://pillefyr.tknweb.dk