Forfatter Emne: Semi rens kører ikke ...  (Læst 15474 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bmp

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Semi rens kører ikke ...
« Dato: Jan 12, 2014, 22:31 »
Hej.

Jeg kan ikke få semi-rens til at kører i mit BS1016 fyr  :(

Bag på fyret er der et 230V stik som ifølge manualen skulle være til semi-rens systemet.
Hvis jeg sætter stikket direkte til 230V burde semi-rens systemet begynde at kører - ikk?
Men er sker bare intet - æv  >:(

Jeg anvender en Version 7 styring og jeg kan ikke finde èt eneste sted i menuerne, hvor man kan styre semi-rens systemet (tids-interval osv.).
Er der nogen, der har en ide til, hvordan man får semi-rens til at kører?

Mvh
Bjarne
(Stokercloud: morville)

Woody BS1016 10kW med kompressor rens. 120m2 bolig.
http://www.stokercloud.dk/dev/morville.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Semi rens kører ikke ...
« Svar #1 Dato: Jan 12, 2014, 22:42 »
Hej...

Semi-rens styres af et print som er monteret ved motoren forrest på kedlen. Du kan få adgang til det ved at tage kedlens forreste dækplade af...

Printet styrer semirens efter en puls-pause-funktion. Når du tilslutter spænding vil semirens køre i en periode, hvorefter det holder pause i en noget længere periode - hvis printet virker! Jeg tror det er en midlertidig løsning der blev lavet før ver. 7 kom på markedet... De printplader har dårlige forhold, og mange holder kun kort tid, så da du har en ver. 7 styring, så fjern printet og monter motoren direkte til forsyningsledningerne sammen med kondensatoren. Kablet til stikket bag på kedlen klipper du stikproppen af, og monterer ledningerne direkte på en udgang i styringen. Under menuen "rens" aktiverer du så den udgang som "askerens", og wupti - din semirens vil blive aktiveret for hver 20kg afbrændte træpiller...

Alternativet er at sætte stikproppen i et døgnur, men skrot under alle omstændigheder det print!

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline jedru

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Jedru. årup. fyn
    • Jedru
Sv: Semi rens kører ikke ...
« Svar #2 Dato: Jan 12, 2014, 23:15 »
Min virker vist heller ikke, har en med 10`styring hvor ledningen er monteret!!

hvis der gennerelt er et problem med konstruktionen, horfor kommer NBE så ikke på banen med nogle vejledninger gerne med billeder, For "Dummies" ! er hverken elektriker e.lign ??

Jesper

Ps er ellers mer end tilfred med skift til pillefyr :-)
10kw scotte, blackstar 1060
112m2.
Isolering..HOV der fløj en Krage gennem stuen..
kompressorrens.
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=jedru
Total nybegynder.. Fyn- 5560

Offline Oldgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 363
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Sv: Semi rens kører ikke ...
« Svar #3 Dato: Jan 13, 2014, 05:25 »
og du er helt sikker på at motoren til rensen ikke kører ?
hvis den kører og rensen ikke bevæger sig så sidder der en lille pinolskrue på stangen ( hovedet) til rensen ved motoren, som kan gå løs.

skal nok tage et billede af den i eftermiddag når jeg er hjemme igen, så du kan se præcis hvor den er.
« Senest Redigeret: Jan 13, 2014, 05:26 af N_Oldgaard »
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Semi rens kører ikke ...
« Svar #4 Dato: Jan 13, 2014, 15:47 »
Det print der sidder til at styre den renser er noget rigtig skrammel.
På min kedel gik der lige godt 1 uge så var det himlet.
Der sidder en modstand på den som brænder af - på en nyere kedel har jeg set at den modstand var af en kraftigere type (en der kan klare mere effekt)
Min persomlige mening om printet skal jeg ikke uddybe, men det vil omhandle et stykke pigtråd og nogle høje hyl

Jeg snakkede med leverandøren og fik en opskrift på hvordan jeg kunne køre udenom printet og så enten styre det via styreboxen eller et eksternt ur.
Hvis jeg selv ville ordne det ville forhandleren kompensere mig på passende vis - da jeg ikke har hørt videre i den sag må det betyde at han mener at jeg kan ryge og rejse  :)
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline bmp

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Semi rens kører ikke ...
« Svar #5 Dato: Jan 13, 2014, 18:45 »
Så fik jeg kigget til mit print og rigtig nok: Modstanden på printet er brændt til en sort klump  :-\

Ud med printet i en fart.....

Tak alle sammen for jeres gode ideer og løsninger  :D
Woody BS1016 10kW med kompressor rens. 120m2 bolig.
http://www.stokercloud.dk/dev/morville.html

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Semi rens kører ikke ...
« Svar #6 Dato: Jan 13, 2014, 20:31 »
Er det den modstand der sidder lige oven over en stor firkantet klup der sandsynligvis er et relæ?
Den hedder R3 på mit print.

Du ved selvfølgelig alt om at kondensatoren skal bruges stadig
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline bmp

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Semi rens kører ikke ...
« Svar #7 Dato: Jan 13, 2014, 21:51 »
Lige præcis!

Man burde jo informere producenten om, at deres konstruktion har èt problem  ::)
Woody BS1016 10kW med kompressor rens. 120m2 bolig.
http://www.stokercloud.dk/dev/morville.html

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Semi rens kører ikke ...
« Svar #8 Dato: Jan 13, 2014, 21:54 »
Jeg tror de ved der er et problem  ;)
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline bmp

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Semi rens kører ikke ...
« Svar #9 Dato: Jan 13, 2014, 22:15 »
Nu kommer jeg i tvivl om, hvordan jeg sætter motoren til et døgnur, fordi der går 4 ledninger hen til motoren: L1 (sort), L2(blå), N(rød), N(grøn).
Hvordan skal det hele forbindes?

Der en kondensator som jeg går ud fra er forbundet i serie til èn af faserne til motoren for at sikre at den kører den rigtige vej rundt. Er det ikke korrekt?
Woody BS1016 10kW med kompressor rens. 120m2 bolig.
http://www.stokercloud.dk/dev/morville.html

Offline aslarsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Semi rens kører ikke ...
« Svar #10 Dato: Jan 14, 2014, 09:21 »
Hej...

Semi-rens styres af et print som er monteret ved motoren forrest på kedlen. Du kan få adgang til det ved at tage kedlens forreste dækplade af...

Printet styrer semirens efter en puls-pause-funktion. Når du tilslutter spænding vil semirens køre i en periode, hvorefter det holder pause i en noget længere periode - hvis printet virker! Jeg tror det er en midlertidig løsning der blev lavet før ver. 7 kom på markedet... De printplader har dårlige forhold, og mange holder kun kort tid, så da du har en ver. 7 styring, så fjern printet og monter motoren direkte til forsyningsledningerne sammen med kondensatoren. Kablet til stikket bag på kedlen klipper du stikproppen af, og monterer ledningerne direkte på en udgang i styringen. Under menuen "rens" aktiverer du så den udgang som "askerens", og wupti - din semirens vil blive aktiveret for hver 20kg afbrændte træpiller...

Alternativet er at sætte stikproppen i et døgnur, men skrot under alle omstændigheder det print!

Mvh Steffen

Det vil sige, at jeg på mit fyr, hvor semirens tilsyneladende er monteret direkte på strøm, bare klipper proppen af og monterer som anvist?
Hvad er udgangen "askerens" ment til? Optager man funktionen for noget andet?

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Semi rens kører ikke ...
« Svar #11 Dato: Jan 14, 2014, 17:15 »
Jeg har 2 PDF filer med beskrivelser på de 2 typer af motorer der er anvendt

Desværre kan jeg ikke få lov at vedhæfte her  :(
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline N P K

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1019
  • Respekt optjent: +15/-1
Sv: Semi rens kører ikke ...
« Svar #12 Dato: Jan 14, 2014, 18:07 »
Hej...

Semi-rens styres af et print som er monteret ved motoren forrest på kedlen. Du kan få adgang til det ved at tage kedlens forreste dækplade af...

Printet styrer semirens efter en puls-pause-funktion. Når du tilslutter spænding vil semirens køre i en periode, hvorefter det holder pause i en noget længere periode - hvis printet virker! Jeg tror det er en midlertidig løsning der blev lavet før ver. 7 kom på markedet... De printplader har dårlige forhold, og mange holder kun kort tid, så da du har en ver. 7 styring, så fjern printet og monter motoren direkte til forsyningsledningerne sammen med kondensatoren. Kablet til stikket bag på kedlen klipper du stikproppen af, og monterer ledningerne direkte på en udgang i styringen. Under menuen "rens" aktiverer du så den udgang som "askerens", og wupti - din semirens vil blive aktiveret for hver 20kg afbrændte træpiller...

Alternativet er at sætte stikproppen i et døgnur, men skrot under alle omstændigheder det print!

Mvh Steffen

Det vil sige, at jeg på mit fyr, hvor semirens tilsyneladende er monteret direkte på strøm, bare klipper proppen af og monterer som anvist?
Hvad er udgangen "askerens" ment til? Optager man funktionen for noget andet?

Du kan sagtens bruge askerens til semirens

Men er du sikker på du ikke har en kedel med indbygget timer den vil i såfald sidde bag frontpladen på kedlen
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline bmp

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Semi rens kører ikke ...
« Svar #13 Dato: Jan 14, 2014, 22:26 »
Jubii - nu virker det  ;D

Printet er røget med storskrald  ;)

Det var jo ikke så svært:
1) Sluk for hele systemet.
2) Afmontere semirens pause styringsprintet (eller hvad nu det hedder) som sidder bagved forpladen på BS1016.
3) Forbind de to "N'er" fra motoreren til det der engang var 230V Nul-forsyningsledningen.
4) Forbind L1 ledningen fra motoren sammen med en af ledningerne fra kondensatoren til det der engang var 230V fasen.
5) Forbind L2 ledningen fra motoren til den anden ende af kondensatoren.
6) Klip stikproppen til semirens forsyningen (som sidder på bagsiden af BS1016) og forbind den til en ledig port i version 7 styring. I mit tilfælde var "L7" ledig.
7) Tænd for anlægget og check at semirens kører ved at gå til "Manuel udgang" menuen og vælg "ON" for i mit tilfælge "L7" og verificere at semirens kører.
8) Husk at vælge "Off" igen i manuel udgang. Under rens sættes "Askerens" til L7 og Vupti  :D  så kører semirens, når du har brugt det antal kg piller som er indtastet.

Igen - Tak alle sammen for jeres vejledning! Uden jeres hjælp var jeg sgu på Herrens mark  ;)
Woody BS1016 10kW med kompressor rens. 120m2 bolig.
http://www.stokercloud.dk/dev/morville.html

Offline aslarsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Semi rens kører ikke ...
« Svar #14 Dato: Jan 14, 2014, 23:02 »
Jeg må have frontpladen af og tjekke.
Tænker om ikke det var bedre at montere et relæ til styringen. Hvor stor effekt har denne motor til semirens, og mon ikke også man risikerer elektrisk støj ved direkte tilslutning?