Forfatter Emne: normalt forbrug  (Læst 9158 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rikke, Fyn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 128
  • Respekt optjent: +2/-3
normalt forbrug
« Dato: Jan 08, 2014, 15:32 »
I forbindelse med en stormskade har jeg brug for lidt viden om hvad normal forbrug for et isoleret hus på 150m2 er i træpiller i døgnet sådan som vores vejr er og har været de sidste par mdr.

En del af min isolering er endt i haven med bodil og jeg har siden brugt ca. 25 kg/døgnet men aner ikke hvad jeg brugte før

Nogen som kan hjælpe?
150m2 hus, brugt 4tons træpiller 1. år
har desuden brændeovn

Offline Schou1984

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: normalt forbrug
« Svar #1 Dato: Jan 08, 2014, 15:47 »
Har selv en 10kw i et semigodt isoleret hus på 112 kvm. Bruger pt mellem 16 og 20 kg pr døgn. Så dit forbrug er nok ikke helt skævt :-)

Offline Rikke, Fyn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 128
  • Respekt optjent: +2/-3
Sv: normalt forbrug
« Svar #2 Dato: Jan 08, 2014, 16:33 »
Lyder godt :-) jeg supplere så op med brændeovn men har jeg jo gjort hele tiden - siden 25/4-13 har jeg i alt brugt 1858kg står der på display. Og datoen var den dag fyr blev installeret. det har så ikke kørt i sommers

Jeg har 16 grader i kælder, 20-21 på 1- sal og 20-22 i stuen. ca. 2 grader mindre uden brændeovn tændt. Alle radiatorer er kommet i orden og med termostater og er sat til 2½, og flere slukker når brændeovn er tændt.

Men mangler jeg isolering vil jeg da have den erstattet så jeg ikke skal bruge flere penge på træpiller end nødvendigt :-)
150m2 hus, brugt 4tons træpiller 1. år
har desuden brændeovn

Offline pillefinger

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 372
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: normalt forbrug
« Svar #3 Dato: Jan 08, 2014, 17:41 »
I forbindelse med en stormskade har jeg brug for lidt viden om hvad normal forbrug for et isoleret hus på 150m2 er i træpiller i døgnet sådan som vores vejr er og har været de sidste par mdr.

En del af min isolering er endt i haven med bodil og jeg har siden brugt ca. 25 kg/døgnet men aner ikke hvad jeg brugte før

Nogen som kan hjælpe?
Det lyder som et fint forbrug, jeg bruger ca 30 kg i øjeblikket til 2 voksne og 2 teenagere.
ca 22* i hele huset...
Med venlig hilsen
Torben
10 kw scotte på BAXI MB SOLO. V7  - Trækstabilisator.
175 kvm + 40 kvm værksted
https://stokercloud.dk/v3/#/V7sport/main-page
Version 7.0680

Offline nasty

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 436
  • Respekt optjent: +6/-2
Sv: normalt forbrug
« Svar #4 Dato: Jan 08, 2014, 17:56 »
ligger rimligt stabilt på omkring 18 kg til et hus på 133m2 med en rum temp på 22/23 grader med gulvvarme 200 mm iso på loftet. 100 mm iso i gulv
på års basis er der brugt 12,5 kg i snit pr døgn =4562 kg piller
V7 styring på en
Woody 10 kW blackstar mini 1016 opvarmer  133 m2
kompressorens trækstabilisator
vvp via 3vejs ventil
Iltsryring
Flad herd
pelvac vakuum sug

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: normalt forbrug
« Svar #5 Dato: Jan 08, 2014, 18:03 »
Lyder godt :-) jeg supplere så op med brændeovn men har jeg jo gjort hele tiden - siden 25/4-13 har jeg i alt brugt 1858kg står der på display. Og datoen var den dag fyr blev installeret. det har så ikke kørt i sommers

Jeg har 16 grader i kælder, 20-21 på 1- sal og 20-22 i stuen. ca. 2 grader mindre uden brændeovn tændt. Alle radiatorer er kommet i orden og med termostater og er sat til 2½, og flere slukker når brændeovn er tændt.

Men mangler jeg isolering vil jeg da have den erstattet så jeg ikke skal bruge flere penge på træpiller end nødvendigt :-)

Du skal ikke stole 100% på det den skriver i displayet  med  antal kg brugt ,det kender kun forbruget ud fra din 6 min afvejning ,og den vil aldrig passe 100 % , det bedste du kan gøre er at skive ned hvor mange kg du hælder i  ;) så ved du hvad dit forbrug er  :)
« Senest Redigeret: Jan 08, 2014, 18:04 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline jedru

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Jedru. årup. fyn
    • Jedru
Sv: normalt forbrug
« Svar #6 Dato: Jan 12, 2014, 02:42 »
Hej
bruger ca 10kg pr døgn på 112 m2 i øjeblikket , har eksperimenteret en del, måske en af eksperterne kan tjekke min graf og sige mig om jeg ødelægger noget på mit fyr ved at køre som jeg gør??
mit hus er rigtigt dårligt isoleret, og med mange kuldebroer, har gulvvarme i 3/4 af huset, og 110l metro vandvarmer..

mvh Jesper

ps min stue og køkken  temp ligger på ca 21gr og 19-20 gr i resten af huset.
« Senest Redigeret: Jan 12, 2014, 02:52 af jedru »
10kw scotte, blackstar 1060
112m2.
Isolering..HOV der fløj en Krage gennem stuen..
kompressorrens.
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=jedru
Total nybegynder.. Fyn- 5560

Offline brian.andersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 110
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: normalt forbrug
« Svar #7 Dato: Jan 12, 2014, 09:47 »
Hej

30kw system. 450m2 dobbelthus, rimeligt isoleret. 300l vvb (p.t. kun 1 familie)
120m2 gulvvarme, resten radiator. 22-23grd (vil gerne sænke, meeen  :))
ca. 45kg per døgn

/Brian
30kw med v.10, 450m2, 300L VVB
http://stokercloud.dk/dev/brian.andersen.html

Offline MarkL

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 156
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: normalt forbrug
« Svar #8 Dato: Jan 12, 2014, 10:07 »
Hej
bruger ca 10kg pr døgn på 112 m2 i øjeblikket , har eksperimenteret en del, måske en af eksperterne kan tjekke min graf og sige mig om jeg ødelægger noget på mit fyr ved at køre som jeg gør??
mit hus er rigtigt dårligt isoleret, og med mange kuldebroer, har gulvvarme i 3/4 af huset, og 110l metro vandvarmer..

mvh Jesper

ps min stue og køkken  temp ligger på ca 21gr og 19-20 gr i resten af huset.

Kommer du ikke tilat fryse, det køre dælme ikke lang tid af gangen? .. Men da du har gulvvarme holder det jo nok lidt bedre på varmen en radiatorene, for jeg har 140kvm ,ed 4 radiator og en god del gulvvarme, men ligger på alt mellem 14 og 23kg.
Hilsen
 Mark

Scotte 10kW m v10.0467
BS1016 m. semirens
VVB
7m stålforing m. trækstabilisator

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/markrl.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: normalt forbrug
« Svar #9 Dato: Jan 12, 2014, 10:27 »
Hej Jesper,

Hvorfor lader du ikke fyret køre hele dagen ?
Det du får ud af din driftform er meget stor drift% skift over kort tid, hvilket typisk giver dårligere økonomi.
Samtidig minimerer du selvfølgelig skorstenstabet, da det ikke rigtigt eksisterer når fyret holder stille.

Jeg ville måske kombinere din driftform, så fyret stopper f.eks. kl. 23:00 og holder stille til kl. 06:00 med drift resten af dagen, altså fra 06:00 til 23:00.

Hilsen
Michael


Hej
bruger ca 10kg pr døgn på 112 m2 i øjeblikket , har eksperimenteret en del, måske en af eksperterne kan tjekke min graf og sige mig om jeg ødelægger noget på mit fyr ved at køre som jeg gør??
mit hus er rigtigt dårligt isoleret, og med mange kuldebroer, har gulvvarme i 3/4 af huset, og 110l metro vandvarmer..

mvh Jesper

ps min stue og køkken  temp ligger på ca 21gr og 19-20 gr i resten af huset.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline jedru

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Jedru. årup. fyn
    • Jedru
Sv: normalt forbrug
« Svar #10 Dato: Jan 12, 2014, 20:45 »
Hej
bruger ca 10kg pr døgn på 112 m2 i øjeblikket , har eksperimenteret en del, måske en af eksperterne kan tjekke min graf og sige mig om jeg ødelægger noget på mit fyr ved at køre som jeg gør??
mit hus er rigtigt dårligt isoleret, og med mange kuldebroer, har gulvvarme i 3/4 af huset, og 110l metro vandvarmer..

mvh Jesper

ps min stue og køkken  temp ligger på ca 21gr og 19-20 gr i resten af huset.

Kommer du ikke tilat fryse, det køre dælme ikke lang tid af gangen? .. Men da du har gulvvarme holder det jo nok lidt bedre på varmen en radiatorene, for jeg har 140kvm ,ed 4 radiator og en god del gulvvarme, men ligger på alt mellem 14 og 23kg.


hej Mark, fryser ikke her , de temperaturer jeg har nævnt holder døgnet rundt, ihvertfald så længe temperaturen ude er nogenlunde den samme ;-) dage hvor solen skinner stiger den lidt, og når den falder ude falder den også lidt inde(gulvvarmen er jo lidt som en elastik), tænker det løses ved at skrue lidt op for gulvarmen og om nødvendigt at lægge 1 time el 2 på begge fyringsperioder.
vh jesper
10kw scotte, blackstar 1060
112m2.
Isolering..HOV der fløj en Krage gennem stuen..
kompressorrens.
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=jedru
Total nybegynder.. Fyn- 5560

Offline jedru

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Jedru. årup. fyn
    • Jedru
Sv: normalt forbrug
« Svar #11 Dato: Jan 12, 2014, 20:57 »
Hej Jesper,

Hvorfor lader du ikke fyret køre hele dagen ?
Det du får ud af din driftform er meget stor drift% skift over kort tid, hvilket typisk giver dårligere økonomi.
Samtidig minimerer du selvfølgelig skorstenstabet, da det ikke rigtigt eksisterer når fyret holder stille.

Jeg ville måske kombinere din driftform, så fyret stopper f.eks. kl. 23:00 og holder stille til kl. 06:00 med drift resten af dagen, altså fra 06:00 til 23:00.

Hilsen
Michael


Hej
bruger ca 10kg pr døgn på 112 m2 i øjeblikket , har eksperimenteret en del, måske en af eksperterne kan tjekke min graf og sige mig om jeg ødelægger noget på mit fyr ved at køre som jeg gør??
mit hus er rigtigt dårligt isoleret, og med mange kuldebroer, har gulvvarme i 3/4 af huset, og 110l metro vandvarmer..

mvh Jesper

ps min stue og køkken  temp ligger på ca 21gr og 19-20 gr i resten af huset.

Hej Michael
har lavet flere forsøg, kører fyret i døgndrift bruger det ca 16kg pr døgn, og ved sluk 21 og opstart 4 bruger det ca 13-14kg pr døgn ;-) 

har sat de to tider efter hvornår vi bruger mest vand til bad, opvask olign.

har tjekket skorsten med Lys/spejl og den ser tør ud, men følger selvfølgeligt dette.

For mig er det mest logisk at vælge det laveste forbrug, men hvis det går ud over fyrets levetid er det jo skidt??
men tænker at det at køre på urstyring er vel ikke mere skadeligt om vinteren end om sommeren?

vh Jesper
10kw scotte, blackstar 1060
112m2.
Isolering..HOV der fløj en Krage gennem stuen..
kompressorrens.
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=jedru
Total nybegynder.. Fyn- 5560

Offline DEN1PET

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +1/-0
  • 10kw scotte V10
Sv: normalt forbrug
« Svar #12 Dato: Jan 13, 2014, 16:13 »
Lyder godt :-) jeg supplere så op med brændeovn men har jeg jo gjort hele tiden - siden 25/4-13 har jeg i alt brugt 1858kg står der på display. Og datoen var den dag fyr blev installeret. det har så ikke kørt i sommers

Jeg har 16 grader i kælder, 20-21 på 1- sal og 20-22 i stuen. ca. 2 grader mindre uden brændeovn tændt. Alle radiatorer er kommet i orden og med termostater og er sat til 2½, og flere slukker når brændeovn er tændt.

Men mangler jeg isolering vil jeg da have den erstattet så jeg ikke skal bruge flere penge på træpiller end nødvendigt :-)
Uanset hvad skal du da have erstattet din isolering ellers kan du risikerer at få en kuldebro og det kan man risikerer at
få skimmelsvamp af

Offline Rikke, Fyn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 128
  • Respekt optjent: +2/-3
Sv: normalt forbrug
« Svar #13 Dato: Jan 15, 2014, 20:57 »

Uanset hvad skal du da have erstattet din isolering ellers kan du risikerer at få en kuldebro og det kan man risikerer at
få skimmelsvamp af
[/quote]

Ja det skal jeg. Og nu sker der så noget i sagen. Og der skal vist så også måles på fugt i gulvet hvor der er kommet vand ind fra et tag der nu er utæt.. for der ligger isolering under gulvbrædderne så det kan da blive hygsomt om der kommer skimmelsvamp der og spreder sig i hele huset. Men der er ved at komme styr på det hele nu håber jeg :-)
150m2 hus, brugt 4tons træpiller 1. år
har desuden brændeovn

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: normalt forbrug
« Svar #14 Dato: Jan 16, 2014, 20:45 »