Forfatter Emne: Ekstern snegl kører en smule baglæns  (Læst 9731 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LJ

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Ekstern snegl kører en smule baglæns
« Svar #15 Dato: Okt 13, 2016, 11:17 »
Jeg har lige skiftet min eksterne snegl, fordi den gamle ikke ville køre pillerne op længere. (det havde den gjort i 10 år)
Den nye snegl er noget længere og kørte først ok, men den ydelse faldt over nogle dage fra ca. 1000 g/6min til 600 g/6 minutter hvorefter den fik store problemer med at køre piller op. Hver gang den skulle køre piller op, lød det anstrengt og når motoren stoppede kørte den et stykke baglæns (som om en fjerder var i spænd og blev frigivet).
Jeg søgte efter forskellige løsninger, det kunne jo ikke være kondensator da det var en helt ny snegl. Derfor besluttede jeg mig for at ville afdække en del af hullet hvor pillerne kommer ind i sneglen. Men da jeg havde fået tømt 300kg piller af min beholder kunne jeg se at der var dannet masser af smuld i den nedre del af sneglen.
Min snegl havde en vinkel på ca. 60 grader og da den var længere end den gamle så tænkte jeg at der skulle en ændring af siloen til (som jeg selv havde bygget) Jeg ændrede derfor siloen så sneglen kunne kommer længere ned og ind i siloen og den kører nu problemfrit med en vinkel på 35-40 grader. Ydelsen er nu oppe på 1430 g/6min. og bedst af alt ingen tilbageløb af snegl eller motor.
Mit råd er derfor hvis du har problemer med den eksterne snegl til dit pillefyr, kontroller dens vinkel og hvis det er muligt, så gør dens vinkel / stigning så lille som mulig. 

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: Ekstern snegl kører en smule baglæns
« Svar #16 Dato: Okt 13, 2016, 19:36 »
Jeg erfarede at den eksterne snegl godt kan have lidt problemer med at dosere jævnt pga sin fleksible spiral (piller pakker sammen). Det løste jeg ved at sætte et 20mm plast elektrikkerrør indeni. Smuld har jeg aldrig haft problemer med, vel delvis fordi jeg bruger gode piller, men også fordi jeg har levet huller i sneglen, som aftager smuld. Jeg har så også lavet en lille lem i bundstykket af siloen, så jeg nemt kan fjerne evt bund smuld. Dog skal siges at det har jeg endnu ikke haft behov for. Fyret er blot et år gammelt.