Hej Claus,
Du kan være helt rolig, det er ikke kun et "problem" for 30 kW drenge
...det er et helt generelt problem når man har et fyr der kan klare store opgaver og så ønsker (i perioder) kun at bruge en lille del af effekten.
Det svarer til at man engang imellem kun har brug for at køre i lokalbrugsen og handle, men bruger en 30 ton lastbil, fordi man har et vognmandsfirma og derfor jævnligt har brug for en stor bil
Det er altså svært at finde en reguleringsteknik der kan vide hvilket setup Hr. Lamborg har tænkt sig at køre i dag, specielt når han ikke "siger" det på nogen måde
Problemet hos dig er at til tider har du brug for et 30 kW anlæg og til tider ville et 10/16 kW være nok.
Ude i den praktiske verden, løser man ofte den slags opgaver med flere energikilder, altså flere fyr, koblet i kaskade kobling.
Typisk eksempel er kølekompressorer på mejerier o.lign. eller kedler på et varmeværk.
Hilsen
Michael
jeg ved sgu ikke .... Noget opføre sig underligt jeg rensede igår og var nede på 29gr i fremløb da jeg startede op. Så kører den i en jævn kurve op med 100% indtil I pludselig kommer i tanke om at "hov jeg sover ,jeg må hellere skrue ned " men da var det alt for sent og den lukkede ned for temp... . Og jeg havde stillet VVB ned så den ikke kaldte på varme og salen var også lukket ...
PI stod højt 3,5-0,35 men det hjalp ikke ... Med hensyn til VVB priotet så har jeg jo en to vejs på så det vil sige at anlæg kører med op til de 57+20 gr som vvb i mit tilfælde må gå op på så det kan ske at jeg går i "overvarme " fordi anlæg ikke aftager varme når VV ventil lukker . Så jeg har kørt med den i 65% VVB drift men når det er koldt så bliver den hængede på VVB priotet fordi den ikke kan iave varme nok til det hele hvis den burde kører 100 % og derfor faktisk falder i temp. Så skal jeg gå og stille om på max VVB alt efter om det er over eller under frysepunktet . Det er noget bøvl . Nu har jeg prøvet at sætte den på 100% og lade den blive med åben ventil i 5 min for at se om det kan gribe den når den går over på normal drift.
Men noget er underligt og det gælder åbenbart os 30kw drenge så regulerings experter på bane tak :-)