Forfatter Emne: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte  (Læst 16408 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Dato: Nov 27, 2013, 21:43 »
Jeg har observeret at PI under VVB og opstart efter kompressorrens sender mit fyr i selvsving. Så har jeg surfer lidt (det var meget kedeligt)på stokercloud og fundet 30kW fyr. Af disse var der nogen hvor der ikke var grafer af VVB og Opstart(3stk) så der kunne jeg ikke se om det havde samme problem. Men på resten af dem jeg fandt var der opstart eller VVB drift og de havde alle samme problem, at fyret sendes i selvsving af den låste PI til VVB og Opstart(4stk).

Så hvis der er andre med samme problem, helst på 30kW, men også andre, så må i gerne melde ind. Så vil jeg forsøge at løfte den til NBE om ikke disse faste PI skal justeres eller endnu bedre kunne justeres så man kan tilpasse det til ens eget fyr.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Svar #1 Dato: Nov 28, 2013, 04:12 »
Hej Sophus.
Jeg ved ikke om jeg har et problem med at VVB min flipper ud efter VVB eller komp rens ,når min flipper ud er det som regel fordi salen kalder på varme på samme tid som den kører VVB prio. Men jeg tror du har noget andet der måske spilller ind.
Går ud fra at dette er dit fyr http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=bhg og hvis du feks kikker på kl 18.03 til 18:13 der taber du pludselig 26 gr på 10 min og igen kl 22:16-22:26der ryger der 19 gr på 10 min. Kan godt se at der laves VV på samme tid men der burde den jo kun falde i effekten når VVB er på temp indtil den er nede på setpunkt og ikke tabet i fremløb på så voldsom vis . Er der noget gulv varme eller et eller andet der kalder på varme ??
« Senest Redigeret: Nov 28, 2013, 04:19 af Lamborg »
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Svar #2 Dato: Nov 28, 2013, 06:35 »
Hej Sophus.
Men jeg tror du har noget andet der måske spilller ind.
Går ud fra at dette er dit fyr http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=bhg og hvis du feks kikker på kl 18.03 til 18:13 der taber du pludselig 26 gr på 10 min og igen kl 22:16-22:26der ryger der 19 gr på 10 min. Kan godt se at der laves VV på samme tid men der burde den jo kun falde i effekten når VVB er på temp indtil den er nede på setpunkt og ikke tabet i fremløb på så voldsom vis . Er der noget gulv varme eller et eller andet der kalder på varme ??

Hej Claus
Det er bare 3-vejsventilen der slår om, så får den kold retur og fyret går i 10% og først når den er faldet under setpkt. begynder den at skrue op for P hvor I halter bagud, da fyret har været for varmt nogle minutter forinden.

Når jeg får det  lavet om til en vinter 2-vejs, skulle kurven gerne blive mere jævn omkring skift mellem VVB og Drift. Dette da flowet vil være mindre efter VVB og da returen vil kunne holdes på 49 grader mens der laves VV.
« Senest Redigeret: Nov 28, 2013, 07:51 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Svar #3 Dato: Nov 28, 2013, 07:50 »
Hej Sophus.
Jeg ved ikke om jeg har et problem med at VVB min flipper ud efter VVB eller komp rens ,når min flipper ud er det som regel fordi salen kalder på varme på samme tid som den kører VVB prio.

Hvis du kører VVB via styringen, ændrer den PI når der laves varmt vand. Det er en Aggressiv PI med høje tal og ja jeg vil tro at det er det samme du oplever, som det jeg har. Min svinger i kurver (min-max-min) på 10min med op til 50% ændring i ydelsen
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline brian.andersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 110
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Svar #4 Dato: Dec 02, 2013, 09:04 »
30kw scotte med 3 vejs VVB.

Ved ikke om det helt er det samme, men synes at observere at mit fremløb (gulvvarme + radiator) når at blive koldt, mens der køres VVB. det betyder at når der skiftes fra VVB til drift falder fremløstemp måske 25grd. og der der går lidt/noget tid inden der kommer mere gang i fyret. (P=2 og I=0,1)

/Brian
30kw med v.10, 450m2, 300L VVB
http://stokercloud.dk/dev/brian.andersen.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Svar #5 Dato: Dec 02, 2013, 12:59 »
Ja det passer vel meget godt . Tænkte ikke lige på at du har en 3 vejs Sophus, så du lukker for anlæg . Jeg har en to vejs så jeg lukker ikke af for anlægget når jeg laver VV ,men hvis jeg kikker på når jeg stopper for komp rens i 1/2 time så taber jeg omkring 15 -20 gr . Jeg må indrømme at da jeg kørte ude VVB ventil var det noget nemmere at få en jævn kurve men så var ulempen den at når der var store udsving i anlægget så brugte den VVB som buffer tank og trak varme ud. Jeg tror det er svært at få en jævn kurve når der er tale om så store anlæg hvor der vil være store mængder koldt returvand når de store radiatore kalder på varme. Måske skulle man overveje en buffer tank med en spiral i således at når retur (før shunt) dykkede feks 20 gr pga koldt returvand så lukkede en  Buffertank shuntventil op og lod den trække fra buffertanken så hele returen holdes oppe . Den skal ikke sidde som en del af anlægget for så ville man skulle varme på den hele tiden og de vil være for dyrt . Man kunne bare sætte en termostat på spiralen så den kun trak varme hvis temp i tank evt var 5 gr under anlæg eller sådan noget. Men om det er at skyde gråspurve med kanoner ved jeg ikke rigtigt.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Svar #6 Dato: Dec 09, 2013, 08:14 »
jeg ved sgu ikke .... Noget opføre sig underligt jeg rensede igår og var nede på 29gr i fremløb da jeg startede op. Så kører den i en jævn kurve op med 100% indtil  I pludselig kommer i tanke om at "hov jeg sover ,jeg må hellere skrue ned " men da var det alt for sent og den lukkede ned for temp... ???. Og jeg havde stillet VVB ned så den ikke kaldte på varme og salen var også lukket ...
PI stod højt 3,5-0,35 men det hjalp ikke ... Med hensyn til VVB priotet så har jeg jo en to vejs på så det vil sige at anlæg kører med op til de 57+20 gr som vvb i mit tilfælde må gå op på så det kan ske at jeg går i "overvarme " fordi anlæg ikke aftager varme når VV ventil lukker . Så jeg har kørt med den i 65% VVB drift men når det er koldt så bliver den hængede på VVB priotet fordi den ikke kan iave varme nok til det hele hvis den burde kører 100 % og derfor faktisk falder i temp. Så skal jeg gå og stille om på max VVB  alt efter om det er over eller under frysepunktet . Det er noget bøvl . Nu har jeg prøvet at sætte den på 100% og lade den blive med åben ventil i 5 min for at se om det kan gribe den når den går over på normal drift.
Men noget er underligt og det gælder åbenbart os 30kw drenge så regulerings experter på bane tak :-)
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Svar #7 Dato: Dec 09, 2013, 09:47 »
Hej Claus,

Du kan være helt rolig, det er ikke kun et "problem" for 30 kW drenge  ;)
...det er et helt generelt problem når man har et fyr der kan klare store opgaver og så ønsker (i perioder) kun at bruge en lille del af effekten.
Det svarer til at man engang imellem kun har brug for at køre i lokalbrugsen og handle, men bruger en 30 ton lastbil, fordi man har et vognmandsfirma og derfor jævnligt har brug for en stor bil  ;)

Det er altså svært at finde en reguleringsteknik der kan vide hvilket setup Hr. Lamborg har tænkt sig at køre i dag, specielt når han ikke "siger" det på nogen måde  ;)

Problemet hos dig er at til tider har du brug for et 30 kW anlæg og til tider ville et 10/16 kW være nok.
Ude i den praktiske verden, løser man ofte den slags opgaver med flere energikilder, altså flere fyr, koblet i kaskade kobling.
Typisk eksempel er kølekompressorer på mejerier o.lign. eller kedler på et varmeværk.

Hilsen
Michael

jeg ved sgu ikke .... Noget opføre sig underligt jeg rensede igår og var nede på 29gr i fremløb da jeg startede op. Så kører den i en jævn kurve op med 100% indtil  I pludselig kommer i tanke om at "hov jeg sover ,jeg må hellere skrue ned " men da var det alt for sent og den lukkede ned for temp... ???. Og jeg havde stillet VVB ned så den ikke kaldte på varme og salen var også lukket ...
PI stod højt 3,5-0,35 men det hjalp ikke ... Med hensyn til VVB priotet så har jeg jo en to vejs på så det vil sige at anlæg kører med op til de 57+20 gr som vvb i mit tilfælde må gå op på så det kan ske at jeg går i "overvarme " fordi anlæg ikke aftager varme når VV ventil lukker . Så jeg har kørt med den i 65% VVB drift men når det er koldt så bliver den hængede på VVB priotet fordi den ikke kan iave varme nok til det hele hvis den burde kører 100 % og derfor faktisk falder i temp. Så skal jeg gå og stille om på max VVB  alt efter om det er over eller under frysepunktet . Det er noget bøvl . Nu har jeg prøvet at sætte den på 100% og lade den blive med åben ventil i 5 min for at se om det kan gribe den når den går over på normal drift.
Men noget er underligt og det gælder åbenbart os 30kw drenge så regulerings experter på bane tak :-)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Svar #8 Dato: Dec 09, 2013, 11:20 »
Hej Michael
Kender du så I-led under vvb, for den er nemlig Hemlig på den nye v10.

Det jeg har oplevet er at fyret går i stort selvsving (for meget P). Jeg har så eksperimenteret med end høj PI for at holde varmen her i weekendens storm. Og så forsvinder det.

Jeg startede på 2.0 -0.26 og er nu oppe på 4.0 - 0.76

Så jeg tænker på om man kun retter P-led, for så skal det jo gå galt (hvis man har en lav PI)

Problemet med det store fyr! Kunne det ikke løses med varierende fremløb s temperatur,  så flowet var mere ensartet.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Svar #9 Dato: Dec 09, 2013, 15:21 »
Hæ hæ . Jamen jeg er skam helt rolig :-)
Ja selvfølgelig er det vanskeligt som du skriver og havde jeg vidst det jeg ved dag så havde jeg nok valgt at have to pillefyr og koble ind alt efter behov. Og ja det kunne jeg stadigvæk gøre men det koster jo :-).
Det der undre mig er sådan set ikke at den kører op og ned det er forståeligt og selvom jeg synes det er noget mere denne vinter end sidste vinter hvor jeg kørte med 6.xx så har jeg også ændret noget på anlægget som kan forklare forskellen . Næ det der undre mig er at den ikke regulere ned igår og jeg har oplevet det flere gange når en eller anden idiot har glemt at fylde piller på ... :-) . Når den så starter op igen efter stort fald i temp så kører den fint op med 10% i min indtil 100% og traler der udaf men når den så kommer op omkring setpunkt på 70 gr så burde den tage farten af men den gør den ikke ??? først når den er over 70gr vågner den op og så er det for sent. ??
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Svar #10 Dato: Dec 09, 2013, 16:50 »
Du kan jo kigge i avanceret driftsvisning, der står værdien af P og I.

Så kan du som på den gamle 6.xx se hvorfor den ikke skruer ned. De må jo være I der har fået for stor vægt og P for lille.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Svar #11 Dato: Dec 09, 2013, 18:43 »
Hvis I-leddet har summet op til 100 under opvarmningsfasen, så sker der ingen reduktion før setpunktet er opnået, så simpelt er det   ;)

Hvis det er det der sker, så et det ret beset I-faktoren der er for stor i forhold til den tod fyret er om at varme op.
Det er netop det som er forsøgt "undertrykket" med den aggressive PI- under opstart.

Hilsen
Michael

Hæ hæ . Jamen jeg er skam helt rolig :-)
Ja selvfølgelig er det vanskeligt som du skriver og havde jeg vidst det jeg ved dag så havde jeg nok valgt at have to pillefyr og koble ind alt efter behov. Og ja det kunne jeg stadigvæk gøre men det koster jo :-).
Det der undre mig er sådan set ikke at den kører op og ned det er forståeligt og selvom jeg synes det er noget mere denne vinter end sidste vinter hvor jeg kørte med 6.xx så har jeg også ændret noget på anlægget som kan forklare forskellen . Næ det der undre mig er at den ikke regulere ned igår og jeg har oplevet det flere gange når en eller anden idiot har glemt at fylde piller på ... :-) . Når den så starter op igen efter stort fald i temp så kører den fint op med 10% i min indtil 100% og traler der udaf men når den så kommer op omkring setpunkt på 70 gr så burde den tage farten af men den gør den ikke ??? først når den er over 70gr vågner den op og så er det for sent. ??
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Svar #12 Dato: Dec 09, 2013, 20:33 »
ok det giver mening men aligevel ikke for opvarming fra 26 gr til 84 gr foregår fra Søndag fra kl 13.54 til 15.33 og så er der vel næppe tale om opstarts PI. At I skulle være for stor virker på mig lidt forkert .  Min reguleringsverden siger jo mindre I jo senere " pas nu på " og omvent.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Svar #13 Dato: Dec 09, 2013, 20:45 »
Hej Claus,

Det er desværre ikke en korrekt fortolkning af I-leddet  ;)

I-leddet er en stak som bygges op/pilles ned alt efter om aktuel værdien er under eller over setpunktet.
Fuldstændig som hvis du har 100 mursten som du kan bygge et tårn med.
Hvert 20. sekund kontrollerer du temperaturen, er den under setpunktet, putter du mursten på tårnet, er den over setpunktet, tager du mursten af.
Hvor mange mursten du putter på eller tager af er afhængig af hvor meget temperaturen er under/over setpunktet.

Hilsen
Michael


ok det giver mening men aligevel ikke for opvarming fra 26 gr til 84 gr foregår fra Søndag fra kl 13.54 til 15.33 og så er der vel næppe tale om opstarts PI. At I skulle være for stor virker på mig lidt forkert .  Min reguleringsverden siger jo mindre I jo senere " pas nu på " og omvent.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: PI under VVB og Opstart på 30kW scotte
« Svar #14 Dato: Dec 09, 2013, 21:50 »
Glimrende forklaring der Michael . Men det er det samme jeg mener selvom jeg ikke har så super en forklaring, jo flere du har, jo før starter du med at tage sten af for at tårnet ikke skal blive for højt og vælte . Tror du jeg skal prøve at gå den anden vej og tage noget ud af I . Mener jeg kører 2,5---0,35 lige nu . Tror ikke P skal være højere for jeg synes den er ok til at sætte fart på.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html