Forfatter Emne: Smedemestre og scotte/woddy??  (Læst 5882 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kasper

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +1/-0
Smedemestre og scotte/woddy??
« Dato: Nov 19, 2013, 23:20 »
Hej i forum :)

Jeg har her iaften været ude ved et fyr i nabolaget, som var gået ud. Det var nu bare en bette ting, så ikk mere om det! Men nu er det nr. 2 fyr jeg har set (og pillet ved) :P som er sat op af autoriserede vvs folk, men brænderen hænger løs som en wunderbaum i et bakspejl ??? Har der været noget med et eller andet fyr, der midt i 90`erne, som helst skulle hive lidt falsk luft, så de tror at sådan er det stadigvæk, eller hvad er menningen?? Det kan næsten ikke passe, at 2 forskellige smede kan lave samme fejl, uden at det er med vilje?

Noget andet er, at begge smede forhandler NBE kedler, men har intet begreb om hvad "den sorte box" den kan, ud over start og stop. Det giver en del problemer for almindelige mennesker, der anskaffer sig et pillefyr og intet ved om det heller. Er der slet ikke kurser for de autoriserede, som vil forhandle de produkter?


Offline renekv

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smedemestre og scotte/woddy??
« Svar #1 Dato: Nov 20, 2013, 08:24 »
hej

jeg tror det er en generalt problem, for jeg har også været ude ved flere, for og både justere/ ender på ting efter montering
130kwm år 1875
ingen isolering i væge og 150-200mm på loft
RTB 10KW V.13
styrings Nr. 32096

Offline Mellerup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 238
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Smedemestre og scotte/woddy??
« Svar #2 Dato: Nov 20, 2013, 08:34 »
Jeg er en af dem der blev taget lidt med bukserne nede, troede det hele var iorden når smeden var færdig men der tog jeg da fejl. Rart at vide der er andre der har sådanne tanker!! :) :)
Med de bedste hilsner
Henrik

Styring Scotte  7,?
Brænder 10 KW, med skamolplade.
Black star kedel BS 20c og solvarme fra viessmann. 300l varmtvandsbeholder.
130kvm gammelt hus (år 1900)
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/melleruphenrik

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Smedemestre og scotte/woddy??
« Svar #3 Dato: Nov 20, 2013, 10:01 »
I nogle tilfælde har selv Optima besøget fejlet.

Jeg vil tro at det er sådan i alle faggrupper, og man kan jo være uheldig.

Det tager lidt tid at indstille fyret i forhold til forholdene. Man skal lære trækket i skorstenen at kende, og skifter man piller, eller er kvaliteten ikke ensartet, vil tingene ændre sig.

NBE lover bedring med RTB fyret, men jeg kan forestille mig at det bliver lidt dyrere.

MVH. Kenneth

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Mellerup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 238
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Smedemestre og scotte/woddy??
« Svar #4 Dato: Nov 20, 2013, 11:18 »
I nogle tilfælde har selv Optima besøget fejlet.

Jeg vil tro at det er sådan i alle faggrupper, og man kan jo være uheldig.

Det tager lidt tid at indstille fyret i forhold til forholdene. Man skal lære trækket i skorstenen at kende, og skifter man piller, eller er kvaliteten ikke ensartet, vil tingene ændre sig.

NBE lover bedring med RTB fyret, men jeg kan forestille mig at det bliver lidt dyrere.

MVH. Kenneth

Nu går man jo ikke lige ud og køber et nyt fyr, til ca 30000kr, lige som man køber et par underbukser ;D
Med de bedste hilsner
Henrik

Styring Scotte  7,?
Brænder 10 KW, med skamolplade.
Black star kedel BS 20c og solvarme fra viessmann. 300l varmtvandsbeholder.
130kvm gammelt hus (år 1900)
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/melleruphenrik

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Smedemestre og scotte/woddy??
« Svar #5 Dato: Nov 20, 2013, 12:03 »
I nogle tilfælde har selv Optima besøget fejlet.

Jeg vil tro at det er sådan i alle faggrupper, og man kan jo være uheldig.

Det tager lidt tid at indstille fyret i forhold til forholdene. Man skal lære trækket i skorstenen at kende, og skifter man piller, eller er kvaliteten ikke ensartet, vil tingene ændre sig.

NBE lover bedring med RTB fyret, men jeg kan forestille mig at det bliver lidt dyrere.

MVH. Kenneth

Nu går man jo ikke lige ud og køber et nyt fyr, til ca 30000kr, lige som man køber et par underbukser ;D

åårr hvar...  8) vil man være med på noderne eller ej ;D ;D ;D Som du kan se i min profil, kører jeg stadig med den gamle 6.09 chip. Den kører jo fantastisk, så selv om det er billigt at opgradere ser jeg ingen grund til det. ;)

Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kasper

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smedemestre og scotte/woddy??
« Svar #6 Dato: Nov 20, 2013, 13:09 »
Det værste er at begge personer fik afvide, at autoberegning bare skulle stå på 1500 :-\ og så ikke pille ved mere. De burde holde sig til, at gå og koble noget fjernvarme sammen, sådan et par vvs´er....

Offline Rikke, Fyn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 128
  • Respekt optjent: +2/-3
Sv: Smedemestre og scotte/woddy??
« Svar #7 Dato: Nov 20, 2013, 16:09 »
Mit er også sat op af en professionel og nej jeg fik ikke noget info andet end husk at rense sådan her ( og er ikke som vist på video og af montør) og husk askekassen


det var så det...


og ja surt når man så tror at det så virkeligt var det og så nemt ...

150m2 hus, brugt 4tons træpiller 1. år
har desuden brændeovn

Offline kasper

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smedemestre og scotte/woddy??
« Svar #8 Dato: Nov 20, 2013, 18:26 »
Det er nu heller ikke så vanskelig et fyr og indstille, hvis ellers man har lidt interesse og teknisk snilde. Men der er altså mange der intet aner, om hvordan det egentlig skal køre og når så smeden bare starter lortet op, sådan lidt la la, ja så skal det jo give bøvl.

Offline kps-dk

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Smedemestre og scotte/woddy??
« Svar #9 Dato: Nov 23, 2013, 08:40 »
Bare fordi man er Smedemester/VVS-installatør, ved man ikke nødvendigvis noget om træpillefyr,, hvis man har problemer med sit oliefyr så ringer man til en ja (vvs-installatør) med et OR bevis altså en der har en vidreuddannelse indenfor oliefyr,, det samme gælder hvis man har et gasfyr ja så ringer man til en vvser med et gassertifikat........Der er mig bekendt ikke nogen udannelse for træpillefyr, det er nok derfor at der sker mange mærkelige ting  ::)   
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Smedemestre og scotte/woddy??
« Svar #10 Dato: Nov 23, 2013, 09:02 »
Bare fordi man er Smedemester/VVS-installatør, ved man ikke nødvendigvis noget om træpillefyr,, hvis man har problemer med sit oliefyr så ringer man til en ja (vvs-installatør) med et OR bevis altså en der har en vidreuddannelse indenfor oliefyr,, det samme gælder hvis man har et gasfyr ja så ringer man til en vvser med et gassertifikat........Der er mig bekendt ikke nogen udannelse for træpillefyr, det er nok derfor at der sker mange mærkelige ting  ::)

Mener da NBE har kurser til smedemestre/installatører, men derfor kan de da lige kigge i brugsanvisningen som følger med.
eks denne her http://www.nbe.dk/files/manager/nbe%20version%2010%2004_10_12.pdf, hvis det er sådan et anlæg man har købt, og der står det hele i, så det må være dovenskab eller dumhed, hvis en smed ikke gjort det ordentligt og forklaret kunden hvad man lige skal være opmærksom på.
Har dog også tit undret mig over de forskellige sælgere tit glemmer at spørge til kundens skorsten, lysning, højde, placering osv.
Synes dælme der er mange der EFTER instalering af deres anlæg, finder ud deres skorsten er alt for stor, sjusk, siger jeg bare >:(
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline Petrus x

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Smedemestre og scotte/woddy??
« Svar #11 Dato: Nov 23, 2013, 09:54 »
Mit er sat op af prof forhandler af woody,sku ikke imponeret,de satte kedelmax til 60g,som efter bogen skal være 70,men det var spild af piller mente de,kedel var ikke i vater :-\,køre i dag 70 grader ,og er utrolig godt tilfreds takket være forum her.
woody 10kw  black star mini,v675
hus 170kvm