Hej Kenneth,
Uden at blande mig i debatten omkring kvaliteten af træpiller, så er der altså lidt faktuelle fejl i dine tolkninger af købeloven
Købeloven giver ingen garanti, men derimod 2 års reklamationsret for fejl og mangler fer var til stede på leveringstidspunktet.
De første 6 måneder af de 2 år er det sælger der skal bevise at fejlen/manglen
ikke var til stede på leveringstidspunktet (omvendt bevisbyrde), mens det de sidste 18 måneder af de 2 år er køber der skal bevise at fejlen/manglen
var til stede på leveringstidspunktet.
Garanti er noget helt andet, det dækker f.eks også fejl der opstår pga. brug eller slid, med mindre det helt specifikt er undtaget.
Hilsen
Michael
Hej Ole.
Hvis man ikke lover noget, kan man vel ikke stå til ansvar. Købeloven giver ½ års garanti og 1½ års reklamation, så det forpligter butikkerne sig til, men når f.eks. Aldi giver 3års garanti så står det jo over købeloven.
Min bil har 2års garanti, andre har 7år, når jeg alligevel vælger at købe den med 2års garanti, kan jeg jo ikke komme og kræve 7år bagefter.
Nok med eksemplerne
Hvis pillerne man har købt opfylder f.eks Din+ så har man jo noget på skrift man kan hænge leverandøren op på.
Der er ikke mig bekendt noget lovkrav til kvaliteten af træpiller, så hvis en producent vælger at sælge en dårlig pille billigt, kan man vel ikke gøre noget ved det.
Mvh Kenneth