Tja, flowet kan godt være korrekt
...men hvad med løftehøjden ?
Løftehøjden er, ikke som mange tror højden mellem pumpen og den øverste radiator, men et udtryk for den modstand der er gennem installationen.
Normalt vil man tage det længste stræk, altså i et to-strengs anlæg, og der vil modstanden typisk være sat af længden og dimensionen af rør, fittings, termostatventil og kedel (husk flowmåleren hvis du har sådan en).
Man angiver trykfaldet over de enkelte komponenter, og derefter udregnes den nødvendige løftehøjde.
Men i ét-strengs anlæg sidder de enkelte radiatorer jo ikke parallelt men derimod i serie, og derfor bliver tryktabet forholdsmæssigt større.
I er moderne ét-strengs anlæg er der en justerbar bypassventil ved hver radiator, og det må være dens tryktab man skal beregne.
Mit bedste råd er at du slår et signal til Levi og spørger ham til råds, han er en ørn til det der.
Alternativt kan du spørge en vvs'er, men jeg har personligt væsentlig større tiltro til Levi
Hilsen
Michael
Hej Michael.
Først tak for linket, du er godt nok hurtig til at give oplysninger, fedt...
Jeg satte de tal ind som jeg mente var mest korrekte, jeg har ikke flowmåler på, så jeg har svært ved at vide om beregningen er rigtigt.
Den er sat til 0.859 m3/h med min tilløb tryk på 1.5 bar og løftehøjde på 2.94 M, beregningen viste at pumpen er korrekt dimension, altså 25-40.
Kan flowet passe???