Forfatter Emne: Semirens eller ej?  (Læst 34313 gange)

0 Medlemmer og 5 Gæster læser dette emne.

Offline Schou1984

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Semirens eller ej?
« Dato: Nov 06, 2013, 00:03 »
Semirens med vugge!? Smede siger at det er bedst jeg køre uden den her rensemekanisme monteret, da det kan ødelægge min skorsten pga for lidt træk!? Nogen erfaringer?

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Semirens eller ej?
« Svar #1 Dato: Nov 06, 2013, 04:36 »
En typisk udtalelse fra en smed der enten ikke gider sætte sig ordentligt ind i tingene eller bare skal have installationen overstået hurtigst muligtd, esværre  :(

Rensemekanismen øger modstanden gennem kedlen (reducerer trækket), reducerer røggastemperaturen (trækker mere varme ud af røgen) og renser de bageste røgslag.

I nogle tilfælde er den øgede modstand gennem kedlen og/eller den reducerede røggastemperatur et problem, og netop derfor er der et justerbart "by-pass" spjæld i det bageste røgslag.
Dette spjæld skal blot justeres til et korrekt niveau, så spiller det 100%.

Det er selvfølgelig noget der koster lidt tid i en indstillingssituation og derfor desværre nok årsagen til udtalelsen.

Jeg havde selv problemet med for lav røggastemperatur med semirensen monteret, men 15 minutters justering/kontrol har løst "problemet", og nu ved jeg at jeg trækker al den varme ud af røgen som jeg kan (=sparer flest muligt penge  ;) ).

Hilsen
Michael

Semirens med vugge!? Smede siger at det er bedst jeg køre uden den her rensemekanisme monteret, da det kan ødelægge min skorsten pga for lidt træk!? Nogen erfaringer?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Schou1984

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #2 Dato: Nov 06, 2013, 05:03 »
Okay :-) Så enhver frygt for kondens, tror jeg han sagde, er ikke eksisterende? Mener at det netop var det der kunne ødelægge skorstenen!? Hvis jeg spare penge skal det skrummel da ikke stå i skuret, det kan da ikke hjælpe noget :-)

Offline Schou1984

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #3 Dato: Nov 06, 2013, 05:04 »
Tillægsspørgsmål: røggas føler hvordan monteres den fysisk på røret!?

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
« Svar #4 Dato: Nov 06, 2013, 06:20 »
Tillægsspørgsmål: røggas føler hvordan monteres den fysisk på røret!?

Den bør monteres "i" røret og ikke "på" røret. Placeringen kommer an på hvordan dit røgrør ser ud.
Jeg kunne åbne renselemmen og lave nogle målinger med et ekstern termometer, derefter bestemte jeg mig for hvor hullet blev boret.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Niklasmurer

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
« Svar #5 Dato: Nov 06, 2013, 09:58 »
røg gas temp. hvad er den laveste temperatur den må være på så den ikke skader skorsten... jeg har stål skorsten
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline Hangaard

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
« Svar #6 Dato: Nov 06, 2013, 12:20 »
Hej,
Ved ikke helt om den her er gældende mere ?
Men har læst at der skal være 80 grader i skorstenen målt 1 meter ned i den fra toppen.

Men ved som sagt ikke om den er gældende på de her systemer.
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline Schou1984

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #7 Dato: Nov 06, 2013, 13:45 »
Okay, man bore et hul til røggasføleren, hvordan sidder den fast? Tætner man med noget eller hvordan?

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #8 Dato: Nov 06, 2013, 14:28 »
Hej
Nej du må ikke tætne den fast, fejren skal kunne tage den ud når/hvis han renser røgrøret. Du borer bare så den lige præcis kan gå i, mener det er 5.5 eller 6 mm. Føleren monteres således at spidsen sidder midt i røgrøret.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Schou1984

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #9 Dato: Nov 06, 2013, 14:36 »
Okay tak for svaret :)

Offline 347Michael

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +3/-0
  • Nyd livet :-) mens du er her !!!
    • Mit fyr
« Svar #10 Dato: Nov 06, 2013, 14:55 »
Okay, man bore et hul til røggasføleren, hvordan sidder den fast? Tætner man med noget eller hvordan?
Jeg har spændt patentbånd omkring røgrøret, og udfor hullet du har boret, og imellem røret og patentbånd, sætter du en møtrik eller andet, som har målet på føleren... På dem måde bliver det hele mere stabilt  ;)
Kedel: BS 1016. 2013
Brænder: 10 KW. 2014
Styring: Version 7 software 7.0674
VVB 110 L Metro
Kompressorrens
3 vejsventil
Retur blandeventil: TVM - H 20
Vejrkompensering. Danfoss VS2 med AMV 150
Keramisk eltænder
Trækstabilisator stillet 10 PA
6,5 m 160mm isokærn
Michael Pedersen: http://stokercloud.dk/dev/michael347.html?=michael347&=Find+user

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #11 Dato: Nov 06, 2013, 19:16 »
Røggas fra træpiller kondenserer ved temperaturer under ca. 50oC

Normalt vil temperaturen være lavest i toppen af skorstenen, men også det bageste røgslag i kedlen kan give problemer hvis returtemperaturen er for lav.

Skorstene af stål tager ikke nødvendigvis skade af kondens eller løbesod, men løbesod er brandfarligt så inddirekte kan der opstå skade hvis du får skorstensbrand.

Hilsen
Michael

røg gas temp. hvad er den laveste temperatur den må være på så den ikke skader skorsten... jeg har stål skorsten
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline thomas_h

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +3/-0
« Svar #12 Dato: Nov 07, 2013, 22:00 »
En typisk udtalelse fra en smed der enten ikke gider sætte sig ordentligt ind i tingene eller bare skal have installationen overstået hurtigst muligtd, esværre  :(

Rensemekanismen øger modstanden gennem kedlen (reducerer trækket), reducerer røggastemperaturen (trækker mere varme ud af røgen) og renser de bageste røgslag.

I nogle tilfælde er den øgede modstand gennem kedlen og/eller den reducerede røggastemperatur et problem, og netop derfor er der et justerbart "by-pass" spjæld i det bageste røgslag.

Det er selvfølgelig noget der koster lidt tid i en indstillingssituation og derfor desværre nok årsagen til udtalelsen.

Jeg havde selv problemet med for lav røggastemperatur med semirensen monteret, men 15 minutters justering/kontrol har løst "problemet", og nu ved jeg at jeg trækker al den varme ud af røgen som jeg kan (=sparer flest muligt penge  ;) ).

Hilsen
Michael

Hvordan justerer man på det Michael, jeg skal se på det i weekenden, da jeg har ca 50 gr i min stålskorsten ca 30-40 cm fra kedlen, fejeren siger den skal over 100 gr.

Thomas
Opvarmer ca. 170 m2
Woody 10 KW, Black Star BS1016
v10.0468
Online fra fyr http://stokercloud.dk/dev/thomas_hu.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #13 Dato: Nov 08, 2013, 05:39 »
Hej,

Du læser side 32 i min vejledning http://mhes.dk/Grundlæggende%20information%20om%20NBE%20brændere.pdf

...eller side 27 i NBE's manual http://www.nbe.dk/files/manager/manual%20v7%20og%20v10%20sep%202013.pdf?viewer=true

Hilsen
Michael

Hilsen
Michael

Hvordan justerer man på det Michael, jeg skal se på det i weekenden, da jeg har ca 50 gr i min stålskorsten ca 30-40 cm fra kedlen, fejeren siger den skal over 100 gr.

Thomas
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Schou1984

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #14 Dato: Nov 08, 2013, 06:26 »
Har tænkt at montere semirens idag, noget jeg skal være opmærksom på? Noget jeg skal afmontere inden?