Forfatter Emne: Kold prop  (Læst 7520 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline mogber

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Kold prop
« Dato: Okt 26, 2013, 23:32 »
Da jeg d. 19. okt., i vindstille og meget fugtig luft, startede mit 10 kW (ver. 6.74) Scotte/Black Star fyr efter 10 dages ferie, var der ingen træk i skorstenen.  Det er formodentlig en kold prop der er synderen. Røgalarmen gik i gang efter nogle minutter, og der stod røg ud ved en renselem i røgrøret.  Skorstenen er en isokern på 360  cm2 i areal, og godt 5 mtr høj. Der er også tilsluttet en brændeovn, som jeg brændte en avis af i, hvorefter skorstenen igen trak som den skulle. Jeg har kørt med fyret i mere end 2 år, og jeg har ikke haft problemer med kondens elle manglende træk før. Jeg har tidligere fjernstartet fyret, men det tør jeg ikke igen før jeg er sikker på hvad årsagen er.
Jeg har tænkt at fyret kunne blæse lidt længere før start, men jeg kan ikke se at det kan stilles. Måske er der noget der kan ændres i eltændingsindstillingerene (vedhæftet)?
Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej med en løsning. mvh Mogens

10 kW scotte pillefyr,V.6.78 styring. Pellmon SRO. Lotus 2 brændeovn med 3 kW vandtank. Opvarmer 160 m2. Bruger 1200 kg piller og 6 m3 brænde. Batec solfangerer, 6 m2 med 300 liter tank, 4,3 kW solcelleanlæg m. Kostal Pico 4.2 inverter

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kold prop
« Svar #1 Dato: Okt 27, 2013, 08:23 »
Hej Mogens,

Jeg er ret sikker på at dine antagelser er korrekte  :)
Du har ganske sikkert haft en "kold prop" i skorstene, og din løsning med at ventilere med blæseren er jeg også helt enig i  ;)

Desværre er det ikke et parameter der kan stilles på, altså blæsetiden før opstart, og desværre kan man ikke tvangskøre blæseren fjernbetjent  >:(

Lad os håbe at NBE giver os mulighed for begge dele i en fremtidig software version  ;)
...jeg har nemlig en gang imellem det samme problem om sommeren  :)

Hilsen
Michael

Da jeg d. 19. okt., i vindstille og meget fugtig luft, startede mit 10 kW (ver. 6.74) Scotte/Black Star fyr efter 10 dages ferie, var der ingen træk i skorstenen.  Det er formodentlig en kold prop der er synderen. Røgalarmen gik i gang efter nogle minutter, og der stod røg ud ved en renselem i røgrøret.  Skorstenen er en isokern på 360  cm2 i areal, og godt 5 mtr høj. Der er også tilsluttet en brændeovn, som jeg brændte en avis af i, hvorefter skorstenen igen trak som den skulle. Jeg har kørt med fyret i mere end 2 år, og jeg har ikke haft problemer med kondens elle manglende træk før. Jeg har tidligere fjernstartet fyret, men det tør jeg ikke igen før jeg er sikker på hvad årsagen er.
Jeg har tænkt at fyret kunne blæse lidt længere før start, men jeg kan ikke se at det kan stilles. Måske er der noget der kan ændres i eltændingsindstillingerene (vedhæftet)?
Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej med en løsning. mvh Mogens

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline mogber

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kold prop
« Svar #2 Dato: Okt 27, 2013, 09:57 »
Tak for det gode svar, Michael.

Min konlusion er, - start kun pillefyret under opsyn, når det forholdsvist varmt, vindstille og fugtigt vejr.
Håber NBE vil ændre styringen, så man kan justere blæsertiden. Der må også være flere der har oplevet dette problem?

En ide´var måske at gøre tiden afhængig af udetemperaturen, så havde man da noget fornuftigt at bruge udeføleren til.

mvh Mogens
10 kW scotte pillefyr,V.6.78 styring. Pellmon SRO. Lotus 2 brændeovn med 3 kW vandtank. Opvarmer 160 m2. Bruger 1200 kg piller og 6 m3 brænde. Batec solfangerer, 6 m2 med 300 liter tank, 4,3 kW solcelleanlæg m. Kostal Pico 4.2 inverter

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Kold prop
« Svar #3 Dato: Okt 27, 2013, 11:07 »
jeg har haft præcis samme problem, problemet er at opstart fasen skulle den kunne køre i i længere tid. den går bare i normal drift.  jeg løste problemt med at sætte mine blæser indstillinger op med hver 3 har ingen problem haft med røg siden....
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Kold prop
« Svar #4 Dato: Okt 27, 2013, 11:08 »
hvad er dine blæser indstillinger
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kold prop
« Svar #5 Dato: Okt 27, 2013, 11:13 »
Jeps, det duer men...
...så har du bare for meget luft i lavlast når skorstenen er varm  ;)

Løsningen er længe ventilation/kraftigere før opstart  ;)

Hilsen
Michael

jeg har haft præcis samme problem, problemet er at opstart fasen skulle den kunne køre i i længere tid. den går bare i normal drift.  jeg løste problemt med at sætte mine blæser indstillinger op med hver 3 har ingen problem haft med røg siden....
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline mogber

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kold prop
« Svar #6 Dato: Okt 27, 2013, 11:37 »
Mit problem er jo enkeltstående, fyret kører perfekt i normalsituationen.
Jeg vil dog lige checke om indstillingen kan hæves lidt i L, som du har gjort det.

Mine værdier er Trækstabilisator: 0.    L: 11, M: 19, og H: 21.
mvh Mogens
10 kW scotte pillefyr,V.6.78 styring. Pellmon SRO. Lotus 2 brændeovn med 3 kW vandtank. Opvarmer 160 m2. Bruger 1200 kg piller og 6 m3 brænde. Batec solfangerer, 6 m2 med 300 liter tank, 4,3 kW solcelleanlæg m. Kostal Pico 4.2 inverter

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Kold prop
« Svar #7 Dato: Okt 27, 2013, 11:38 »
jeg syntes stadig jeg er meget lav i mine luft indstiilinger. køre 12-22-32. men hvordan kan man justere det du snakker om. for lige så snart den er tændt går den jo bare i normal drift på 10 procent og der er det hele jo koldt.
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kold prop
« Svar #8 Dato: Okt 27, 2013, 12:36 »
Jeps, det er præcis det Mogens har som problem, og derfor det ikke hjælper på hans problem at hæve blæserparametrene i lavlast.

Når fyret starter op er kedel og skorsten normalt kolde, hvilket medfører dårligere træk end normalt.
Man kan så vælge at køre med mere (for meget) luft i lavlast, og derved kompensere for det mindre træk.
Problemet er så bare efter 5-10 minutters drift, så har man normaltrækket og derved får man så for meget luft i lavlast.
Da fyret typisk er i drift i mange flere timer end det er under opstart, får man altså dårlig forbrænding i den meste tid.

I nogle situationer (spdan som Mogens engang imellem oplever det) er trækket i skorstenen ved opstart ekstremt dårligt (kold prop) og så er problemet bare det større.
Klarer man den situation ved at lave blæserparametrene i lavlast endnu højere, forøger man bare problemet.

Derfor er løsningen at sikre et ordentligt træk inden forbrændingen startes, og det kan f.eks. gøres ved at øge tiden blæseren kører fyldknald før fyret startes.
Det er så bare et parameter man ikke selv kan justere i den nuværende software, derfor ønsket om at det bliver muligt.

Et gammelt cowboy trick er at sætte ild i et par sammenkrøllede avissider og smide dem ind i fyret/brændeovnen for at sætte skub i trækket, men det er jo lidt svært at gøre fjernbetjent.

Den ultimative løsning (brugbar hvis det er et generelt problem) er en røgsuger på toppen af skorstenen.

Hilsen
Michael

jeg syntes stadig jeg er meget lav i mine luft indstiilinger. køre 12-22-32. men hvordan kan man justere det du snakker om. for lige så snart den er tændt går den jo bare i normal drift på 10 procent og der er det hele jo koldt.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Kold prop
« Svar #9 Dato: Okt 27, 2013, 13:06 »
Som jeg ser det er der to løsninger på det problem.

1. Sænk mængden af piller til optænding (Korrektion v. eltænding. f.eks. 50)
    Det burde gøre at det ryger mindre, da der stadig tilføres den samme mængde luft.
2. Øg eltænder blæs lav mellem og høj med en 2-3 stykker.
    Det burde gøre at der bliver pumpet mere luft ud i din skorsten, da din eltændings tid formentlig vil stige. Jo længere eltænderen kører, får du jo afgivet eltænderens effekt ud i skorstenen.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kold prop
« Svar #10 Dato: Okt 27, 2013, 17:04 »
Hej Martin,

Tro mig, jeg har prøvet det og det giver simpelthen ikke nok  ;)
...når jeg har kold prop skal der noget der ligner 60 sekunder på fuld skrue til, for at få gang i trækket.
Jeg har prøvet det med manuel kørsel, og det spiller bare.

Hilsen
Michael

Som jeg ser det er der to løsninger på det problem.

1. Sænk mængden af piller til optænding (Korrektion v. eltænding. f.eks. 50)
    Det burde gøre at det ryger mindre, da der stadig tilføres den samme mængde luft.
2. Øg eltænder blæs lav mellem og høj med en 2-3 stykker.
    Det burde gøre at der bliver pumpet mere luft ud i din skorsten, da din eltændings tid formentlig vil stige. Jo længere eltænderen kører, får du jo afgivet eltænderens effekt ud i skorstenen.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Kold prop
« Svar #11 Dato: Okt 27, 2013, 17:18 »
Hej Martin,

Tro mig, jeg har prøvet det og det giver simpelthen ikke nok  ;)
...når jeg har kold prop skal der noget der ligner 60 sekunder på fuld skrue til, for at få gang i trækket.
Jeg har prøvet det med manuel kørsel, og det spiller bare.

Hilsen
Michael

Det er fint, men jeg ved at det i det mindste hjælper... for jeg har en skorsten der minder om hans, og hvis jeg kørte med hans indstillinger, så ville mit fyrrum blive fyldt med røg.
I øvrigt, hvis han kan få opstarten til at tage 2-3 minutter mere, ved at køre med lidt mindre optimale elstart værdier, så får han altså mere luft ud i røret... og det er med tilført +200 Watt kørende bagved.
Jeg kan ikke se han mister noget ved at prøve ;)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kold prop
« Svar #12 Dato: Okt 27, 2013, 17:56 »
Helt enig  ;)

Hej Martin,

Tro mig, jeg har prøvet det og det giver simpelthen ikke nok  ;)
...når jeg har kold prop skal der noget der ligner 60 sekunder på fuld skrue til, for at få gang i trækket.
Jeg har prøvet det med manuel kørsel, og det spiller bare.

Hilsen
Michael

Det er fint, men jeg ved at det i det mindste hjælper... for jeg har en skorsten der minder om hans, og hvis jeg kørte med hans indstillinger, så ville mit fyrrum blive fyldt med røg.
I øvrigt, hvis han kan få opstarten til at tage 2-3 minutter mere, ved at køre med lidt mindre optimale elstart værdier, så får han altså mere luft ud i røret... og det er med tilført +200 Watt kørende bagved.
Jeg kan ikke se han mister noget ved at prøve ;)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline mogber

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kold prop
« Svar #13 Dato: Okt 27, 2013, 20:34 »
Mange tak for hjælpen.

Jeg prøver i første omgang at gøre som Martin siger, og så håber jeg at Michael kan formå NBE til at komme med et variabelt og længere "før start pust", som den "rigtige løsning".

mvh Mogens
10 kW scotte pillefyr,V.6.78 styring. Pellmon SRO. Lotus 2 brændeovn med 3 kW vandtank. Opvarmer 160 m2. Bruger 1200 kg piller og 6 m3 brænde. Batec solfangerer, 6 m2 med 300 liter tank, 4,3 kW solcelleanlæg m. Kostal Pico 4.2 inverter