Jeps, det er præcis det Mogens har som problem, og derfor det ikke hjælper på hans problem at hæve blæserparametrene i lavlast.
Når fyret starter op er kedel og skorsten normalt kolde, hvilket medfører dårligere træk end normalt.
Man kan så vælge at køre med mere (for meget) luft i lavlast, og derved kompensere for det mindre træk.
Problemet er så bare efter 5-10 minutters drift, så har man normaltrækket og derved får man så for meget luft i lavlast.
Da fyret typisk er i drift i mange flere timer end det er under opstart, får man altså dårlig forbrænding i den meste tid.
I nogle situationer (spdan som Mogens engang imellem oplever det) er trækket i skorstenen ved opstart ekstremt dårligt (kold prop) og så er problemet bare det større.
Klarer man den situation ved at lave blæserparametrene i lavlast endnu højere, forøger man bare problemet.
Derfor er løsningen at sikre et ordentligt træk
inden forbrændingen startes, og det kan f.eks. gøres ved at øge tiden blæseren kører fyldknald før fyret startes.
Det er så bare et parameter man ikke selv kan justere i den nuværende software, derfor ønsket om at det bliver muligt.
Et gammelt cowboy trick er at sætte ild i et par sammenkrøllede avissider og smide dem ind i fyret/brændeovnen for at sætte skub i trækket, men det er jo lidt svært at gøre fjernbetjent.
Den ultimative løsning (brugbar hvis det er et generelt problem) er en røgsuger på toppen af skorstenen.
Hilsen
Michael
jeg syntes stadig jeg er meget lav i mine luft indstiilinger. køre 12-22-32. men hvordan kan man justere det du snakker om. for lige så snart den er tændt går den jo bare i normal drift på 10 procent og der er det hele jo koldt.