Forfatter Emne: Valg af pillefyr  (Læst 11227 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline whocarez52

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Valg af pillefyr
« Dato: Okt 13, 2013, 09:53 »
Hej forum

Vi har mere eller mindre besluttet os for at investere i et pillefyr efter vi fandt ud af, hvor meget billigere det er end jordvarme. Jeg synes dog det er svært at finde information ved brug af google, så jeg håber nogen herinde vil hjælpe.

Vi bor i et ældre hus på 108 kvm, derudover er der på grunden også en bygning på 116kvm. Begge er hulmursisolerede men isoleringsgraden er ikke for god. Vi har to oliefyr, som begge står i kælderen under bygningen på de 116 kvm. Vi kunne godt tænke os et pillefyr der kan overtage opvarmningen så begge oliefyr kan skrottes.

Jeg kunne godt tænke mig et pillefyr med så lidt arbejde som muligt men pris er bestemt en faktor. Vi har masser af plads, hvor oliefyrene står nu så jeg tænker man kunne have en stor silo til pille stående. Jeg er blevet anbefalet vølund som skulle lave nogle pillefyr der er selvrensende både for brænderen og fyrrummet?.

Hvor ofte skal man forvente at fylde piller på og hvor ofte kan man forvente det skal renses?. Er der nogen herinde som kan komme med et par bud på et pillefyr både mht effekt og minimalt arbejde?

Mvh

Offline N P K

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1021
  • Respekt optjent: +15/-1
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #1 Dato: Okt 13, 2013, 11:47 »
Hej forum

Vi har mere eller mindre besluttet os for at investere i et pillefyr efter vi fandt ud af, hvor meget billigere det er end jordvarme. Jeg synes dog det er svært at finde information ved brug af google, så jeg håber nogen herinde vil hjælpe.

Vi bor i et ældre hus på 108 kvm, derudover er der på grunden også en bygning på 116kvm. Begge er hulmursisolerede men isoleringsgraden er ikke for god. Vi har to oliefyr, som begge står i kælderen under bygningen på de 116 kvm. Vi kunne godt tænke os et pillefyr der kan overtage opvarmningen så begge oliefyr kan skrottes.

Jeg kunne godt tænke mig et pillefyr med så lidt arbejde som muligt men pris er bestemt en faktor. Vi har masser af plads, hvor oliefyrene står nu så jeg tænker man kunne have en stor silo til pille stående. Jeg er blevet anbefalet vølund som skulle lave nogle pillefyr der er selvrensende både for brænderen og fyrrummet?.

Hvor ofte skal man forvente at fylde piller på og hvor ofte kan man forvente det skal renses?. Er der nogen herinde som kan komme med et par bud på et pillefyr både mht effekt og minimalt arbejde?

Mvh

Når man spørger om det herinde vil de fleste nok anbefale et scotte/woody ;)

Skal begge bygninger opvarmes må det være et 16 kw der skal til men måske kan en 10 kw klare det
Hvor tit der skal fyldes piller på kommer jo helt an på forbruget og str på magasinet
Et scotte/woody er ikke selvrensende men det er nemt at rense
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline whocarez52

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #2 Dato: Okt 13, 2013, 12:26 »
Tak for svaret.

Så det skal være et 10 eller 15kw men er der ikke noget med at fyr med for høj effekt er ineffektive om forår, efterår og sommer?

Jeg håbede at nogle kendte til nogle næsten vedligeholdelsesfri pillefyr. Skal jeg poste i en anden kategori istedet eller er det ligemeget?

Mvh

Offline rostmo

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #3 Dato: Okt 13, 2013, 12:40 »
Hej.

Du kan prøve på www.stokerpro.dk.

Mvh.

Rostmo
10 kw woody. Blackstar kedel. opvarmer 180 m2 i et plan.

Offline Mellerup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 238
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #4 Dato: Okt 13, 2013, 12:47 »
Altså jeg er lige startet med pillefyr, jeg havde de samme tanker om ingen arbejde, men jeg synes der er en del, med rensning, indstilling og piller der skal hældes i silo. Men det er nu hyggeligt og nemt.
Med de bedste hilsner
Henrik

Styring Scotte  7,?
Brænder 10 KW, med skamolplade.
Black star kedel BS 20c og solvarme fra viessmann. 300l varmtvandsbeholder.
130kvm gammelt hus (år 1900)
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/melleruphenrik

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #5 Dato: Okt 13, 2013, 12:49 »
Et scotte skal renses  :-\ men det er det altså ikke meget arbejde i  :) det er hurtigt overstået , jeg har skrevet ned de gange jeg har renset mit på et år ,og har sammenlagt brugt under 8 timer , alle andre pillefyr skal også renses med mindre eller større intervaller , og et scotte er meget servise venligt  :) så det skal du ikke være bange for , tag ud og se nogle der køre , vi du se et scotte er der helt sikkert en her inde der vil vise sit frem , på NBE hjemmeside kan du se hvilken størrelse fyr du skal have ud for dit forbrug af olie .
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline whocarez52

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #6 Dato: Okt 13, 2013, 13:16 »
Hej igen

Jeg vil prøve at kigge på det foreslåede forum.

Mht rensing og arbejde så synes jeg det er enormt svært at danne mig et indtryk af arbejdamængden. Jeg har svært ved at finde ud af om det er hver uge eller hver måned der skal rengøres og/eller fyldes piller på.

Det med pillerne må kunne reduceres hvis man køber en stor beholder på 750-1000l. Og så tænkte jeg at rensning også kunne minimeres med nogle af de nye fyr der er er selvrensende på det meste. Spørgsmålet er bare, hvad det er for fyr? Og, hvor meget de koster ekstra. Mht. indstilling så skal det vel kun gøres een gang når man lige har købt det?

Mvh

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #7 Dato: Okt 13, 2013, 13:32 »
Hej whocarez52

Jeg vil også anbefale dig at besøge en der allerede har et fyr installeret. Der er masser der har "åbent hus"
Du kan have lige så stor tank du ønsker, har du plads nok kan du "tanke" til 10år af gangen. Der er blot nogle brandkrav der skal opfyldes.
Jeg har haft mange folk igennem fyrrummet til komplet demonstration. Stop af fyr, -øl, vand eller kaffe mens det stopper/køler, rens & opstart igen. Det tager en ½ time. Der er ikke mange der har været i tvivl når de kørte  ^-^

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #8 Dato: Okt 13, 2013, 23:39 »
jeg bruger et kvarter til rensning for hver 500 kg piller mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline whocarez52

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #9 Dato: Okt 14, 2013, 06:56 »
Hej igen

Jeg vil prøve at se om jeg kan finde nogen der vil demonstrere deres fyr i funktion for mig, det giver, som I nævner nok den bedste mulighed for at se, hvordan tingene foregår i praksis :-). Til et energimærke f hus på 108kvm, hvor mange kg piller skal man så forvente at bruge i vinterhalvåret pr dag?

Jeg kunne nu stadig godt tænke mig at høre om nogen har erfaringer med de helt nye helt selvrensende modeller.

Mvh

Offline Hugo

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +7/-3
  • Woody-skotte 10Kw ,Opop kedel 20
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #10 Dato: Okt 14, 2013, 07:42 »
Du kan regne ud hvor mange træpiller du skal bruge sådan her :

ca 2000 kg træpiller svare til ca 1000 ltr olie

så hvis du bruger 3000 ltr olie om året ,skal du have ca 6000 kg piller

oldgaard

  • Gæst
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #11 Dato: Okt 14, 2013, 18:57 »
Hvis nu du skrev hvorfra i landet du kommer, så kunne det være at der var en eller anden i nærheden som inviterede til et spark fyr møde ;)
så er jeg sikker på at mange spørgsmål vil blive besvaret ;)

Offline whocarez52

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #12 Dato: Okt 15, 2013, 08:38 »
Hej Oldgaard

Jeg kommer fra 5700 :-).

Jeg har læst lidt mere om pillefyr på forskellige forums og jeg tror at et Pellux 100 godt kunne være det rigtige valg for mig. Det lader til at fungere ret godt for dem, der har købt det og uden der er behov for at pille alt for meget :-).

Mvh

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7627
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #13 Dato: Okt 15, 2013, 11:02 »
Kig ind  :)
Du har fået en PB med tlf. nr.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline elstrom

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +5/-2
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #14 Dato: Okt 20, 2013, 08:40 »
Nu ved jeg ikke hvor langt i er kommet i at købe fyr men det der med rengøring kræver ikke det helt vilde på et Woody hvis det eller er skruet rigtig sammen :) jeg har den "nye" selvrens kedel og kompressor rens på. Og da jeg arbejder som rejsemontør og det tit er konen som fyre kræver det lidt jeg tømmer ca aske efter 1 ton og det bare ud med skuffen og tømme så i med den igen og så det over:) og så har jeg en 500 liter silo som ca svare til 23 sække af 16 kg og den holder Mellem 14 gade til 3 uger alt efter vejr så arbejde er der ikke meget af ved det .... :)