Forfatter Emne: Træpiller - egen produktion  (Læst 2396 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline markpetersen

• Prof
  • Respekt optjent: +0/-0
    • StokerCloud
Træpiller - egen produktion
« Dato: Aug 26, 2013, 11:04 »
Hej alle

Jeg er kommet i den situation at jeg kan få produceret nogle gode træpiller i Polen via en bekendt.

Så tænker jeg- hvad er den optimale opskrift?? :) Og hvad er bedst at blande, hvis det overhovedet skal blandes??

Fik 60 kg på prøve igår, og der er meget hårdttræ i i den blanding og derfor nogle meget mørke piller, umiddelbart fint at fyre med natten over.. Men når jeg nu selv kan bestemme indholdet, tænker jeg at nogen måske ved lidt om det..

Ser frem til at høre fra jer..

Mvh Mark
Opvarmer 180 m2. nyere hus 1. plan + 25 m2. værksted, 10 gulvvarme kredse, ingen VVB prio.
Scotte 10kw, Black Star S
Årsforbrug 8 ton
Online fyr: http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=mp

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
Sv: Træpiller - egen produktion
« Svar #1 Dato: Aug 26, 2013, 14:01 »
Lyst fyrre træ er det bedste. Energi indholdet er højest i fyrretræ/grantræ, og det er let at se at der ikke er blandet alt muligt i. Pillerne skal være tørre, helst omkring 5% eller lavere, smuldfri hvis du har pillebrænder. Læg en håndfuld i et stort glas, der må ikke synke sand og skidt i bunden, og pillerne må ikke opløses straks.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Træpiller - egen produktion
« Svar #2 Dato: Aug 26, 2013, 17:53 »
Hej
Træpiller skal indeholde træ, og absolut INTET andet, det er det vigtigste. Altså ikke sand, plastik, gamle spånplader, lim, bark osv osv. Visse pillebrændere med interne snegl døjer lidt, hvis piller er alt for hårdt presset. Og jo mere ensartede de er i længden, des mere ens dosering giver de, og ja så lidt smuld som overhovedet muligt.

Som Kenneth siger er der teoretisk en anelse højere brandværdi i fyr med højt indhold af harpiks. Meeeen synes aldrig jeg har set nogle facts der kan underbygge denne påstand.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted