Forfatter Emne: Luft i systemet...  (Læst 27285 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
Luft i systemet...
« Dato: Aug 23, 2013, 20:25 »
Jeg er simpelhen ved at få grå hår på hovedet (og det er ikke pga. alderen). Problemet er jeg bare ikke kan få presset alt luften ud af centralvarmeanlægget/combivarmtvandsbeholderen/pillefyret. Har stort set bøvlet med problemet siden igår, hvor jeg fik nyt pillefyr installeret.

Alt er efterspændt og alle rørsamlinger er gået igennem for utætheder.Nogen der har et tip til hvad der muligvis kan være årsagen...? Selv er jeg begyndt at spekulere på om cirkulationspumpen muligvis kan være monteret det forkerte sted som pt. er på returen.

/Frank 

Offline fbn

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +11/-4
Sv: Luft i systemet...
« Svar #1 Dato: Aug 23, 2013, 21:08 »
Hvis pumpen sidder så den både suger fra radiator og VVB
og shunt ventil så er det det samme som den sider i fremløb
Og skal ikke give problemer.

Er dit system etstrengsanlæg eller tostrengsanlæg ?

Har du flowmåler på ??

Hvis ja håber jeg du kan lukke af for vandet i frem og retur løb
til radiator for så sidder der sikkert skidt i filter som sider i indgang
til flowmåler det har drillet mig vildt meget og jeg har renset den 3
gange på 5 dage og skak sikkert gøre det igen om 1 to 2 uger

Husk luk vand i meget langsomt hav gerne en udluftningsskrue
Åbnet længst væk fra fyret hav enmand til at står der
Pumpe slukket
Alke termostater fuldt åbnet
Når der er 2 bar tryk
Og der kommer vand ud af alle udluftningsskrue
Så tænd pumpen lad den køre maks hastighed
Sluk den og udluft alle steder igen
Jeg vil gætte på fu skal havde ca 1,4 bar tryk men det
Er alt efter højde på system fra laveste og til højestepunkt
Når dette er gjort kan du tænde op
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Beboelse 165 m2 2 etager.
Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP. - Etstrengsanlæg.
Skorsten 8,5 m. isokern - Træk stabilisator - Kompressorrens.
Online Fyr

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #2 Dato: Aug 23, 2013, 21:47 »
Hej Frank

Ja jeg har læst din tråd om de problemer de selv havde med luft.

Jeg har helt nyt etstrengsanlæg, nye radiator mv. Og har aldrig før haft problemer med luft.

Jeg har ikke flowmåler.

Højeste siddende (overkandt) radiator i overetagen er ca. 3,5 m.

Jeps, pumpen sidder netop som det sidste på returen lige før i bunden til kedlen, så den vel nærmest suger fra radiator, vvb, shuntventil.

Der er blevet udluftet efter alle kunstens regler og jeg kan bare ikke drive mere luft ud. Men jeg kan høre på pumpen, specielt ved start at der stadig er luft i systemet.

Når 3-vejs ventilen kun køre vvb priotering er det særligt slemt synes jeg. Fornemmer luften er i kedlen muligvis også i vvb (spiralen) som også er ny.

Ang. placering af pumpen, har jeg været lidt rundt på nettet. På de monteringssæt der er i handlen, ses pumpen monteret på fremløbet - altså samme streng som og lige efter ekspansionen. Det er vel næsten det modsatte af mit tilfælde.

/Frank   

Offline levi

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +37/-7
« Svar #3 Dato: Aug 23, 2013, 21:54 »
Hej Frank

Ja jeg har læst din tråd om de problemer de selv havde med luft.

Jeg har helt nyt etstrengsanlæg, nye radiator mv. Og har aldrig før haft problemer med luft.

Jeg har ikke flowmåler.

Højeste siddende (overkandt) radiator i overetagen er ca. 3,5 m.

Jeps, pumpen sidder netop som det sidste på returen lige før i bunden til kedlen, så den vel nærmest suger fra radiator, vvb, shuntventil.

Der er blevet udluftet efter alle kunstens regler og jeg kan bare ikke drive mere luft ud. Men jeg kan høre på pumpen, specielt ved start at der stadig er luft i systemet.

Når 3-vejs ventilen kun køre vvb priotering er det særligt slemt synes jeg. Fornemmer luften er i kedlen muligvis også i vvb (spiralen) som også er ny.

Ang. placering af pumpen, har jeg været lidt rundt på nettet. På de monteringssæt der er i handlen, ses pumpen monteret på fremløbet - altså samme streng som og lige efter ekspansionen. Det er vel næsten det modsatte af mit tilfælde.

/Frank

Hej Frank, - jeg har lige snakket med Svend - han mener dit problem ligger i den polski beholder du har, - han siger der ikke er mulighed for udluftning af spiralen i den ? - og du derfor altid vil have luft i den, - medmindre du løsner en union på fremløbet til beholderen (I toppen) og tvinger luften ud den vej - han sagde I havde snakket om at det kunne blive et luftproblem pga. den billige beholder (?) - og at det var eneste måde at tvinge luften ud på stille og roligt....

At montere pumpen på returen er helt fint, - og også den måde jeg foretrækker at den monteres, - det er der absolut ingen fejl i  ;)
« Senest Redigeret: Aug 23, 2013, 21:57 af levi »

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #4 Dato: Aug 23, 2013, 22:18 »
Hej levi

Det er fuldstændig korekt at vi drøftede denne mulighed med min "nye slavebeholder" (vi fattigfolk har jo ikke råd til mærkevare) ;D Og det ender nok med at jeg simpelhen montere en udluftningsventil på det øverste rør.

Men det er lidt mærkeligt problemet har aldrig været der før. Faktisk havde jeg også fået koblet varmt vand ind i bunden og ud i toppen. (tænkte at sådan må det vel logisk set være idet varme stiger op ad) Men nej det bør være modsat lærte Svend mig - varmen skal presses ned ad. Det grinede vi sgu lidt af  ^-^

Nu skal jeg bestemt være den sidste til at belære garvede vvs folk om placering af pumpen. Men jeg var lige inde på et søsterforum - her omtales begrebet KEP se dette link. http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=51&t=17662 Det virker modstridende...

/Frank

PS.
Sig mig skal Svend ikke ha´ fri om week-enden, sådan som han knokler på jobbet... ;)

Offline levi

• Top of the pop
« Svar #5 Dato: Aug 23, 2013, 22:25 »
Hej levi

Det er fuldstændig korekt at vi drøftede denne mulighed med min "nye slavebeholder" (vi fattigfolk har jo ikke råd til mærkevare) ;D Og det ender nok med at jeg simpelhen montere en udluftningsventil på det øverste rør.

Men det er lidt mærkeligt problemet har aldrig været der før. Faktisk havde jeg også fået koblet varmt vand ind i bunden og ud i toppen. (tænkte at sådan må det vel logisk set være idet varme stiger op ad) Men nej det bør være modsat lærte Svend mig - varmen skal presses ned ad. Det grinede vi sgu lidt af  ^-^

Nu skal jeg bestemt være den sidste til at belære garvede vvs folk om placering af pumpen. Men jeg var lige inde på et søsterforum - her omtales begrebet KEP se dette link. http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=51&t=17662 Det virker modstridende...

/Frank

PS.
Sig mig skal Svend ikke ha´ fri om week-enden, sådan som han knokler på jobbet... ;)

KEP princippet gælder ved åben ekspansion = videnskab fra 1800 tallet  ;)

Problemet med luft opstår jo NETOP når man monterer et nyt anlæg, - og derved skiller hele installationen ad - så kommer der luft, - og når man vælger "dårlige" komponenter, - så kan udluftning blive et helvede... - normalt havde det været fikset på 3 sek. hvis du f.eks havde valgt en Metro beholder eller en beholder i samme kvalitet hvor der er indbygget udluftningsskrue i ;)

Svend har aldrig fri, - han har lige været her forbi og teste det nye fadølsanlæg - som han forøvrigt har lavet køling til ;D

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Aug 23, 2013, 22:40 »
He he... ja så kan jeg sgu lære det - kan jeg  8) Men jeg skal nok få has på problemet, prøver lige som du anbefaler.

Er det visionelt Svend tester øl anlæg eller får han også lov til at smage en bette tår... Hos mig er han kun til kaffe og cola.

Hils ham nu mange gange - jeg er meget tilfreds med rørføringen i det flotte kobber. Apro pos polski - så bliver jeg sgu helt nervøs for østeuropæiske kobbertyve ^-^ 

/Frank

Offline levi

• Top of the pop
« Svar #7 Dato: Aug 23, 2013, 22:43 »
He he... ja så kan jeg sgu lære det - kan jeg  8) Men jeg skal nok få has på problemet, prøver lige som du anbefaler.

Er det visionelt Svend tester øl anlæg eller får han også lov til at smage en bette tår... Hos mig er han kun til kaffe og cola.

Hils ham nu mange gange - jeg er meget tilfreds med rørføringen i det flotte kobber. Apro pos polski - så bliver jeg sgu helt nervøs for østeuropæiske kobbertyve ^-^ 

/Frank

Naturligvis får Svend lov til at smage på de gyldne dråber - når han er færdig med at arbejde naturligvis hehe  ;)

Jeg giver ham en krammer fra dig på Mandag  ;D
« Senest Redigeret: Aug 23, 2013, 22:45 af levi »

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Aug 24, 2013, 07:18 »
Så er problemet løst, har monteret en radiator udluftningsventil på øverste indgang til vvb - alt spiller max. Kan næsten ikke vente til det bliver vinter og gerne en af de rigtig hårde, med 20 minus grader ;D

/Frank

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #9 Dato: Aug 24, 2013, 08:15 »
Lige et uintelligent spørgsmål: Bør cirkulationspumpen køre på lav-mellem-høj eller auto drift ?

/Frank

Offline levi

• Top of the pop
« Svar #10 Dato: Aug 24, 2013, 08:23 »
Lige et uintelligent spørgsmål: Bør cirkulationspumpen køre på lav-mellem-høj eller auto drift ?

/Frank

Den skal køre så "langsomt" som muligt, - uden du mangler varme - så hvis den kan køre "AUTO" - så er det perfekt  ;)

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #11 Dato: Aug 24, 2013, 08:34 »
OK - takker.. :)

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #12 Dato: Aug 24, 2013, 14:39 »
Her kunne historien om min spuggy polski combi-vvb så være endt lykkelig - lige ind til jeg, synes jeg selv havde fortjent lidt wellnes (et dejligt varmt karbad) oven på de sidste dages udfordringer.
Men træerne gror som bekendt ikke ind i himlen...

Stor var min undren, efter at havde fyldt badekaret med kun ca. 40 liter 65 gr. varmt vand, gik vvb nærmest kold. Temp. kunne måles til ca. 30 gr. på vvb - 26 gr. på disp. på pillefyret. Plejer nemt at kunne smide 80 liter varmt vand i badekaret.

Med følgende, mit #4 in mente "fået koblet varmt vand ind i bunden og ud i toppen. (tænkte at sådan må det vel logisk set være idet varme stiger op ad) Men nej det bør være modsat lærte Svend mig - varmen skal presses ned ad. Det grinede vi sgu lidt af"

Det viser sig at min vvb er af Tjekkisk (anderkendt) fabrikat af mærket Drazise. Nu er mange ting ofte lige omvendt i bla. østeuropa - her under fx. også deres kyrilliske alfabet/bogstaver med de ortografiske særtegn. Men åbenbart også deres måde at fremstille produkter på.

Ifølge vejledningen (som jeg først nu har kikket på) skal varmt vand fra fyret faktisk tilsluttes ind i bunden af vvb (spiralen) og med udgang i top. Elpatronen sidder iøvrigt også i bunden.
Efter lidt ombytning af rør - opvarming af vandet - kunne jeg igen hælde ca. 80 liter varmt vand i badekaret. Så nu virker alt efter hensigten - håber jeg.

Konklusion: Der er altså forskel på Metro VVB og andre "GDS-VVB´er" Og Svend, hvis du læser med her, så klandre jeg dig bestemt ikke. ;) Du installere efter vesteuropæiske normer - jeg (pt. nødsaget til) efter østeuropæiske normer.

/Frank

Offline levi

• Top of the pop
« Svar #13 Dato: Aug 24, 2013, 17:08 »
Her kunne historien om min spuggy polski combi-vvb så være endt lykkelig - lige ind til jeg, synes jeg selv havde fortjent lidt wellnes (et dejligt varmt karbad) oven på de sidste dages udfordringer.
Men træerne gror som bekendt ikke ind i himlen...

Stor var min undren, efter at havde fyldt badekaret med kun ca. 40 liter 65 gr. varmt vand, gik vvb nærmest kold. Temp. kunne måles til ca. 30 gr. på vvb - 26 gr. på disp. på pillefyret. Plejer nemt at kunne smide 80 liter varmt vand i badekaret.

Med følgende, mit #4 in mente "fået koblet varmt vand ind i bunden og ud i toppen. (tænkte at sådan må det vel logisk set være idet varme stiger op ad) Men nej det bør være modsat lærte Svend mig - varmen skal presses ned ad. Det grinede vi sgu lidt af"

Det viser sig at min vvb er af Tjekkisk (anderkendt) fabrikat af mærket Drazise. Nu er mange ting ofte lige omvendt i bla. østeuropa - her under fx. også deres kyrilliske alfabet/bogstaver med de ortografiske særtegn. Men åbenbart også deres måde at fremstille produkter på.

Ifølge vejledningen (som jeg først nu har kikket på) skal varmt vand fra fyret faktisk tilsluttes ind i bunden af vvb (spiralen) og med udgang i top. Elpatronen sidder iøvrigt også i bunden.
Efter lidt ombytning af rør - opvarming af vandet - kunne jeg igen hælde ca. 80 liter varmt vand i badekaret. Så nu virker alt efter hensigten - håber jeg.

Konklusion: Der er altså forskel på Metro VVB og andre "GDS-VVB´er" Og Svend, hvis du læser med her, så klandre jeg dig bestemt ikke. ;) Du installere efter vesteuropæiske normer - jeg (pt. nødsaget til) efter østeuropæiske normer.

/Frank

Det lyder godt nok mystisk - der findes mange udenlandske beholder på det danske marked, - og fremløbet på dem er altid øverst og retur nederst.....

En Metro har fremløb/retur i bunden af beholderen :)

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #14 Dato: Aug 24, 2013, 17:38 »
Pyt, når bare det virker... ^-^ Fremløb og retur sidder iøvrigt på bagsiden af beholderen - I bunden sidder koldt og varmt brugsvand.

Forresten så gik fyret i stå for et øjeblik siden "mangel på brændsel" der er ca. 3 kg tilbage men det virker som om sneglen har lidt svært ved at transportere den sidste rest piller op i røret, er det norm.? Ser at sneglen nederste del, vel 10 cm er blottet og ikke køre inde i et rør.

/Frank

Har fluks hældt en ny sæk piller i tanken - nu køre det fint igen. Hmm... 12 kg på 29 timer blot til brugsvand er det okay ? Synes det virker lidt i overkanten...