Her kunne historien om min spuggy polski combi-vvb så være endt lykkelig - lige ind til jeg, synes jeg selv havde fortjent lidt wellnes (et dejligt varmt karbad) oven på de sidste dages udfordringer.
Men træerne gror som bekendt ikke ind i himlen...
Stor var min undren, efter at havde fyldt badekaret med kun ca. 40 liter 65 gr. varmt vand, gik vvb nærmest kold. Temp. kunne måles til ca. 30 gr. på vvb - 26 gr. på disp. på pillefyret. Plejer nemt at kunne smide 80 liter varmt vand i badekaret.
Med følgende, mit #4 in mente "fået koblet varmt vand ind i bunden og ud i toppen. (tænkte at sådan må det vel logisk set være idet varme stiger op ad) Men nej det bør være modsat lærte Svend mig - varmen skal presses ned ad. Det grinede vi sgu lidt af"
Det viser sig at min vvb er af Tjekkisk (anderkendt) fabrikat af mærket Drazise. Nu er mange ting ofte lige omvendt i bla. østeuropa - her under fx. også deres kyrilliske alfabet/bogstaver med de ortografiske særtegn. Men åbenbart også deres måde at fremstille produkter på.
Ifølge vejledningen (som jeg først nu har kikket på) skal varmt vand fra fyret faktisk tilsluttes ind i bunden af vvb (spiralen) og med udgang i top. Elpatronen sidder iøvrigt også i bunden.
Efter lidt ombytning af rør - opvarming af vandet - kunne jeg igen hælde ca. 80 liter varmt vand i badekaret. Så nu virker alt efter hensigten - håber jeg.
Konklusion: Der er altså forskel på Metro VVB og andre "GDS-VVB´er" Og Svend, hvis du læser med her, så klandre jeg dig bestemt ikke.
Du installere efter vesteuropæiske normer - jeg (pt. nødsaget til) efter østeuropæiske normer.
/Frank