Forfatter Emne: skorstenstræk justering og pilleforbrug  (Læst 46117 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #60 Dato: Apr 03, 2013, 21:32 »
Følg ledningerne fra L1 og L3
L1 skal være ekstern snegl
L3 skal være intern snegl

Prøv evt. at bytte dem om.

Hilsen
Michael

Hvordan konstaterer jeg om de ledninger er byttet rundt  :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #61 Dato: Apr 03, 2013, 21:54 »
Hvis jeg tænker lidt sikkerhed ind, så burde intern snegl køre lidt mere end ekstern, bare så man ikke risikerer at brænderen overfyldes.

Hvis der så er byttet rundt på udgangene, ville pillerne så ikke hobe sig op i brænderen?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #62 Dato: Apr 03, 2013, 22:10 »
Jeg kan ikke rigtig for godt se til længere at følge ledningerne men følger lige op på det imorgen i dagslys Lamborg på billede 3 står der snegl 4,1 sekund hvis det er det du mener
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #63 Dato: Apr 03, 2013, 22:19 »
Jeg kan ikke rigtig smide den tanke fra mig om det kan være at Michael f har ret i at sneglen er for stejl den er jo næsten lodret har andre eller kender i nogen der har samme problem som mig med den model hvor pilletanken er bygget sammen med kedlen for det undrer mig at de modeller hvor tanken står ved siden af der må sneglen ikke være for stejl men det er den jo i min
hilsen henrik
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #64 Dato: Apr 03, 2013, 22:20 »
Jeg kan ikke rigtig for godt se til længere at følge ledningerne men følger lige op på det imorgen i dagslys Lamborg på billede 3 står der snegl 4,1 sekund hvis det er det du mener
Du piller bare L1 ud af klemmen, så burde ekstern snegl ikke køre. Du kan også checke med et voltmeter, eller en pol-søger kan måske gøre det.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #65 Dato: Apr 03, 2013, 22:28 »
Roder videre imorgen hende jeg deler avis med (fruen) er begyndt at snakke om om jeg skal have min seng herned til fyret  ;D det var vist en hentydning til at det er fyraften
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #66 Dato: Apr 04, 2013, 06:07 »
jeg giver dig ikke ret Michael eller også snakker vi bare forbi hinanden men der står klippe kistre :
Menu.  Intern snegl fjernet.
Intern snegl kører fast 6 doseringer / min. , samme køretid som Ekstern snegl ved snegl ydelse 1000g / 6 min.
Er doseringen fra ekstern snegl 2000gram , køres faktor 2 og 3000gram køres faktor 3, osv.
Det læser jeg altså som om at den interne kører fast 6 gange i min og når man kører autoberegner afvejning 6min. så kører den externe det samme på de 6 min ved en ydelse på 1000 gr. Men det er nu også ligegyldigt for som kenneth skriver så vil du få en ophobning af piller hvis ledninger er byttet rundt . I en 30kw (kender ikke tal for 10KW) vil du have en extern snegl kører tid ved 10% på ca 8,3 sek on og en off på ca 50 sek . Hvis de to ledninger er byttet rundt  og den externe kører 6x5 sek pr min. mens den interne kun kører 1 x 8,3 sek pr min så har den stort potentiale for en tilbagebrænd fordi pillerne jo står i den interne uden at bliver fragtet ind . Og det virker på beskrivelsen som om den får for lidt føde . Men de mest åbenlyse fejl er jo prøvet uden resultat og jeg har ikke hørt om at andre skulle have problemer med vinklen på sneglen ,desuden tror jeg ikke på at NBE ikke har tænkt over snegl vinklen. Det vil ikke ligne dem. Men Noerskov. Hverken 2 x michael , kenneth eller mig har nok den store erfaring med minièn vi har alle mest erfaring med den model vi selv har, så jeg synes du skal gå ind på NBE`S hjemmeside og skrive til de flinke folk hos NBE support . Beskriv problemet og hvad du har prøvet . Hvis nogen har ideer omkring minien er det helt sikkert dem og de er super flinke til hurtig hjælp..
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #67 Dato: Apr 04, 2013, 08:14 »
Hej Claus
Der er dog en ting jeg ikke har taget højde for, det kan jo godt være at den interne snegl yder væsentlig mere end ekstern, det er jo samme motor og gear, internt det er jo en fast snegl der ligger vandret, så ved samme køretid vil der suse mange piller igennem intern snegl.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7626
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #68 Dato: Apr 04, 2013, 08:45 »
Jeg kan ikke rigtig smide den tanke fra mig om det kan være at Michael f har ret i at sneglen er for stejl den er jo næsten lodret har andre eller kender i nogen der har samme problem som mig med den model hvor pilletanken er bygget sammen med kedlen for det undrer mig at de modeller hvor tanken står ved siden af der må sneglen ikke være for stejl men det er den jo i min
hilsen henrik

I den model du har, er der en anden model fjeder i sneglen, end den fritstående snegl.
Din pille afvejning er ligesom mange andres, og derfor syntes jeg den ser ok ud.
At din flamme svinger i længde og styrke, kan skyldes smuld, eller at noget er i klemme inden i sneglen.
Nu har du jo tømt og støvsuget magasin og snegl, så ville du jo have fundet det hvis det var en klump beton eller et kødben.  ???
Hvordan opbevarer du dine poser med piller ?
Der er sikkert ikke noget i vejen med dem, men når vi forsøger at finde ud af et problem uden selv at stå og se på anlæg og installation,
må vi jo spørge, så vi får et nogenlunde fuldstændigt overblik over mulige fejlkilder.
Derfor: beskriv dit anlæg så godt som muligt.
Tag gerne fotos  :)
Beskriv dit problem så godt som muligt, igen tag gerne fotos.
Nederst i din + alle andres profil er der mulighed for at beskrive fyr + udstyr.
Det vil hjælpe hvis alle lige udfyldte linen med kedel + brænder størrelse + udstyr.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #69 Dato: Apr 04, 2013, 09:36 »
Michael f jeg skal nok lige få opdateret profilen og tage lidt billeder mine piller står i fyrrummet i kælderen og har aldrig stået ude mere end max en time ved mig ihvertfald og nej der var ingen beton og hunden har heller ikke gravet kødben ned i tanken det plejer at være i fruens blomsterbed men nu skal jeg på den igen fyret er gået ud i nat den kan ikke se lux medmindre jeg piller fotocellen ud så ryger den op på 99 med det samme
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7626
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #70 Dato: Apr 04, 2013, 09:56 »
Det kunne være at den ikke er monteret i rigtig vinkel !!
Her er lidt hjælp.
 http://www.nbe.dk/salgs-materiale/video.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #71 Dato: Apr 04, 2013, 10:40 »
Jo den er monteret rigtigt jeg har ikke pillet ved den ligeså snart jeg sætter den ind i hullet suser den ned på 0 og når jeg tager den ud stiger den til 99 prøver og tage hele brænderen ud og tjekke den igennem
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #72 Dato: Apr 04, 2013, 15:51 »
Hej Claus,

Du skal ikke give mig ret hvis jeg ikke har det  ;)

Du skrev at den interne snegl og den eksterne snegl kørte lige mange gange i minuttet, og det er det jeg siger ikke er rigtigt  ;)

Fakta er:
 - Den interne snegl starter (kører) 6 gange i minuttet.
 - Den interne snegl kører sammenlagt ligeså mange sekunder som den eksterne snegl kører på 1 minut.
 - Den eksterne snegl kører altid samme tid når den kører, for den doserer altid den samme portion (eller burde i hvert tilfælde  ;) )
 - Den samlede snegltid pr. minut for den eksterne snegl afhænger af drift%, da den jo skal køre et bestemt antal gange for at levere den nødvendige mængde

...derfor kan den eksterne snegl starte (køre) fra ganske sjældent til ganske ofte.

Ved en 10 kW brænder starter (kører) den eksterne snegl for hver 173 sek. når den kører 10% drift, for hver 35 sek. når den kører 50% drift og for hver 17 sek. når den kører 100% drift.
...det passer nemlig så fint med at der så doseres tilstrækkelig antal gange 10 g til at opnå effekten på hhv. 1 kW, 5 kW og 10 kW  ;)

Den interne snegl starter stadig hvert 10. sek, og kører en tid der er indirekte afhængig af drift%, da den er udregnet som den gennemsnitlige tid den eksterne snegl kører for at dosere de nødvendige gange 10 g.

I beregningen af den interne snegls drifttid for hver start indgår desuden en faktor, der er afhængig af den eksterne snegls dosering pr. 6 minutter.
Denne faktor et 1 ved 1000 g/min, 2 ved 2000 g/min, 3 ved 3000 g/min osv.

Fordi den samlede drifttid på både ekstern og intern snegl er den samme, vil der ikke opstå en ophobning af piller i skakten hvis der byttes om på ledningerne til snegl motorerne, men pillerne vil ligesom "komme i klumper", præcis som det er beskrevet her i tråden  ;)

Du opnår jo det stik modsatte af hvad der er meningen, nemlig at den konstante dosering fra den eksterne snegl, snegles stille og roligt ind på herden.
I stedet fyldes skakten stille og roligt, for så på en gang at blive sneglet ind på herden.

Hilsen
Michael


jeg giver dig ikke ret Michael eller også snakker vi bare forbi hinanden men der står klippe kistre :
Menu.  Intern snegl fjernet.
Intern snegl kører fast 6 doseringer / min. , samme køretid som Ekstern snegl ved snegl ydelse 1000g / 6 min.
Er doseringen fra ekstern snegl 2000gram , køres faktor 2 og 3000gram køres faktor 3, osv.
Det læser jeg altså som om at den interne kører fast 6 gange i min og når man kører autoberegner afvejning 6min. så kører den externe det samme på de 6 min ved en ydelse på 1000 gr. Men det er nu også ligegyldigt for som kenneth skriver så vil du få en ophobning af piller hvis ledninger er byttet rundt . I en 30kw (kender ikke tal for 10KW) vil du have en extern snegl kører tid ved 10% på ca 8,3 sek on og en off på ca 50 sek . Hvis de to ledninger er byttet rundt  og den externe kører 6x5 sek pr min. mens den interne kun kører 1 x 8,3 sek pr min så har den stort potentiale for en tilbagebrænd fordi pillerne jo står i den interne uden at bliver fragtet ind . Og det virker på beskrivelsen som om den får for lidt føde . Men de mest åbenlyse fejl er jo prøvet uden resultat og jeg har ikke hørt om at andre skulle have problemer med vinklen på sneglen ,desuden tror jeg ikke på at NBE ikke har tænkt over snegl vinklen. Det vil ikke ligne dem. Men Noerskov. Hverken 2 x michael , kenneth eller mig har nok den store erfaring med minièn vi har alle mest erfaring med den model vi selv har, så jeg synes du skal gå ind på NBE`S hjemmeside og skrive til de flinke folk hos NBE support . Beskriv problemet og hvad du har prøvet . Hvis nogen har ideer omkring minien er det helt sikkert dem og de er super flinke til hurtig hjælp..
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #73 Dato: Apr 04, 2013, 16:20 »
Hmm har idag haft brænderen taget ud renset alt justeret fotocelle og tjekket at alt er tæt tømt aske renset røgrør osv osv og skiftet smelteslange da jeg troede den lavede panik med at pillerne klumper sig sammen og jeg har fulgt ledningerne til sneglen og sat på mine knæ med en skruetrækker til øret og ind på den interne snegl og det ser/lyder umiddelbart til at være iorden men den skal stadig snydes 300 gram i autoberegning og stå på skorstenstræk 5 for nogenlunde at holde gang i bålet så jeg må bare indse at det ikke kan køre bedre og den er begyndt nu det er blevet mere sol så radiatorerne lukker ned ja så stopper fyret jævnligt i stop temp havde jeg vidst at der ville blive sådan et bøvl havde jeg valgt et fastbrændselsfyr det skal man da kun fylde pind på et par gange om dagen hvorimod pillefyret kræver nærmest konstant overvågning næsten 40,000 kr ialt for noget der kører så dårligt er bare en træls oplevelse
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: skorstenstræk justering og pilleforbrug
« Svar #74 Dato: Apr 04, 2013, 16:29 »
Ok, kan vi få en lille status på hvordan den interne snegl kører og hvordan den eksterne snegl kører ?

Hvis du sætter fyret til at køre 10% drift (max og min til 10), vil den eksterne snegl køre for hver 173 sekunder, mens den interne snegl vil køre 6 gange i minuttet i nogle små ryk.
...bare lige så vi kan følge med i hvad det er du oplever  ;)

Det skal ikke være bøvlet med et træpillefyr i forhold til et fastbrændselsfyr, jeg har rigtig mange års erfaring med begge typer og kan helt sikkert sige at træpillefyret er mange gange lettere  ;)

Hilsen
Michael

Hmm har idag haft brænderen taget ud renset alt justeret fotocelle og tjekket at alt er tæt tømt aske renset røgrør osv osv og skiftet smelteslange da jeg troede den lavede panik med at pillerne klumper sig sammen og jeg har fulgt ledningerne til sneglen og sat på mine knæ med en skruetrækker til øret og ind på den interne snegl og det ser/lyder umiddelbart til at være iorden men den skal stadig snydes 300 gram i autoberegning og stå på skorstenstræk 5 for nogenlunde at holde gang i bålet så jeg må bare indse at det ikke kan køre bedre og den er begyndt nu det er blevet mere sol så radiatorerne lukker ned ja så stopper fyret jævnligt i stop temp havde jeg vidst at der ville blive sådan et bøvl havde jeg valgt et fastbrændselsfyr det skal man da kun fylde pind på et par gange om dagen hvorimod pillefyret kræver nærmest konstant overvågning næsten 40,000 kr ialt for noget der kører så dårligt er bare en træls oplevelse
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html