Forfatter Emne: Overfølsom over for smuld :-)  (Læst 4064 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Overfølsom over for smuld :-)
« Dato: Mar 26, 2013, 16:44 »
Daws.
Uha uha uha da da hvor sådan en scotte er overfølsom over for smuld eller er det bare mig der får knopper :-) Der er måske bare ikke nogen som har fortalt pillekværnen at den ikke kan lide smuld . Rensede i bund idag da jeg skiftede mærke og som det fremgår af billderne så var den total fløjtende li´glad den åd bare til der ikke var mere føde.
Så at en scotte skulle være følsom overfor smuld glem det.. :-)
Og som det også fremgår så virker de 10 5mm huller som jeg har boret i bunden af sneglen og efter hensigten. Bunken er fra 7 t :-)

MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Overfølsom over for smuld :-)
« Svar #1 Dato: Mar 26, 2013, 16:52 »
Jeg har heller ikke set nogen problemer i at få min til at æde smuld.... MEN, snegl ydelsen kan godt svinge noget hvis der er meget smuld, og det kan altså godt give problemer.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Overfølsom over for smuld :-)
« Svar #2 Dato: Mar 26, 2013, 17:08 »
Hvorfor taper du ikke hullerne til når du ikke har problemer med smuld, så får du jo varme i stedet for griss på gulvet ;-)

Jeg har heller ikke direkte problemer med at sneglen ikke vil køre smuldet op, der doseres bare så forskelligt, at jeg ikke gider døje med smuld.

Mine hårde piller uden smuld, slagger så bare :-(
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline nekkos

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 124
  • Respekt optjent: +2/-0
    • OokayY
Sv: Overfølsom over for smuld :-)
« Svar #3 Dato: Mar 26, 2013, 19:11 »
De piller jeg bruger giver også lidt smuld, men ikke ret meget. Jeg bruger den med en kop olie oven i, når siloen er fyldt og det plejer at være nok til at holde den ren. Jeg har kun renset helt ud en gang siden jeg startede min scotte op for første gang ( = dato for mit første indlæg).
Så ingen problemmer med smuld på scotten :-)
Scottte / blackstar 16 KW. ver 6.73
Kompressorrens
Trækstabilisator
110 Liter varmtvandsbeholder, vølund
245 m2

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Overfølsom over for smuld :-)
« Svar #4 Dato: Mar 27, 2013, 06:38 »
Næ uhyret har ikke problemer med smuld men JEG har. Det er jo kilo man betaler for og brændværdien er ikke 5kwh pr kg på det selvom det brænder af. Har ellers været så glad for mine RW men kvaliteten har været for svingende på det sidste så nu prøver jeg Viking og det ser lovende ud. Har i øvrigt bemærket at når silo er ren og fin uden meget smuld så hænger pillerne ikke på kanten men triller fint ned . Det er først når der er bundsmuld at de bliver hængende på siderne . 
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Overfølsom over for smuld :-)
« Svar #5 Dato: Mar 27, 2013, 09:01 »
Næ uhyret har ikke problemer med smuld men JEG har. Det er jo kilo man betaler for og brændværdien er ikke 5kwh pr kg på det selvom det brænder af. Har ellers været så glad for mine RW men kvaliteten har været for svingende på det sidste så nu prøver jeg Viking og det ser lovende ud. Har i øvrigt bemærket at når silo er ren og fin uden meget smuld så hænger pillerne ikke på kanten men triller fint ned . Det er først når der er bundsmuld at de bliver hængende på siderne .
Måske lidt noget sludder, jeg vil mene at tørt træ har en brændværdi på 19 megajoule pr kg, uanset om det er smuld eller piller. Hvad vejer mest? et kg fjer eller et kg bly ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Overfølsom over for smuld :-)
« Svar #6 Dato: Mar 27, 2013, 09:26 »
Smuld har det med at blæse af helvede til når det rammer på herden... så det er svært at udnytte. I virkeligheden sviner det faktisk bare kedlen til at det kommer med til forbrændingen... for det bliver halvt antændt og skudt afsted og sætter sig på siderne som sod.... som jeg ser det i hvert fald.

Og ja, problemet med smuld er ikke at sneglen ikke kan transportere det.. problemet er at det pakker sig rundt om sneglen de steder hvor sneglen ikke kan få ved det, og laver bro så pillerne ikke glider ubesværet til sneglen... og det er det der giver en uens dosering. Det er udformningen af bunden der er problemet.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html