Forfatter Emne: Flowmåler...  (Læst 5813 gange)

0 Medlemmer og 5 Gæster læser dette emne.

Offline pillefinger

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 372
  • Respekt optjent: +4/-1
Flowmåler...
« Dato: Mar 24, 2013, 13:53 »
De Flowmålere der er omtalt i flere tråde er 3/4 " er det muligt at få dem i 1" istedet og hvor??
Dansk vvscenter har dem kun i 3/4.

Mvh Torben
Med venlig hilsen
Torben
10 kw scotte på BAXI MB SOLO. V7  - Trækstabilisator.
175 kvm + 40 kvm værksted
https://stokercloud.dk/v3/#/V7sport/main-page
Version 7.0680

Offline J.Hahn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 153
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Flowmåler...
« Svar #1 Dato: Mar 25, 2013, 08:47 »
Set en 3/4 til 1t på det betyder ikke noget da uanset hvad så er det kun en 1/2 inden i ellers skal du have en anden model flomåler og det kender jeg ikke til?
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Flowmåler...
« Svar #2 Dato: Mar 25, 2013, 09:10 »
Arh, der er altså rimelig stor forskel på modstanden gennem en 1/2" og en 3/4"  ;)
...jeg startede med en 1/2", men havde problemer med at pumpen kunne "flå" vandet igennem, hvorimod en 3/4" ikke er noget problem.

Det er muligt at selve målehuset er ens på en en 1/2" og en 3/4", men studsene er altså ikke og det er her at "modstanden" opstår.

Hilsen
Michael

Set en 3/4 til 1t på det betyder ikke noget da uanset hvad så er det kun en 1/2 inden i ellers skal du have en anden model flomåler og det kender jeg ikke til?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline J.Hahn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 153
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Flowmåler...
« Svar #3 Dato: Mar 25, 2013, 12:28 »
Der er ikke forskel i huset og så længe du køre ned og op med det samme så skulle det ikke betyde noget, det er kun om løberne der er forskellige.

Send from mobile phone
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Flowmåler...
« Svar #4 Dato: Mar 25, 2013, 12:58 »
Hej,

Det er altså ikke rigtigt  ;)
...det betyder noget om det er en 1/2" eller en 3/4" flowmåler  ;)

Der er rimelig stor forskel i modstanden gennem de to størrelser, uanset om du nipler op /ned lige efter/før selve måleren.
Enhver indsnævring er en forøget modstand der påvirker flowet, ellers ville en reguleringsventil jo ikke have nogen indvirkning  ;)

Vi kan så diskutere hvor stor indvirkning det har, og her er der to parametre der tæller:
 - Indsnævringens diameter
 - Længden af indsnævringen

Som skrevet tidligere, har jeg selv måttet skifte fra en 1/2" flowmåler til en 3/4" for at kunne få flow nok i systemet og afhængig af systemets opbygning hos Torben (Pillefinger) kan det godt være at hans 3/4" flowmåler giver for stor modstand.

De flowmålere som sælges af NBE-forhandlere er af samme fysiske størrelse i selve målerhuset, men til- og afgangsstudsene har forskellig størrelse.
Andre flowmålere (også med pulsudgang) på markedet har både større målerhus og til- og afgangsstudse i de forskellige størrelser, simpelthen fordi det betyder ganske meget for påvirkningen af anlægget  ;)

For ventiler opgives værdien for påvirkningen fra en helt åben ventil som Ventilkoefficient (kvs-værdi) og er noget man skal have med i sin dimensionering af et anlæg.
Tallet opgives typisk som m3/h ved et trykfald på 1 bar, men andre enheder bruges også.
Skal man sammenligne en 1/2" flowmåler med en 3/4" flowmåler, må man altså have fat i deres kvs-værdier.


Hilsen
Michael

Der er ikke forskel i huset og så længe du køre ned og op med det samme så skulle det ikke betyde noget, det er kun om løberne der er forskellige.

Send from mobile phone
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline pillefinger

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 372
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Flowmåler...
« Svar #5 Dato: Mar 26, 2013, 12:03 »
Min installation er lavet i 1" derfor gik jeg ud fra at flowmåleren også skulle være det, netop for ikke at skulle ødelægge flowet.
Har før erfaret at hvis man går ned >op i størrelse på et kort stykke er det rigtigt som det bliver beskrevet, at så skulle der ikke ske noget ved det.
Jeg var overbevist om at selve "hovedet" var forskellige størrelse og ikke at forskellen kun er i tilslutningen men i "hovedet".
Må se hvad det ender med, skal lave min installation om når sæsonen er overstået..
Er anbefalingen fra jer at jeg montere 3/4 på min 1" installation?

Mvh Torben
Med venlig hilsen
Torben
10 kw scotte på BAXI MB SOLO. V7  - Trækstabilisator.
175 kvm + 40 kvm værksted
https://stokercloud.dk/v3/#/V7sport/main-page
Version 7.0680

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Flowmåler...
« Svar #6 Dato: Mar 26, 2013, 12:34 »
Hvad skal du overhovedet bruge flowmåleren til?

Den kan være god til fejlfinding, man kan se om det er en forbruger der er synder til svingende ydelse, eller om det er PI(D) den er gal med.

Som energiberegner syntes jeg ikke det er anvendeligt. Typisk er kedelføleren i en lomme i kedlen, mens returføleren ofte ligger stripset på røret, returen kører også kun i hele grader. Sammenlagt giver det gevaldig unøjagtighed.

Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline J.Hahn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 153
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Flowmåler...
« Svar #7 Dato: Mar 26, 2013, 13:42 »
Hej,

Det er altså ikke rigtigt  ;)
...det betyder noget om det er en 1/2" eller en 3/4" flowmåler  ;)

Der er rimelig stor forskel i modstanden gennem de to størrelser, uanset om du nipler op /ned lige efter/før selve måleren.
Enhver indsnævring er en forøget modstand der påvirker flowet, ellers ville en reguleringsventil jo ikke have nogen indvirkning  ;)

Vi kan så diskutere hvor stor indvirkning det har, og her er der to parametre der tæller:
 - Indsnævringens diameter
 - Længden af indsnævringen

Som skrevet tidligere, har jeg selv måttet skifte fra en 1/2" flowmåler til en 3/4" for at kunne få flow nok i systemet og afhængig af systemets opbygning hos Torben (Pillefinger) kan det godt være at hans 3/4" flowmåler giver for stor modstand.

De flowmålere som sælges af NBE-forhandlere er af samme fysiske størrelse i selve målerhuset, men til- og afgangsstudsene har forskellig størrelse.
Andre flowmålere (også med pulsudgang) på markedet har både større målerhus og til- og afgangsstudse i de forskellige størrelser, simpelthen fordi det betyder ganske meget for påvirkningen af anlægget  ;)

For ventiler opgives værdien for påvirkningen fra en helt åben ventil som Ventilkoefficient (kvs-værdi) og er noget man skal have med i sin dimensionering af et anlæg.
Tallet opgives typisk som m3/h ved et trykfald på 1 bar, men andre enheder bruges også.
Skal man sammenligne en 1/2" flowmåler med en 3/4" flowmåler, må man altså have fat i deres kvs-værdier.


Hilsen
Michael

Der er ikke forskel i huset og så længe du køre ned og op med det samme så skulle det ikke betyde noget, det er kun om løberne der er forskellige.

Send from mobile phone

Hey michael
Som sagt så kender jeg kun til nbe flow målere og ja der er huset det samme, og så ved jeg på store rensningsanlæg der siger man 30 cm når man går ned og op igen men på mange af den går de hele 6 tømmer ned i flow målerne og så op igen og det er der de siger 30 cm om der er noget i det aner jeg ikke ?
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3

Offline J.Hahn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 153
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Flowmåler...
« Svar #8 Dato: Mar 26, 2013, 13:51 »
Ps. L**** telefon :(
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3