Forfatter Emne: Skorstensræk justering  (Læst 25923 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Skorstensræk justering
« Dato: Mar 09, 2013, 22:21 »
Hej alle kan det virkelig være rigtigt at skorstenstrækket på en 10 kw scotte skal helt op på 4 for at lave et nogenlunde tilfredsstillende bål i 10 % drift sætter jeg den lavere går bålet ud lige inden den kører nye piller ind jeg har træstabilisator på og en brændeovn på første sal fyret står i kælderen og de kører på samme skorsten og lågen i brændeovnen står på klem jeg er stoppet med at fyre i den forestiller mig at den virker lidt som en ekstra trækstabilisator min skorsten er vel 8-10 meter høj og der er ikke noget der dækker for den og der blæser næsten altid her jeg syntes efterhånden kun der er skorstenen tilbage som mulig synder for alle problemerne og mit nok største problem er at på bare 5 timer er herden så fuld af askekage at den begynder at lukke for flammen har prøvet næsten alt i renseindstilling og blæs i mellem og høj drift jeg har sat kompressor rens på og den renser for hver 10 kg i 2 sekunder med 10 bar og det er ikke usædvanligt at jeg må ned og skrabe af herden mellem kompressorrensene
hilsen henrik

fyret er 10 kw scotte v6,79
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: Skorstensræk justering
« Svar #1 Dato: Mar 09, 2013, 22:23 »
Jeg ved godt jeg nok er ved at drive jer til vanvid  :( med alle de spørgsmål men det er virkelig træls at det ikke kører bedre
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Skorstensræk justering
« Svar #2 Dato: Mar 09, 2013, 22:46 »
Har du prøvet nogle andre træpiller ? jeg tænker på dit problemer med slagger/aske på herden , prøv og få 3-4 sække piller af et andet mærke og se hvad der sker , prøv feks nogle lyse svenske piller feks Vita
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: Skorstensræk justering
« Svar #3 Dato: Mar 09, 2013, 22:52 »
Har prøvet forskellige både 6 og 8 mm og det er samme resultat og nu kører jeg på stampemøllen 6 mm og det er nødt til at være dem det næste laaaange stykke tid for jeg slæber ikke flere tons op af kælderen igen  :)
hilsen henrik
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Skorstensræk justering
« Svar #4 Dato: Mar 09, 2013, 22:59 »
Så må det næsten være dit skorstens træk , måske skal der en extra stabilisator i , det kunne være sjovt hvad dit storstens træk er .
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: Skorstensræk justering
« Svar #5 Dato: Mar 09, 2013, 23:03 »
ja det vil jeg også gerne vide men det er voldsomt de sidste dage hvor det har været godt med blæst kan den suge aske ud af brændeovnen når lågen står på klem jeg kan ikke sætte en stabilisator mere på skorstensfejeren har påbudt mig at pille den af der er der nu og svejse hullet i røgrøret til men det kommer ikke til at ske før han står her med politiet og de beder mig om at fjerne den
hilsen henrik
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Skorstensræk justering
« Svar #6 Dato: Mar 10, 2013, 00:24 »
Hej Noerskov
ja det vil jeg også gerne vide men det er voldsomt de sidste dage hvor det har været godt med blæst kan den suge aske ud af brændeovnen når lågen står på klem jeg kan ikke sætte en stabilisator mere på skorstensfejeren har påbudt mig at pille den af der er der nu og svejse hullet i røgrøret til men det kommer ikke til at ske før han står her med politiet og de beder mig om at fjerne den
hilsen henrik
Det her duer ikke rigtigt.  Et scotte kræver et stabilt og ikke mindst lavt træk for at kunne styres overhovedet.  Trækstabilisatoren - eller flere er et must.  Du bliver nødt til at komme overens med skorstensfejeren og finde en løsning. Han har sine regler -  og grunde til at have dem. Måske er du nødt til at opgive brændeovnen på denne placering for at få lov til at udføre den nødvendige stabilisering af trækket. Eller finde en alternativ skorstensløsning til pillefyret med et mere passende lavt og stabilt træk.

bedste hilsener Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Skorstensræk justering
« Svar #7 Dato: Mar 10, 2013, 05:06 »
Hej Henrik, du kan jo prøve at tage renselemmen af, det burde hjælpe på dit høje træk.
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline herden

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +7/-1
  • alt er et spørgsmål om valg og konsekvenser
Sv: Skorstensræk justering
« Svar #8 Dato: Mar 10, 2013, 05:09 »
 tror det må værer justering/ afvejning/og dit træk i skorstenen der gir dig problemer. men at du forsøger at kompensere for din dårlige 10% kørsels ved at sætte skorstenstrækket op.. og så til 4 ??? det er ikke vejen frem. havde også problemer med min 10 % kørsel og gjorde det samme som dig og hvor kan man da tage fejl :D. kører nu med 0 i skorstenstræk og havde MHES til at hjælpe med pid reguleringen. og det gjorde en store forskel. og så monterede jeg et elektrikerrør i sneglen da min pilledosering var for uens .... og det hjalp så min 6 min afvejning blev mere ens.

mvh jønne
scotte 10 kw. med sommerrist. kedel passat D14P
styring V10 (10.0522)
trækstabilisator
husareal. 116 kwm i et plan anno 1979
opvarmet værksted 45 kwm
forbrug ca.4.5 tons
isolering. fornuftig med kan forbedres på loft.
nu 200 mm rockwool

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4499
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Skorstensræk justering
« Svar #9 Dato: Mar 10, 2013, 05:36 »
Grundlæggende er det jo korrekt at skrue op for "skorstenstræk" indtil der er er piller nok ved 10%, men der må jo være en grund til det enorme træk.

Det er nok en god ide at få det sat ned, da det jo koster en masse ekstra brændsel.

Normalt er trækket jo ikke så voldsomt, er det et gammelt mejeri du bor i  ;D ;D de har jo gerne en gigantisk skorsten ;D

Du burde klart lytte efter din skorstensfejer, det er nu engang ham der bestemmer, det ville jo være uheldig hvis huset brændte, og der ingen forsikring var.

Hvor mange gram giver din snegl, og er den stabil?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Skorstensræk justering
« Svar #10 Dato: Mar 10, 2013, 09:38 »
Hej Henrik,

Vi skal lige have lidt data på plads.
Det er muligt at du har skrevet det før i andre tråde, men tilgiv mig, jeg er en "gammel tosse"  ;)

Hvem har sat dit fyr op ?
...er det dig selv, står du selv med problemerne, men er det en VVS'er, er det altså hans problem.
Har du fået foretaget et opstartsbesøg ?
...hvis ikke, så er det så absolut at anbefale når du har den slags problemer.
Har din skorsten en stor lysning (arealet i skorstenen) ?
...hvis den har, kan det være nødvendigt med en megastor trækstabilisator eller endnu bedre, en forring (ISO-kern eller stål).

Mht. brændeovn og træpillefyr på samme skosten, kombineret med trækstabilisator, kan give betænkeligheder hos skorstensfejeren.
Årsagen er at han skal være sikker på at der altid er træk fra alle tilsluttede enheder til skorstenen, og afhængig af udførelsen , kan det være problematisk.
Resultatet kan være at du skal sløjfe din brændeovn (og andre mulige tilslutninger) eller lave en separat skorsten til pillefyret.

"Skorstenstræk" der skal op på 4 for en 10kW NBE-brænder, leder tankerne hen på at der må være noget der er helt tosset  ;)

Hilsen
Michael


Hej alle kan det virkelig være rigtigt at skorstenstrækket på en 10 kw scotte skal helt op på 4 for at lave et nogenlunde tilfredsstillende bål i 10 % drift sætter jeg den lavere går bålet ud lige inden den kører nye piller ind jeg har træstabilisator på og en brændeovn på første sal fyret står i kælderen og de kører på samme skorsten og lågen i brændeovnen står på klem jeg er stoppet med at fyre i den forestiller mig at den virker lidt som en ekstra trækstabilisator min skorsten er vel 8-10 meter høj og der er ikke noget der dækker for den og der blæser næsten altid her jeg syntes efterhånden kun der er skorstenen tilbage som mulig synder for alle problemerne og mit nok største problem er at på bare 5 timer er herden så fuld af askekage at den begynder at lukke for flammen har prøvet næsten alt i renseindstilling og blæs i mellem og høj drift jeg har sat kompressor rens på og den renser for hver 10 kg i 2 sekunder med 10 bar og det er ikke usædvanligt at jeg må ned og skrabe af herden mellem kompressorrensene
hilsen henrik

fyret er 10 kw scotte v6,79
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7627
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Skorstensræk justering
« Svar #11 Dato: Mar 10, 2013, 10:29 »
Det er ikke ualmindeligt at skorstenstræk skal op på 4 eller mere, hvis der er smuld,  (eller som du har et stort træk i skorstenen ).
Også på en 10 kw.
Du skal så højt op at du får en flamme der er så stabil at fyret ikke går ud.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Skorstensræk justering
« Svar #12 Dato: Mar 10, 2013, 10:50 »
Enig i at det kan hænde at man skal op på 4 i skorstenstræk, men som jeg skriver:
"Skorstenstræk" der skal op på 4 for en 10kW NBE-brænder, leder tankerne hen på at der må være noget der er helt tosset

Altså, min pointe er at der er helt klart noget at optimere på hvis man skal helt derop  ;)
...jeps, smuld kan være et problem, men det giver så også andre problemer da det primært giver meget svingende doseringer.
...skorstenstrækket kan være alt for stort til at få en ordentlig økonomi i systemet
...blæs lav kan være justeret alt for højt
...snegldosering kan være stillet alt for føjt
...osv osv.

Hilsen
Michael

Det er ikke ualmindeligt at skorstenstræk skal op på 4 eller mere, hvis der er smuld,  (eller som du har et stort træk i skorstenen ).
Også på en 10 kw.
Du skal så højt op at du får en flamme der er så stabil at fyret ikke går ud.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: Skorstensræk justering
« Svar #13 Dato: Mar 10, 2013, 12:30 »
Hej jeg vil prøve og pille renselemmen af min skorsten er en gammel muret fætter på ca 30x30 cm lysning med et meget ustabilt træk og fyret er opsat af en kammerat som arbejder med det til daglig men selve indkøringen har han ikke den store forstand på jeg bliver nok nødt til at sige farvel til brændeovnen jeg har nu heller ikke brugt den siden fyret kom igang der er ikke smuld i mine piller måske kun hvad der svarer til en spiseskefuld pr  pose og det mener jeg er meget lidt og jeg har prøvet med alle mulige blæserindstillinger i lav drift der var en dag hvor jeg havde hele dagen og der sad jeg dernede i over 5 timer og kun kørte i 10 % uden det  lykkedes at få det til at køre ordentligt jeg har ikke haft opstartsbesøg men begynder at overveje det men det vil jo ikke hjælpe mig når det er så hysterisk træls at køre ind han står der jo ikke en hel dag og prøver forskellige indstillinger og 6 minutters afvejning er foretaget en del gange og med de piller jeg har nu ligger det stabilt på ca 900 gram det svinger max 15 gram på 3 afvejninger og det er med 6mm stampemøllen
hilsen henrik
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Skorstensræk justering
« Svar #14 Dato: Mar 10, 2013, 12:44 »
Hej Henrik,

Efter din beskrivelse er det din skorsten der er roden til problemet  ;)
For at få en fornuftig forbrænding, er det nødvendigt at have et stabilt træk fra skorstenen ;)
...og for at få en fornuftig fyrings økonomi, er det nødvendigt at det stabile skorstenstræk er lavt (5-10 Pa i undertryk i skorstenen)  ;)

Sålænge dit skorstenstræk ikke er stabilt, vil du slås med svingende forbrænding, og sålænge dit skorstenstræk er for stort, vil du også slås med en dårlig fyrings økonomi.

Din lysning i skorstenen er alt for stor til sådan et lille fyr, så mit råd er at få indsat en forring i skorstenen (Iso-kern eller stål forring), eller alternativt lave en skorsten kun til fyret.

Det er ærgerligt at du skal opdage dette på nuværende tidspunkt, men sådan er det nogle gange når man selv leger "installatør"  ;)
...selv om nogle desværre også oplever sådanne problemer efter at fyret er opsat af en "uddannet installatør", men det er så en helt anden sag  >:(

Hilsen
Michael


Hilsen
Michael

Hej jeg vil prøve og pille renselemmen af min skorsten er en gammel muret fætter på ca 30x30 cm lysning med et meget ustabilt træk og fyret er opsat af en kammerat som arbejder med det til daglig men selve indkøringen har han ikke den store forstand på jeg bliver nok nødt til at sige farvel til brændeovnen jeg har nu heller ikke brugt den siden fyret kom igang der er ikke smuld i mine piller måske kun hvad der svarer til en spiseskefuld pr  pose og det mener jeg er meget lidt og jeg har prøvet med alle mulige blæserindstillinger i lav drift der var en dag hvor jeg havde hele dagen og der sad jeg dernede i over 5 timer og kun kørte i 10 % uden det  lykkedes at få det til at køre ordentligt jeg har ikke haft opstartsbesøg men begynder at overveje det men det vil jo ikke hjælpe mig når det er så hysterisk træls at køre ind han står der jo ikke en hel dag og prøver forskellige indstillinger og 6 minutters afvejning er foretaget en del gange og med de piller jeg har nu ligger det stabilt på ca 900 gram det svinger max 15 gram på 3 afvejninger og det er med 6mm stampemøllen
hilsen henrik
« Senest Redigeret: Mar 10, 2013, 12:47 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html