Forfatter Emne: Blackstar med semirens, renser ikke længere.  (Læst 22818 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #15 Dato: Mar 27, 2013, 11:15 »
Der er også slup i min men ikke så meget som du nævner kan du se om det er mellem aksel og selve rensemekanismen der er slup eller om det er i selve mekanismen
hilsen henrik
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline lani

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 17
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #16 Dato: Mar 27, 2013, 11:32 »
men skraber dine lameller stadig på kølefladen ?
mvh. Lasse

Offline Futte

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #17 Dato: Mar 28, 2013, 10:26 »
Hej Lasse.
Min semirens virker heller ikke (14 dage gl.) Den køre, men rammer ikke kølefladerne. Den sælger havde stående køre også med ca. 2mm afstean til kølfladerne, så den er heller ikke så god.
10 kw. Scotte 6.79 BS 1016. 30 rørs solfanger.
Syd Fyn .

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #18 Dato: Mar 28, 2013, 10:51 »
Jeg har ikke selv en semirens kedel... men jeg tvivler på det er meningen at lamellerne skal skrabe kølerfladerne i bund... jeg er rimelig sikker på det er meningen de bare skal skrabe det værste "fuf" af kølerfladerne... det er det der har størst indvirkning på effektiviteten af kedlen... og at skrabe den hel i bund og gøre den helt fri for sod og aske er jo en komplet rens... og det hedder altså semi rens.

Hvis i har en lav røg temperatur så lad være med at være hysterisk over at der sidder 1-3 mm sod på fladerne.. det betyder ikke en fløjtende skid ;)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline lani

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 17
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #19 Dato: Mar 28, 2013, 23:09 »
Min opfattelse var at den hedder semirens fordi den ikke er komplet selvrensene i resten af kedlen. Min skrabede kølefladerne helt af til at starte med og jeg vil fortsat mene at det er sådan det bør være.
mvh. Lasse

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #20 Dato: Mar 29, 2013, 06:26 »
Jeg tror ikke det har været planen da de udviklede det at det skulle holde kølefladerne helt rene min kører nogen minutter om dagen og jeg har  kun renset dernede en gang på et par måneder det var en dag jeg havde mekanismen oppe for at se om den plade nede i bunden lå som den skulle og min røg temperatur ligger mellem 60-90 så det virker selvom kølefladerne ikke er helt rene men prøv da og sluk den semirens en uges tid og se om ikke din røg temp stiger så ved du da om det virker
hilsen henrik
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline nekkos

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 124
  • Respekt optjent: +2/-0
    • OokayY
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #21 Dato: Mar 29, 2013, 07:28 »
Da jeg sidst, sidste år fik mit scotte op at køre, vidste jeg ikke meget om det. Det var også med semirens. Da jeg ikke vidste bedre satte jeg semirens til og den kørte hele tiden. Jeg har ikke oplevet at skruerne går løs, jeg checker dem hver gang jeg renser bagerste kammer.
Derimod stod min moter til semirens af, da det hele blev så sodet til, at lamellerne satte sig fast. Nu har jeg heldigvis fået styr på at indkøre fyret, så problemmet ikke er mere.
Men som sagt, jeg checker skruerne hver gang bagerste kammer renses og har ikke oplevet at de er gået løs endnu.

Selv om man har semirens, mener jeg at det er nødvendigt at rense røgvenderpladerne engang imellem.

Brian
Scottte / blackstar 16 KW. ver 6.73
Kompressorrens
Trækstabilisator
110 Liter varmtvandsbeholder, vølund
245 m2

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #22 Dato: Mar 29, 2013, 07:48 »
Ja selvfølgelig skal man engang imellem have rensemekanismen op og rense ordentligt i bund og huske at tage den lille plade i bunden ved bagerste røgkammer så asken kan komme ned i skuffen og huske at sætte den på igen så den er tæt ellers kører fyret ikke ordentligt

hilsen henrik
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #23 Dato: Mar 29, 2013, 09:20 »
Ja selvfølgelig skal man engang imellem have rensemekanismen op og rense ordentligt i bund og huske at tage den lille plade i bunden ved bagerste røgkammer så asken kan komme ned i skuffen og huske at sætte den på igen så den er tæt ellers kører fyret ikke ordentligt


Se videoen "grundig rensning af kedel" på www.mhes.dk
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #24 Dato: Mar 29, 2013, 11:05 »
jeg kan ikke se fordelen ved semirens når man alligevel skal rense brændkammeret kan man da nemt tage resten med,så er man fri for skulle have semirens ud på gulvet og svine,jeg tror det er lavet fordi andre har lavet det ,som heller ikke virker for godt,vi kan jo her i dette forum at ddet er dem der har semirens der har problemer.  mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Futte

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #25 Dato: Mar 29, 2013, 12:11 »
Det kan være jeg tager fejl, men er semirens overflødig?. Så en gammeldags er lige så god.
10 kw. Scotte 6.79 BS 1016. 30 rørs solfanger.
Syd Fyn .

Offline sørensen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 47
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #26 Dato: Mar 29, 2013, 12:22 »
Ja og billigere ;)
Mvh palle
opvarmer 195 kvm i to plan plus garage på 45 kvm opvarmes engang imellem. Ældre hus isoleret.Woddy 16 kw .black star BS10/16 semirens.V 6.82. Kompressorrens. U-herd.
Har selv bygget pillemagasin så den ligner kedlen

Skide stolt er han
Mvh palle

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #27 Dato: Mar 29, 2013, 12:23 »
Det kan være jeg tager fejl, men er semirens overflødig?. Så en gammeldags er lige så god.

Semirens modellen overholder de nye EN 303-5 Klasse 5 regler, - det gør den gamle model uden semirens IKKE, - så der er ummidelbart ingen tvivl om at semirens modellerne er bedre i både støvudledning og virkningsgrad ift. den gamle Blackstar model.


Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #28 Dato: Mar 29, 2013, 12:29 »
jeg kan ikke se fordelen ved semirens når man alligevel skal rense brændkammeret kan man da nemt tage resten med,så er man fri for skulle have semirens ud på gulvet og svine,jeg tror det er lavet fordi andre har lavet det ,som heller ikke virker for godt,vi kan jo her i dette forum at ddet er dem der har semirens der har problemer.  mvh erik

Jeg er ikke helt enig, - jeg renser kun min kedel 3 gange om året, - og der er ingen tvivl om at skidt etc. ikke sætter sig på samme måde i en semirens kedel ift. den gamle blackstar kedel.

Det er korrekt at semirensen ikke skraber direkte på kedelsiderne, - men semirensen virker skam alligevel for den sørger for der ikke sætter sig for meget skidt i den bagerst del af kedlen, - derudover virker semirensen også som røgvender - hvorfor virkningsgraden optimeres -  og støvudledningen minimeres.

Det er nemt at rengøre alle de NBE kedler der har været på markedet fra opop fabrikken, - ingen tvivl - men på de nye semirens modeller skal man rense i langt mindre intervaller i den bagerst del i kedlen hvilket giver en kanon Komfort - personligt vil jeg gerne give den lille merpris der er på semirens anlæggene for at få lidt mere komfort.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Blackstar med semirens, renser ikke længere.
« Svar #29 Dato: Mar 29, 2013, 15:50 »
ja det kan godt være at den har mindre støvudledning og virkningsgrad men den skal også 10 gr. højere både i fremløb og retur ellers får du en ekstra gevinst nemlig vand i askeskuffen mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat