Forfatter Emne: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering  (Læst 42534 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #60 Dato: Jan 12, 2013, 17:30 »
En anden ting... din VVB falder hurtigt i temperatur. Hvor sidder din føler? Ligger sådan en kappe beholder ned... og er føleren i nærheden af toppen eller bunden?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline mbangsoe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 256
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #61 Dato: Jan 12, 2013, 17:47 »
Min VVB falder hurtigt i temperatur fordi der er konstant cirkulation i dårligt isolerede rør. Føleren sidder i en dertil indrettet dyklomme i toppen. Den varmes op "nedefra", så jeg vil derfor mene at placeringen af føler er god. Eller?

Grunden til jeg ikke stillede VVB til 60 grader er pga. risikoen for kalk. Men ved nærmere eftertanke, så har du jo ret i, at den det meste af tiden er under setpunkt, og derfor gør det nok ikke noget alligevel.

Jeg har jo også et problem efter den stopper med varme VVB. Efter et sådant skift, så hænger den lige lovlig længe i bremsen. Kedeltemperaturen falder jo også ved skift tilbage fra VVB, fordi den går ned i effekt. Her kunne jeg måske hæve P og I? Lige nu står de til P=1,7 og I=0,23

I øvrigt - kan det passe at man ikke kan se VVB max effekt i Stokerkontrol?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs*
Trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #62 Dato: Jan 12, 2013, 18:06 »
Min VVB falder hurtigt i temperatur fordi der er konstant cirkulation i dårligt isolerede rør. Føleren sidder i en dertil indrettet dyklomme i toppen. Den varmes op "nedefra", så jeg vil derfor mene at placeringen af føler er god. Eller?
Vil det sige at din beholderen ikke ligger ned, og at fremløbs vandt bliver pumpet ind i bunden, og ud af toppen?

Altså, vandet lagdeles jo, så hvis du måler i toppen, så burde den opdage at vandet bliver køligt meget sent... men hvis du ikke har problemer med koldt vand i hanerne, så er det nok godt nok.

Du siger dine rør er dårligt isolerede... går ud fra der er en grund til det?

Citér
Grunden til jeg ikke stillede VVB til 60 grader er pga. risikoen for kalk. Men ved nærmere eftertanke, så har du jo ret i, at den det meste af tiden er under setpunkt, og derfor gør det nok ikke noget alligevel.
Det burde ikke betyde noget, under alle omstændigheder så virker det til at den beholder er YDERST effektiv til at aftage varme, så taget i betragtning at den er fra 79, så er den vist ikke særlig modtagelig for kalk.

Citér
Jeg har jo også et problem efter den stopper med varme VVB. Efter et sådant skift, så hænger den lige lovlig længe i bremsen. Kedeltemperaturen falder jo også ved skift tilbage fra VVB, fordi den går ned i effekt. Her kunne jeg måske hæve P og I? Lige nu står de til P=1,7 og I=0,23

I øvrigt - kan det passe at man ikke kan se VVB max effekt i Stokerkontrol?

Ja, altså det er jo ikke meget den falder. 8%... den her gang, men, kan da godt se den falder lidt i ydelse. Du kan godt gøre PI'en mere aggressiv. Der er ikke meget støj på reguleringen, så jeg vil sige P=2.5 og I=0.3... se hvordan det kører.


Edit:
Mht. vvb effekt skal du nok lige skrive til Jens.
« Senest Redigeret: Jan 12, 2013, 18:06 af Martin Pedersen »
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #63 Dato: Jan 12, 2013, 18:14 »
I øvrigt synes jeg du skal hæve din kedel temperatur til 70 hvis det betyder så meget den dykker ned til 60 grader i fremløb... det er jo ikke en voldsom svingning, så hvis du hævede fremløbet lidt, kunne det da genere lidt mindre.

Er der i øvrigt ingen isolering i det hus overhovedet? Har du været emsig med at få alt isoleret i minimum 20 mm rørisolering osv? Synes det er vildt du kan hukke så mange kW igennem.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline mbangsoe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 256
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #64 Dato: Jan 12, 2013, 18:27 »
VVB: den står op ligesom vi kender det fra de fleste beholdere. Og der er absolut ingen problemer med manglende varmt vand. Det er der altid, og det i nærmest uendelige mængder (sådan oplever vi det). Plejer kappebeholdere at ligge ned siden du spørger? Ang. kalk, så er grunden til at den ikke er tilkalket måske, at den indtil i sommer var blevet varmet op af varmepumpen, og det kun til en temperatur på 45 grader (det var maks, og anbefalingen fra Vølund dengang...). Der har efter sigende aldrig været problemer med bakterier i beholderen - men vandet bliver også udskiftet ret ofte.

Isolering: huset er fra 1864 med fuldstensmure uden isolering. I stueplan er der fugtplader/blødplader (ligesom en opslagstavle) på væggene. Men det er jo ikke ret isolerende. I forbindelse med tag- og vinduesudskiftning har vi fået 30 cm rockwool i skråvæggene og nye Velux-vinduer i tagfladen og nye energi-ruder i hele hytten.
De synlige varmtvands- og radiatorrør blev isoleret i samme forbindelse, men jeg er ret sikker på der må være noget, der er uisoleret, som jeg ikke har kunnet finde. Emsig har jeg ikke været med isoleringen. Det banker jeg mig selv over nu, men håndværkerne isolerede det de kunne komme til. Visse steder med rørskåle og andre steder ved at lægge flere bats oven på rørene.

Vi er også to familier i huset, det hjælper jo også på forbruget. 4 voksne og 4 børn :) Der er 23-24 grader over hele hytten (og jeg mener overALT), fordi sådan vil vi gerne have det.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs*
Trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #65 Dato: Jan 12, 2013, 18:42 »
VVB: den står op ligesom vi kender det fra de fleste beholdere. Og der er absolut ingen problemer med manglende varmt vand. Det er der altid, og det i nærmest uendelige mængder (sådan oplever vi det). Plejer kappebeholdere at ligge ned siden du spørger? Ang. kalk, så er grunden til at den ikke er tilkalket måske, at den indtil i sommer var blevet varmet op af varmepumpen, og det kun til en temperatur på 45 grader (det var maks, og anbefalingen fra Vølund dengang...). Der har efter sigende aldrig været problemer med bakterier i beholderen - men vandet bliver også udskiftet ret ofte.
Kappebeholdere ligger ofte ned i ældre huse, oppe på loftet. Jeg tror aldrig jeg har set en der står op.. men det lyder som om i har en som virkelig er effektiv til at optage varme.. men, det er jo nok fordi den har været designet til jordvarme.
Hm, det er nok bare varmetab der gør at den falder så meget i temperatur over dagen... men som du selv siger, er det ikke noget problem fordi den kan optage varme så hurtigt. Det er nok lige før den kan lave vandet on the fly... det er jo også derfor jeres fremløb styrtdykker.

Citér
Isolering: huset er fra 1864 med fuldstensmure uden isolering. I stueplan er der fugtplader/blødplader (ligesom en opslagstavle) på væggene. Men det er jo ikke ret isolerende. I forbindelse med tag- og vinduesudskiftning har vi fået 30 cm rockwool i skråvæggene og nye Velux-vinduer i tagfladen og nye energi-ruder i hele hytten.
De synlige varmtvands- og radiatorrør blev isoleret i samme forbindelse, men jeg er ret sikker på der må være noget, der er uisoleret, som jeg ikke har kunnet finde. Emsig har jeg ikke været med isoleringen. Det banker jeg mig selv over nu, men håndværkerne isolerede det de kunne komme til. Visse steder med rørskåle og andre steder ved at lægge flere bats oven på rørene.
Det lyder som om jeres vægge har en stor del af skylden... men jeg ville nok finde samtlige rør jeg kunne og skubbe rørskåle på dem... også dem der ligger under isolering, for det er slet slet ikke tæt på den måde. Generelt ville jeg bare gå det hele efter. Det sparer sig hjem MANGE gange.

Citér
Vi er også to familier i huset, det hjælper jo også på forbruget. 4 voksne og 4 børn :) Der er 23-24 grader over hele hytten (og jeg mener overALT), fordi sådan vil vi gerne have det.
Det er jo nok også derfor vand forbruget er så stor så ;)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #66 Dato: Jan 12, 2013, 18:48 »
Min pointe med at hæve VVB til 60 også, var at så kunne du ændre diff til 10 grader, og få længere imellem at den "forstyrrer"... så jeg har lige hævet din diff for dig. Jeg har også skruet din PI op til det foreslåede. Så må vi se hvordan den skaber sig :) Ser ud til at dykket var væsentlig mindre da VVB gik i gang i øvrigt. Kun 9%.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline mbangsoe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 256
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #67 Dato: Jan 12, 2013, 18:58 »
Jæs, skulle lige til at indstille, og så at du havde gjort det, tak ;) . Det ser ud til at der allerede er en forskel, som du også er inde på.

Sad og holdt øje mens den skiftede over, og jeg kunne se, at den er mere aggressiv nu, men når den rammer setpunkt på de 65 grader, så skruer den ned fra 100% til 90% - var det ikke meningen med VVB prio at den skulle sigte efter at nå en kedeltemperatur på 80 grader, og slet ikke overveje at skrue ned når den nærmer sig 65 grader?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs*
Trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #68 Dato: Jan 12, 2013, 19:03 »
Det der sker er helt naturligt, sådan som PI-regulatoren er lavet  ;)
Når den skifter til VVB-drift, bliver P-faktoren sat til 10 og I-faktoren bliver også et eller andet stort, hvilket i grunden er OK.
Problemet ligger i at der ikke skiftes fra husopvarmning til VVB-opvarmning, men derimod fra husopvarmning til både husopvarmning og VVB-opvarmning (2-vejs ventil drift).
Den situation har NBE ikke tænkt på og det er egentlig der problemet ligger  ;)

Når der skiftes til VVB-drift nulstilles I-stakken, men i praksis burde dens værdi gemmes et sted i hukommelsen og så skulle VVB-PI overtage den.
Når så VVB drift var overstået skulle den gemte I-stak geninstalleres.

Det er lige et job for Jens (altså styrings Jens  ;) )

Hilsen
Michael


Hm, interessant. Den styrtdykker rigtig nok i ydelse, men fra den styrtdykker til den er oppe på normal kedeltemperatur går der 11-12 minutter. Hvis i kan mærke det indefor, kan du hæve kedeltemperaturen til 70 grader i stedet. 
Den faldt ca. 10 grader i kedel temperatur og steg hurtigt igen. Det virker til at være en effektiv VVB du har.

Den stiger ca. 8-10% i minuttet i ydelse. Desværre kan vi ikke gøre noget ved det, da PI reguleringen under VVB ikke kan pilles i... desværre. Den eneste måde at få den til at reagere mere aggressivt er at hæve ønsket VVB temperatur. Hvad var grunden til at du ikke ville det? De fleste kører med 58-60 grader, da vippe punktet for bakterie formering ligger lige omkring 54-55 grader, og din er det meste af tiden under, med de indstillinger du kører...?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #69 Dato: Jan 12, 2013, 19:04 »
Jæs, skulle lige til at indstille, og så at du havde gjort det, tak ;) . Det ser ud til at der allerede er en forskel, som du også er inde på.

Sad og holdt øje mens den skiftede over, og jeg kunne se, at den er mere aggressiv nu, men når den rammer setpunkt på de 65 grader, så skruer den ned fra 100% til 90% - var det ikke meningen med VVB prio at den skulle sigte efter at nå en kedeltemperatur på 80 grader, og slet ikke overveje at skrue ned når den nærmer sig 65 grader?

Mm, PI indstillingerne ændres jo når den går i VVB ladning, og PI værdierne resettes, så den starter med en I der intet vejer og intet har lært endnu... det lærer den først hen af vejen, så det er nok det der sker... den burde nok skrue op hen af vejen, men ser ud til den går i står ved 95%. Gad vide om de problemer der har været med stokercloud og vvb effekt max har fået den til at skrive den til 95% nede i styringen?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline mbangsoe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 256
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #70 Dato: Jan 12, 2013, 19:07 »
Ja, Michael, det må lige være et job for Jens.

Jeeeeeeeeeeeeeeeeennnssss!!!!! :)

Jeg ville virkelig gerne have det lavet sådan som Michael foreslår  8)

- der må da være mange der kunne have gavn af det!


Det der sker er helt naturligt, sådan som PI-regulatoren er lavet  ;)
Når den skifter til VVB-drift, bliver P-faktoren sat til 10 og I-faktoren bliver også et eller andet stort, hvilket i grunden er OK.
Problemet ligger i at der ikke skiftes fra husopvarmning til VVB-opvarmning, men derimod fra husopvarmning til både husopvarmning og VVB-opvarmning (2-vejs ventil drift).
Den situation har NBE ikke tænkt på og det er egentlig der problemet ligger  ;)

Når der skiftes til VVB-drift nulstilles I-stakken, men i praksis burde dens værdi gemmes et sted i hukommelsen og så skulle VVB-PI overtage den.
Når så VVB drift var overstået skulle den gemte I-stak geninstalleres.

Det er lige et job for Jens (altså styrings Jens  ;) )

Hilsen
Michael


Hm, interessant. Den styrtdykker rigtig nok i ydelse, men fra den styrtdykker til den er oppe på normal kedeltemperatur går der 11-12 minutter. Hvis i kan mærke det indefor, kan du hæve kedeltemperaturen til 70 grader i stedet. 
Den faldt ca. 10 grader i kedel temperatur og steg hurtigt igen. Det virker til at være en effektiv VVB du har.

Den stiger ca. 8-10% i minuttet i ydelse. Desværre kan vi ikke gøre noget ved det, da PI reguleringen under VVB ikke kan pilles i... desværre. Den eneste måde at få den til at reagere mere aggressivt er at hæve ønsket VVB temperatur. Hvad var grunden til at du ikke ville det? De fleste kører med 58-60 grader, da vippe punktet for bakterie formering ligger lige omkring 54-55 grader, og din er det meste af tiden under, med de indstillinger du kører...?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs*
Trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Offline mbangsoe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 256
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #71 Dato: Jan 12, 2013, 19:10 »
Well, jeg kan godt ændre VVB max effekt i StokerCloud - men værdien er ikke tilgængelig på min Stokerkontrol på computeren. Har skrevet til Jens om det.

Har lige tjekket det i styringen ved at gå ned i kælderen. VVB max er på 100% som den skal være.

edit: nej squ! Den stod til 95% dernede i kælderen da jeg lige kiggede igen!!!

Jæs, skulle lige til at indstille, og så at du havde gjort det, tak ;) . Det ser ud til at der allerede er en forskel, som du også er inde på.

Sad og holdt øje mens den skiftede over, og jeg kunne se, at den er mere aggressiv nu, men når den rammer setpunkt på de 65 grader, så skruer den ned fra 100% til 90% - var det ikke meningen med VVB prio at den skulle sigte efter at nå en kedeltemperatur på 80 grader, og slet ikke overveje at skrue ned når den nærmer sig 65 grader?

Mm, PI indstillingerne ændres jo når den går i VVB ladning, og PI værdierne resettes, så den starter med en I der intet vejer og intet har lært endnu... det lærer den først hen af vejen, så det er nok det der sker... den burde nok skrue op hen af vejen, men ser ud til den går i står ved 95%. Gad vide om de problemer der har været med stokercloud og vvb effekt max har fået den til at skrive den til 95% nede i styringen?
« Senest Redigeret: Jan 12, 2013, 19:14 af mbangsoe »
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs*
Trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #72 Dato: Jan 12, 2013, 19:10 »
Jeps, jeg har faktisk testet "dit" set-up her hos mig selv (det kan jeg jo med min fjollede installation  ;) ).
Jeg får nøjagtig samme problem som dig ved 2-vejs drift  ;)
...men pga. min smarte termostatventil løsning til vinterdrift har jeg normalt ikke problemet  ;)

Hilsen
Michael

Ja, Michael, det må lige være et job for Jens.

Jeeeeeeeeeeeeeeeeennnssss!!!!! :)

Jeg ville virkelig gerne have det lavet sådan som Michael foreslår  8)

- der må da være mange der kunne have gavn af det!


Det der sker er helt naturligt, sådan som PI-regulatoren er lavet  ;)
Når den skifter til VVB-drift, bliver P-faktoren sat til 10 og I-faktoren bliver også et eller andet stort, hvilket i grunden er OK.
Problemet ligger i at der ikke skiftes fra husopvarmning til VVB-opvarmning, men derimod fra husopvarmning til både husopvarmning og VVB-opvarmning (2-vejs ventil drift).
Den situation har NBE ikke tænkt på og det er egentlig der problemet ligger  ;)

Når der skiftes til VVB-drift nulstilles I-stakken, men i praksis burde dens værdi gemmes et sted i hukommelsen og så skulle VVB-PI overtage den.
Når så VVB drift var overstået skulle den gemte I-stak geninstalleres.

Det er lige et job for Jens (altså styrings Jens  ;) )

Hilsen
Michael


Hm, interessant. Den styrtdykker rigtig nok i ydelse, men fra den styrtdykker til den er oppe på normal kedeltemperatur går der 11-12 minutter. Hvis i kan mærke det indefor, kan du hæve kedeltemperaturen til 70 grader i stedet. 
Den faldt ca. 10 grader i kedel temperatur og steg hurtigt igen. Det virker til at være en effektiv VVB du har.

Den stiger ca. 8-10% i minuttet i ydelse. Desværre kan vi ikke gøre noget ved det, da PI reguleringen under VVB ikke kan pilles i... desværre. Den eneste måde at få den til at reagere mere aggressivt er at hæve ønsket VVB temperatur. Hvad var grunden til at du ikke ville det? De fleste kører med 58-60 grader, da vippe punktet for bakterie formering ligger lige omkring 54-55 grader, og din er det meste af tiden under, med de indstillinger du kører...?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #73 Dato: Jan 12, 2013, 19:15 »
Jeg tror virkelig ikke du får nogen problemer næste gang med de her indstillinger (60 grader setpunkt, diff 10). Den vil være 5 grader længere væk og det giver P'en endnu mere magt, så tror på du intet dyk får næste gang den går i VVB drift.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Skift fra 3-vejs til 2-vejs, underlig regulering
« Svar #74 Dato: Jan 12, 2013, 19:24 »
edit: nej squ! Den stod til 95% dernede i kælderen da jeg lige kiggede igen!!!

Tænkte det nok :P Og du har rettet det nu ;) Tror det er fordi den er blank i stokercloud/kontrol, og at den alligevel gør noget da jeg gemte forøget diff via cloud. Må være en bug...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html