Forfatter Emne: Ydelse svinger ved opstart  (Læst 11882 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Holm

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
Ydelse svinger ved opstart
« Dato: Sep 24, 2012, 17:36 »
Så har scotten været igang i nogle uger, og det kører nogenlunde. Den soder stadig lidt ved lavlast, og laver en askekage når den har kørt i 10 timer, men går nok i sig selv når justeringen er perfekt.

Jeg har fulgt guiden et par gange, og syntes det er som det skal være lige pt.

Jeg fik bøvl med løbesod ud af samlingerne på røgrør, så har åbnet helt op for øverste bypass og har nu en røgtemp på ca 70-80 grader. Det hjalp en del  ;)

Det der undre mig er ydelsen ved opstart. Fyret kører stille og roligt op til 100% for så at gå ned i ydelse igen og så op igen osv.

Det har måske noget med pumpe start / stop at gøre, men det er jo for at varme kedlen hurtigt op og undgå kondens.

Kan der justeres noget, for at undgå dette?
Ser grafen ellers fornuftig ud?
Er et forbrug på 7 kg på 3 timer idag ok? Syntes umiddelbart det er lidt meget? Der var selvfølgelig kold hus og vvb var også tappet, men alligevel.

Jeg bruger urstyring og trådløstermostat lige nu.

forstår heller ikke KW udregningen - ofte er den på 20 kw? hvordan forstås dette?


Indstillinger:

Pillemængde: 1540 gram
Skorstenstræk: 0
kedel temp: 65 diff 10
Blæs lav: 16 mellem 25 høj 31
Pumpestart: 55 grader - pumpestop 50 grader






« Senest Redigeret: Sep 24, 2012, 17:40 af Holm »
Scotte 10 kw Semirens - V10 styring
Opvarmer 174 kvm hus fra 1939 og 50 kvm garage fra 2009
http://www.stokercloud.dk/dev/a-holm.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ydelse svinger ved opstart
« Svar #1 Dato: Sep 24, 2012, 18:14 »
Hej Holm,

Jeg kan se at du har både flowmåler og returtemperatur føler, derfor vil du få en kW udregning udfra flowet og temperaturforskellen mellem fremløbet og returen, når der ellers er flow.
Når der ikke er flow, foretages kW udregningen som drift% * max effekt.

Man kan opleve at kW visningen er både høj og lav, når den udregnes udfra flow og diff. temp. og det er helt normalt.
I realiteten kan denne udregning ikke rigtig bruges til noget, med mindre den samples og udlæses oven lang tid.

Løbesod skyldes typisk forkert forbrænding og/eller for kold retur.

At dømme efter dine kurver kører dit anlæg rimeligt, men din retur er "kold" i opstarten, har du en velfungerende shunt ?

Hilsen
Michael

Så har scotten været igang i nogle uger, og det kører nogenlunde. Den soder stadig lidt ved lavlast, og laver en askekage når den har kørt i 10 timer, men går nok i sig selv når justeringen er perfekt.

Jeg har fulgt guiden et par gange, og syntes det er som det skal være lige pt.

Jeg fik bøvl med løbesod ud af samlingerne på røgrør, så har åbnet helt op for øverste bypass og har nu en røgtemp på ca 70-80 grader. Det hjalp en del  ;)

Det der undre mig er ydelsen ved opstart. Fyret kører stille og roligt op til 100% for så at gå ned i ydelse igen og så op igen osv.

Det har måske noget med pumpe start / stop at gøre, men det er jo for at varme kedlen hurtigt op og undgå kondens.

Kan der justeres noget, for at undgå dette?
Ser grafen ellers fornuftig ud?
Er et forbrug på 7 kg på 3 timer idag ok? Syntes umiddelbart det er lidt meget? Der var selvfølgelig kold hus og vvb var også tappet, men alligevel.

Jeg bruger urstyring og trådløstermostat lige nu.

forstår heller ikke KW udregningen - ofte er den på 20 kw? hvordan forstås dette?


Indstillinger:

Pillemængde: 1540 gram
Skorstenstræk: 0
kedel temp: 65 diff 10
Blæs lav: 16 mellem 25 høj 31
Pumpestart: 55 grader - pumpestop 50 grader
« Senest Redigeret: Sep 24, 2012, 18:16 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Holm

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ydelse svinger ved opstart
« Svar #2 Dato: Sep 24, 2012, 20:00 »
Hej Michael,

Ja jeg har flowmåler - så det er jo nok som det skal være så  ;)

Ang løbesod, så var det i starten kun kondens -  først efter en uge var det sort. tror bare det var kondens vand blandet med sod der kom ud - aner ikke om det er korrekt at kalde det for løbesod. Inden jeg rørte bypass var der røg temp på ca 60 grader, og det gav altså en del kondens. Men jeg må nok hellere lade den stå hvor den er nu - det er vel bedre for det hele - på trods af jeg mister lidt virkningsgrad.

Ang. retur - mener du så at temp skal være højere - også selvom pumpen ikke er startet op? I min installation kommer der først gang i shunten når pumpen starter. Det var sådan jeg havde forstået det skulle samles? Er jeg helt galt på den?
Shunten er den NBE sælger og føler sidder i returfølerlomme/aftapning på kedlen.

Hvad siger du til ydelsen der hopper op og ned i opstart? Er det normalt nok?

Mvh Holm

Hej Holm,

Jeg kan se at du har både flowmåler og returtemperatur føler, derfor vil du få en kW udregning udfra flowet og temperaturforskellen mellem fremløbet og returen, når der ellers er flow.
Når der ikke er flow, foretages kW udregningen som drift% * max effekt.

Man kan opleve at kW visningen er både høj og lav, når den udregnes udfra flow og diff. temp. og det er helt normalt.
I realiteten kan denne udregning ikke rigtig bruges til noget, med mindre den samples og udlæses oven lang tid.

Løbesod skyldes typisk forkert forbrænding og/eller for kold retur.

At dømme efter dine kurver kører dit anlæg rimeligt, men din retur er "kold" i opstarten, har du en velfungerende shunt ?

Hilsen
Michael

Scotte 10 kw Semirens - V10 styring
Opvarmer 174 kvm hus fra 1939 og 50 kvm garage fra 2009
http://www.stokercloud.dk/dev/a-holm.html

Offline Scotte kim

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 117
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mine forbrugsdata
Sv: Ydelse svinger ved opstart
« Svar #3 Dato: Sep 25, 2012, 20:10 »
Jeg kunne forestille mig det er noget med at du har termostater der efterspørger varme?

Måske noget så simpelt som en der tager varmt vand eller en radiator der åbner? Bemærk at din kedel taber varme selvom den er i opvarmningstilstand. Der må altså være noget der "æder" varmen? Noget som åbner og lukker varmen ud i systemet. Det passer også med at dit system efter 30 minutter får den ønskede varme og så kører det stabilt.
http://scotte.users.whitehat.dk/Scotte/
Mine indstillinger. Både i XML og Excel
http://scotte.users.whitehat.dk/scotte.xml
http://scotte.users.whitehat.dk/scotte.xlsx
10kw Scotte 6,25 og Black star kedel, 150 kvm hus

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Ydelse svinger ved opstart
« Svar #4 Dato: Sep 25, 2012, 20:23 »
Jeg har længe kørt med pumpestart 45°C. og pumpestop 50°C, og skulle da også lige prøve at sætte dem til start 55° og stop 52° (bare lige for at gøre noget) Det resulterede også i vilde pendlinger, hvor driftydelsen begyndte at køre op og ned, istedet for bare at give den gas. Men det skyldes vel i bund og grund bare, at set temp. ligger for tæt ved pumpestart (jeg kører 60°C), og at kedlen simpelthen begynder at drosle ned når set temp./pumpestart nærmes. Når så den får et skud afkølet vand i måsen, så vågner den i den grad op og fyrer den af igen. Og så pendler den op og ned i ydelse. Jeg har sat den tilbage til det jeg kørte med før - det spiller.  ;D

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Holm

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ydelse svinger ved opstart
« Svar #5 Dato: Sep 26, 2012, 15:17 »
Jo det er det helt bestemt. Jeg kører på ur lige nu, så når den starter op er huset koldt og vil ha noget varme. Syntes bare det ville være mere logisk at den kørte i høj ydelse indtil huset var varmet op? Men det er nok bare mig der ikke forstår det helt  ;D


Jeg kunne forestille mig det er noget med at du har termostater der efterspørger varme?

Måske noget så simpelt som en der tager varmt vand eller en radiator der åbner? Bemærk at din kedel taber varme selvom den er i opvarmningstilstand. Der må altså være noget der "æder" varmen? Noget som åbner og lukker varmen ud i systemet. Det passer også med at dit system efter 30 minutter får den ønskede varme og så kører det stabilt.
Scotte 10 kw Semirens - V10 styring
Opvarmer 174 kvm hus fra 1939 og 50 kvm garage fra 2009
http://www.stokercloud.dk/dev/a-holm.html

Offline Holm

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ydelse svinger ved opstart
« Svar #6 Dato: Sep 26, 2012, 15:21 »
Jeg har lige forsøgt med dine pumpeindstillinger idag, men syntes det er lidt det samme. Diagram vedhæftet.
Tænker det måske kan have noget at gøre med at pumpen står på auto?

Nå men det kan selvfølgelig også være lige meget, hvis jeg bare ved at det skal være sådan. Det var mere hvis det kunne indstilles eller lign.  ;)


Er der nogle der kan bekræfte om shunt er lavet ok - som Michael (MHES) snakkede om?



Jeg har længe kørt med pumpestart 45°C. og pumpestop 50°C, og skulle da også lige prøve at sætte dem til start 55° og stop 52° (bare lige for at gøre noget) Det resulterede også i vilde pendlinger, hvor driftydelsen begyndte at køre op og ned, istedet for bare at give den gas. Men det skyldes vel i bund og grund bare, at set temp. ligger for tæt ved pumpestart (jeg kører 60°C), og at kedlen simpelthen begynder at drosle ned når set temp./pumpestart nærmes. Når så den får et skud afkølet vand i måsen, så vågner den i den grad op og fyrer den af igen. Og så pendler den op og ned i ydelse. Jeg har sat den tilbage til det jeg kørte med før - det spiller.  ;D

Mvh Folke
« Senest Redigeret: Sep 26, 2012, 15:25 af Holm »
Scotte 10 kw Semirens - V10 styring
Opvarmer 174 kvm hus fra 1939 og 50 kvm garage fra 2009
http://www.stokercloud.dk/dev/a-holm.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ydelse svinger ved opstart
« Svar #7 Dato: Sep 26, 2012, 18:45 »
Hej Holm,

Nu har jeg set lidt på mine egne kurver også. og de liger dine til forveksling  ;)
...og da min shunt er velfungerende, ja så må din vel være det også  ;)

Jeg har også de lidt hakkende kurver i opstarten, hvilket skyldes stop/start af pumpen.
Tidligere styrede jeg min pumpe via en alm. kedeltermostat, og den var ikke ligeså "hidsig".
Måske jeg skulle spørge om man kan fo en justerbar hysterese for start/stop af pumpen.

Hilsen
Michael

Jeg har lige forsøgt med dine pumpeindstillinger idag, men syntes det er lidt det samme. Diagram vedhæftet.
Tænker det måske kan have noget at gøre med at pumpen står på auto?

Nå men det kan selvfølgelig også være lige meget, hvis jeg bare ved at det skal være sådan. Det var mere hvis det kunne indstilles eller lign.  ;)


Er der nogle der kan bekræfte om shunt er lavet ok - som Michael (MHES) snakkede om?



Jeg har længe kørt med pumpestart 45°C. og pumpestop 50°C, og skulle da også lige prøve at sætte dem til start 55° og stop 52° (bare lige for at gøre noget) Det resulterede også i vilde pendlinger, hvor driftydelsen begyndte at køre op og ned, istedet for bare at give den gas. Men det skyldes vel i bund og grund bare, at set temp. ligger for tæt ved pumpestart (jeg kører 60°C), og at kedlen simpelthen begynder at drosle ned når set temp./pumpestart nærmes. Når så den får et skud afkølet vand i måsen, så vågner den i den grad op og fyrer den af igen. Og så pendler den op og ned i ydelse. Jeg har sat den tilbage til det jeg kørte med før - det spiller.  ;D

Mvh Folke
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Holm

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ydelse svinger ved opstart
« Svar #8 Dato: Sep 26, 2012, 21:05 »
Lyder godt mht shunt  ;)

Ja måske det kunne ændre lidt på det ? Men nå - jeg lader det være og nyder varmen  ;)


Hej Holm,

Nu har jeg set lidt på mine egne kurver også. og de liger dine til forveksling  ;)
...og da min shunt er velfungerende, ja så må din vel være det også  ;)

Jeg har også de lidt hakkende kurver i opstarten, hvilket skyldes stop/start af pumpen.
Tidligere styrede jeg min pumpe via en alm. kedeltermostat, og den var ikke ligeså "hidsig".
Måske jeg skulle spørge om man kan fo en justerbar hysterese for start/stop af pumpen.

Hilsen
Michael

Jeg har lige forsøgt med dine pumpeindstillinger idag, men syntes det er lidt det samme. Diagram vedhæftet.
Tænker det måske kan have noget at gøre med at pumpen står på auto?

Nå men det kan selvfølgelig også være lige meget, hvis jeg bare ved at det skal være sådan. Det var mere hvis det kunne indstilles eller lign.  ;)


Er der nogle der kan bekræfte om shunt er lavet ok - som Michael (MHES) snakkede om?



Jeg har længe kørt med pumpestart 45°C. og pumpestop 50°C, og skulle da også lige prøve at sætte dem til start 55° og stop 52° (bare lige for at gøre noget) Det resulterede også i vilde pendlinger, hvor driftydelsen begyndte at køre op og ned, istedet for bare at give den gas. Men det skyldes vel i bund og grund bare, at set temp. ligger for tæt ved pumpestart (jeg kører 60°C), og at kedlen simpelthen begynder at drosle ned når set temp./pumpestart nærmes. Når så den får et skud afkølet vand i måsen, så vågner den i den grad op og fyrer den af igen. Og så pendler den op og ned i ydelse. Jeg har sat den tilbage til det jeg kørte med før - det spiller.  ;D

Mvh Folke
Scotte 10 kw Semirens - V10 styring
Opvarmer 174 kvm hus fra 1939 og 50 kvm garage fra 2009
http://www.stokercloud.dk/dev/a-holm.html

Offline Holm

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ydelse svinger ved opstart
« Svar #9 Dato: Sep 26, 2012, 21:18 »
Har i øvrigt også lige kigget din kurve, og undrer mig over, at din fotosensor er så "aktiv"

På min er der bare en streg - fast på 99 lux under drift.

Hvad skyldes det?  ???




Hej Holm,

Nu har jeg set lidt på mine egne kurver også. og de liger dine til forveksling  ;)
...og da min shunt er velfungerende, ja så må din vel være det også  ;)

Jeg har også de lidt hakkende kurver i opstarten, hvilket skyldes stop/start af pumpen.
Tidligere styrede jeg min pumpe via en alm. kedeltermostat, og den var ikke ligeså "hidsig".
Måske jeg skulle spørge om man kan fo en justerbar hysterese for start/stop af pumpen.

Hilsen
Michael

Jeg har lige forsøgt med dine pumpeindstillinger idag, men syntes det er lidt det samme. Diagram vedhæftet.
Tænker det måske kan have noget at gøre med at pumpen står på auto?

Nå men det kan selvfølgelig også være lige meget, hvis jeg bare ved at det skal være sådan. Det var mere hvis det kunne indstilles eller lign.  ;)


Er der nogle der kan bekræfte om shunt er lavet ok - som Michael (MHES) snakkede om?



Jeg har længe kørt med pumpestart 45°C. og pumpestop 50°C, og skulle da også lige prøve at sætte dem til start 55° og stop 52° (bare lige for at gøre noget) Det resulterede også i vilde pendlinger, hvor driftydelsen begyndte at køre op og ned, istedet for bare at give den gas. Men det skyldes vel i bund og grund bare, at set temp. ligger for tæt ved pumpestart (jeg kører 60°C), og at kedlen simpelthen begynder at drosle ned når set temp./pumpestart nærmes. Når så den får et skud afkølet vand i måsen, så vågner den i den grad op og fyrer den af igen. Og så pendler den op og ned i ydelse. Jeg har sat den tilbage til det jeg kørte med før - det spiller.  ;D

Mvh Folke
« Senest Redigeret: Sep 26, 2012, 21:19 af Holm »
Scotte 10 kw Semirens - V10 styring
Opvarmer 174 kvm hus fra 1939 og 50 kvm garage fra 2009
http://www.stokercloud.dk/dev/a-holm.html

Offline Scotte kim

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 117
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mine forbrugsdata
Sv: Ydelse svinger ved opstart
« Svar #10 Dato: Sep 26, 2012, 21:36 »
Jeg har to cikulationspumper. En til shunt kreds og en til kredsen med gulvvarmen.

Shunt pumpen er en smedegård som ikke kører variabelt. Det slog min styring ud af kurs. Jeg har sat den til fast styrke i laveste trin. Dvs den aftager samme varme hele tiden og regulerer ikke ud fra hvad shunten laver.

Se nu ikke på mine kurver som reference! Jeg har kun  30-33 graders fremløb til gulvet og 10 zoner der slår til og fra. Når de slår til aftager de meget varme her i efterår og forår. Det gør at mine kurver altid banker op og ned.

Prøv at stille din pumpe til fast styrke. Bare for testens skyld måske?
http://scotte.users.whitehat.dk/Scotte/
Mine indstillinger. Både i XML og Excel
http://scotte.users.whitehat.dk/scotte.xml
http://scotte.users.whitehat.dk/scotte.xlsx
10kw Scotte 6,25 og Black star kedel, 150 kvm hus

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Ydelse svinger ved opstart
« Svar #11 Dato: Sep 28, 2012, 07:17 »
Hej Gutter
Gjorde to erfaringer igår.
Nr 1 : et fyr går ud når man glemmer at fylde piller på og er det i 5 timer inden man opdager alarmen så er anlægget 27 gr. Fjols. :-)
Nr 2 : Når man så starter op igen vil fyret hoppe op og ned i effekt pga pumpestart.
Det gør den jo selvfølgelig pga PI . Når den varmer på kedlen og pumpen er stoppet så har I jo lært at stoppe P i at trykke på speederen når den hurtigt nærmer sig kedel setpunkt. Den ved jo ikke at det er fordi pumpen ikke kører og det kolde returvand ikke er i cirkulation. Når så pumpen starter så falder temp og I slipper igen sit tag i P og så gentager cylklusen sig igen og igen indtil retur er oppe hvor den ikke stopper pumpen mere. Shunten slår selvfølgelig ind men det er ikke i kvanti som kan hæve retur tilstrækkeligt når den er så kold. Det skal den heller ikke for så er hele ideen med pumpestart og hystere på 5 gr jo væk.
Derfor vil fyret ligge og pendle i effekt. Men det er jo uden betydning og jeg synes i øvrigt at pumpestart er noget af det mest geniale. Jeg har taget tid og pumpestart spare mig for den ½ opvarmingstid.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ydelse svinger ved opstart
« Svar #12 Dato: Sep 29, 2012, 14:32 »
Hej Holm,

Det skyldes sandsynligvis at du har en version <v6.50.
Hvis du har en version hvor doseringen på den eksterne snegl er variabel, vil man kunne opleve det du har, men hvis man har en version med fast dosering på den eksterne snegl (fra v6.50 og frem) vil man typisk have store sving på fotocellen.
Det skyldes at indkøringen af pillerne med den interne snegl foregår i ganske små ryk, og ved lave driftprocenter kan det medføre at den interne snegl i lang tid "skygger" for lyset.
Det er ikke noget praktisk problem.

Hilsen
Michael

Har i øvrigt også lige kigget din kurve, og undrer mig over, at din fotosensor er så "aktiv"

På min er der bare en streg - fast på 99 lux under drift.

Hvad skyldes det?  ???

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Ydelse svinger ved opstart
« Svar #13 Dato: Sep 30, 2012, 06:07 »
Hej Holm,

Det skyldes sandsynligvis at du har en version <v6.50.
Hvis du har en version hvor doseringen på den eksterne snegl er variabel, vil man kunne opleve det du har, men hvis man har en version med fast dosering på den eksterne snegl (fra v6.50 og frem) vil man typisk have store sving på fotocellen.
Det skyldes at indkøringen af pillerne med den interne snegl foregår i ganske små ryk, og ved lave driftprocenter kan det medføre at den interne snegl i lang tid "skygger" for lyset.
Det er ikke noget praktisk problem.

Hilsen
Michael

Har i øvrigt også lige kigget din kurve, og undrer mig over, at din fotosensor er så "aktiv"

På min er der bare en streg - fast på 99 lux under drift.

Hvad skyldes det?  ???


Nej, tværtom - jeg er lige ved at sige at det er et positivt problem, for så har man som Michael skriver selv mulighed/frihed til at justere på fødningen til bålet. Jeg forstår stadig ikke hvorfor NBE fravalgte denne mulighed fra v. 6.66(?), for mine erfaringer siger mig at netop mulighed for denne detail-dossering er med til spec. at mindske askekage. Men blot min mening.

Mvh Folke

Edit: Men det var måske slet ikke det MHES omtalte? Så bare glem det  ::)
« Senest Redigeret: Sep 30, 2012, 06:08 af Birch-Nielsen »
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Ydelse svinger ved opstart
« Svar #14 Dato: Sep 30, 2012, 08:19 »
Hej Folke og Mhes.
Det er først fra 6.70 muligheden er fravalgt.
I 6.69 kan man stadigvæk.
Jeg har en 6.77 og jeg synes ikke den kører så godt som 6.69
Nu vil jeg lige veje af i dag for der kommer mange flere piller på herden end godt er og er den afvejning ok så skifter jeg til 6.69 igen. Desuden mangler menupunktet i VVB i 6.77 . Det har NBE fået rettet i 6.78 men de har ikke sendt mig en ny endnu.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html