Forfatter Emne: Kondens  (Læst 16419 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ebbe44

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Kondens
« Dato: Aug 30, 2012, 08:36 »
Jeg har lige fået installeret en Scotte kedel på 30 kw og en brænder på 20 kw ydelse. Fyret køre perfekt, men under askeskuffen danner der sig kondens i bunden af fyret som står direkte på cementgulv. Installatøren siger at det er fordi den kun køre 2 gange i døgnet a 3 kvarter til varmt vand til 2 stk. 110 liters beholdere. Jeg har prøvet at lægger en glasuldsmåtte under askeskuffen på 5 cm, men det blev næsten værre. Problemet skulle være løst til vinter, hvor fyret kører hele tiden, men det giver jo en lang sommer med vand i bunden af fyret som også ruster. Er der nogen der har en løsning m.h.t. noget isolation, eller anden form for afhlælpning af problemet.

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7626
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Kondens
« Svar #1 Dato: Aug 30, 2012, 08:39 »
Det kan skyldes at din shunt er forkert indstillet.
Hvilken temperatur står shunten på ?
Hvilken type shunt er der ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Kondens
« Svar #2 Dato: Aug 30, 2012, 08:45 »
Shunt kredsen er mega vigtig at have styr på, som Michael også er inde på.
Et andet problem kan også være at kedlen står direkte oven på det kolde cement gulv... det har jeg personligt haft dårlige erfaringer med. Der kan selv en tynd klods under hvert hjørne gøre en forskel, så der ikke er direkte kontakt.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline ebbe44

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kondens
« Svar #3 Dato: Aug 30, 2012, 10:09 »
Min shuntventil står på 50 gr. men det nederste af fyret er ren pladejern uden sider med vand, men det er når varmen slår gennem askeskuffen og ned på det kolde gulv problemet opstår. Jeg kunne forestille mig en hævning af fyret fra gulvet, men det er jo ikke let nu da alle rør og huller til skorsten er lavet.

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7626
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Kondens
« Svar #4 Dato: Aug 30, 2012, 10:15 »
Du kan vippe kedlen få mm. med et koben, og stikke en tyk spændeskive under hvert hjørne.
Her er et diagram af rørføring som den skal se ud http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/kvik%20start%20anl%C3%A3%C2%A6g.pdf
Ligner dit system dette eksempel ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Kondens
« Svar #5 Dato: Aug 30, 2012, 10:16 »
Min shuntventil står på 50 gr. men det nederste af fyret er ren pladejern uden sider med vand, men det er når varmen slår gennem askeskuffen og ned på det kolde gulv problemet opstår. Jeg kunne forestille mig en hævning af fyret fra gulvet, men det er jo ikke let nu da alle rør og huller til skorsten er lavet.

Det er forstået.. men mon ikke du med lidt godt vilje kan banke en ½ cm træ eller stump jern ind under hvert hjørne, uden det giver dig problemer med tilslutningerne? Så kan du jo se om det hjælper. En anden ting... har du åbnet bagerste låge, og kigget på aller bagerste røgslag, og helt ned i bunden.. er der kondens der, for så kan det stadig være shunten der ikke fungerer ordentligt. Ved du den er 50 grader... det den lukker ind på returrøret? Du kan eventuelt dreje den op så studsen bliver for varm at holde ved... se om det hjælper?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Kondens
« Svar #6 Dato: Aug 30, 2012, 11:25 »
Jeg har lige fået installeret en Scotte kedel på 30 kw og en brænder på 20 kw ydelse. Fyret køre perfekt, men under askeskuffen danner der sig kondens i bunden af fyret som står direkte på cementgulv. Installatøren siger at det er fordi den kun køre 2 gange i døgnet a 3 kvarter til varmt vand til 2 stk. 110 liters beholdere. Jeg har prøvet at lægger en glasuldsmåtte under askeskuffen på 5 cm, men det blev næsten værre. Problemet skulle være løst til vinter, hvor fyret kører hele tiden, men det giver jo en lang sommer med vand i bunden af fyret som også ruster. Er der nogen der har en løsning m.h.t. noget isolation, eller anden form for afhlælpning af problemet.
Hej Ebbe
det kondens cirkus har jeg også været igennem i starten, men efter ihærdig sprøgen og div. tiltag har jeg den under kontrol.
Men inden jeg siger for meget vrøvl, hvor meget kondens taler vi om?
En smule, mens fyret skal køre sig varm? og noden af kondens som vandperler i bunden af fyret ved askeskuffen?
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Kondens
« Svar #7 Dato: Aug 30, 2012, 13:04 »
hej Ebbe.
Hvilken kedel snakker vi om for de nye NBE kedler skal have en shunt på 55 gr
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline ebbe44

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kondens
« Svar #8 Dato: Aug 30, 2012, 19:36 »
Mit fyr er en Scotte Plus Black Star version 6,24. Shuntventilen er på max 50 gr. og når jeg mærker på den passer temperaturen meget godt. Den føles meget varm. Den kan ikke skrues op til mere, men kun mindre. Hvis jeg skal beskrive hvor meget kondens der samler sig i bunden vil jeg beskrive det som at en 5 cm glasuldsmåtte, der dækker bunden af fyret, er sjask våd i løbet af 4 - 5 dage, som nævnt med 2 gange 3 kvarters kørsel i døgn men kun til varmt vand. Jeg er i midlertid ikke færdig med at ekspermintere. Sidste forsøg viste, at en ildfast sten under askeskuffen, kun viste konndens lige under den ildfaste sten. Jeg er derfor i gang med at finde ud af om 4 små træklodser under askeskuffen, et i hvert  hjørne på ca. 1.5 cm kan løse problemet   (nævn det ikke for skorstensfejeren). De vil hvis det virker blive udskifter med noget ikke brændbart (jern). Der vil så være luft under askeskuffen i næsten hele fladen ned mod gulvet.  Jeg skal nok give svar på om det virker, men som skrevet er jeg lige i en forsøgsperiode, og der går lige nogle dage  inden man kan se resultater.
Jeg hælder også til Martin Pedersens konklussion om at hæve fyrret hvad der også var min tanke i 1. omgang, men 4 klodser a 1,5 cm i hvert hjjørne (hvis det virker) er jo noget nemmere.

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Kondens
« Svar #9 Dato: Aug 30, 2012, 20:21 »
Mit fyr er en Scotte Plus Black Star version 6,24. Shuntventilen er på max 50 gr. og når jeg mærker på den passer temperaturen meget godt. Den føles meget varm. Den kan ikke skrues op til mere, men kun mindre. Hvis jeg skal beskrive hvor meget kondens der samler sig i bunden vil jeg beskrive det som at en 5 cm glasuldsmåtte, der dækker bunden af fyret, er sjask våd i løbet af 4 - 5 dage, som nævnt med 2 gange 3 kvarters kørsel i døgn men kun til varmt vand. Jeg er i midlertid ikke færdig med at ekspermintere. Sidste forsøg viste, at en ildfast sten under askeskuffen, kun viste konndens lige under den ildfaste sten. Jeg er derfor i gang med at finde ud af om 4 små træklodser under askeskuffen, et i hvert  hjørne på ca. 1.5 cm kan løse problemet   (nævn det ikke for skorstensfejeren). De vil hvis det virker blive udskifter med noget ikke brændbart (jern). Der vil så være luft under askeskuffen i næsten hele fladen ned mod gulvet.  Jeg skal nok give svar på om det virker, men som skrevet er jeg lige i en forsøgsperiode, og der går lige nogle dage  inden man kan se resultater.
Jeg hælder også til Martin Pedersens konklussion om at hæve fyrret hvad der også var min tanke i 1. omgang, men 4 klodser a 1,5 cm i hvert hjjørne (hvis det virker) er jo noget nemmere.

Hej

Det er dælme også en ordentlig fætter af et fyr der overhovedet ikke når at komme op i arbejdstemp. inden den standses af VVB-styringen igen. Måske skulle du prøve at begrænse "Max. Ydelse" til eks. 75% for at kunne køre lidt længere? Har selv en 10kW Scotte, og kører kun med 75% i Max.Ydelse (det både sommer og vinter) for det ruller simpelthen bare bedre her på adressen :-)

Mvh Folke
« Senest Redigeret: Aug 30, 2012, 20:22 af Birch-Nielsen »
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Kondens
« Svar #10 Dato: Aug 30, 2012, 21:34 »
Hej Ebbe
Det lyder til at du render inde i det som jeg også gjorde, dog vil jeg sige at jeg aldrig nogensinde fik så meget vand i bunden som du nævner
Hvis jeg skal beskrive hvor meget kondens der samler sig i bunden vil jeg beskrive det som at en 5 cm glasuldsmåtte, der dækker bunden af fyret, er sjask våd i løbet af 4 - 5 dage
Da vi fik vores i vinter 2011 rendte jeg inde det problem først om foråret, hvor jeg også rodet mig ud i at ikke lad den køre hele tiden.
Da alt rør arbejde var lavet kunne jeg ikke bare flytte fyret. Jeg skar en skamol plade som passet til bundstykket og smid askesuffen så på den. Vores fyrrum er i midten af huset, så der er stortset samme temperatur som resten af kælderen, 20-22 grader.
Det hjalp liiidt, men ikke tilfredsstillende.

Dér hvor det virkelig hjalp for mig var følgende:
Jeg minimeret varme systemet, i de lidt køligere forår/efterårs dage, sådan at jeg skruet næsten ned for alle radiatorer og gulvarme i huset, sådan så retur temp. kom op på de 45+
Derefter skruet jeg op dér hvor vi vil have varme.
VVB er rimlig tæt op af fyret så jeg tror ikke at den nogensinde var skyld i de kondens ting.

Jeg ved at i de nyere chip der kan du sætte cirkulationspumpen til at køre ved at fastsætte start temp. men da jeg ikke har det på min 6.33er tror jeg heller ikke du har på din 6.24.
Kan ikke rigtig huske fra hvilke version man kan styr start temp på cirkulations pumpen, det vil gør livet en hel del lettere.
Vores kan kun styre stop punktet.

En anden ting er at jeg er holdt op med at total cleane bund stykket bagerst hvor der en en røgvender.
Jeg lader altid en del aske side i bunden. Tager pladen af når jeg renser, men jeg lader bare være med at fuldstændig rydde det for aske.
Den smule kondens der måske er pt, kommer ikke mere ned og jeg har ikke haft det problem siden sensommer 2011.


Ved ikke om du kan bruge det til noget, men håber du finder ud af det.
« Senest Redigeret: Aug 30, 2012, 21:35 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline ebbe44

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kondens
« Svar #11 Dato: Aug 31, 2012, 08:00 »
Tak for de mange svar. Det med at nedsætte drifttemperaturen er måske en god løsning på økonomien. Jeg afventer lige nogle dage endnu for at se hvad der sker.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Kondens
« Svar #12 Dato: Aug 31, 2012, 08:49 »
Det ser godt ud. Tillykke med grejet.

Under min kedel er der et hulrum på ca 1,5cm, jeg skar en 2cm tyk hårdtpresset rockwoll plade til og puttede ind under, det er blevet helt usynligt og gør at hele kedlen svæver ca 1mm over gulvet, som godt nok i mit tilfælde er en lille sokkel, Scotten fortjente et podie :D

Jeg tror fint at du kan skille rørene ad, der burde være unioner, og få isoleringen ind under og få det hele samlet igen. hvis du da ellers har samme hulrum.

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline ebbe44

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kondens
« Svar #13 Dato: Sep 01, 2012, 07:44 »
Jeg har nu checket under askeskuffen efter at jeg havde hævet den fra bunden af fyret med ca. 1.5 cm. Der er stadig kondens, men ikke i nær samme omfang. jeg har vedhæftet nogle billeder der nogenlunde beskriver kondensen. 
« Senest Redigeret: Sep 01, 2012, 07:57 af ebbe44 »

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Kondens
« Svar #14 Dato: Sep 01, 2012, 07:45 »
Det er hele kedlen du skal hæve... ikke askeskuffen.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html