...(herdskraber med indbygget kompressorrens), som jeg har kørt med siden.
Dette har medført at jeg kan nøjes med at rense brænder samt kedel hvert sjette uge.
Hvordan har du lavet herdskraber med indbygget kompressorrens?
Hej
Det var lidt omstændigt.
Her er en beskrivelse:
Selve funktionen i skraberen, er at den kan skrabe den første 1/3 af herden fri for slagge. Det er netop der
hvor jeg oplever at slaggen sætter sig. Samtidig med at skraberen kører frem blæses der luft ud af to huller der er lavet i de to 6 mm rustfrie rør der fremfører skraberbladet.
Til at trække skraberen har jeg valgt en lille pneumatisk cylinder.
Til pneumatisk styring af cylinderen er der brugt en 5/2 pneumatisk ventil med 220v spole.
Luftforsyningen er en lille luftkompressor med 6liters beholder.
Til at styre det hele har jeg lavet en lille styring der indeholder følgende (Se diagram)
Døgnur til din skinne. (Ur)
Asymmetrisk taktgiver. (T1)
Hjælperelæ (K1)
Jeg har indstillet skraberen til at skrabe herden i en periode i døgnet (stilles på Døgnuret)
På den Asymmetrisk taktgiver kan jeg så indstille hvor mange gange skraberen skal kører inden
for den 5 minutters periode som døgnuret er aktiv i.
Mine er faringer med skraberen:
Hvis jeg kører med træpiller der slagger meget og kører uden skaberen er jeg nød til
at rense herden hver 3 dag, og det er selvom jeg kører med blæser rens hver halve time.
Er skraberen aktiv kan jeg højes med at rense herden en gang om måneden
Projektet kræver at man kan lidt inde for følgende: Tig svejsning, pneumatik, samt elstyring.
Desuden vil det være en stor fordel hvis man har let adgang til de komponenter der skal bruges.
I dag mener jeg man er er godt stillet hvis man køber NBE´s kompressor rens sæt.
Da jeg i sin tid fremstillede skraberen var jeg tvunget ud i det da brænderen skulle kunne kører
i 2 til 3 uger uden indgriben.
Mvh
Steen