Hej Lau,
Jeg har også fyret i et kælderrum, med betongulv og pudset loft (senere ændret til gipsplader på loftet).
Rummet blev godkendt af min lokale skorstensfejer, han stillede dog, ligesom hos dig, krav om en BD30 dør til rummet, og da jeg henviste til BTV32 som ikke har det krav, var hans svar blot at det var en vejledning og ikke andet.
Han var dog ganske fornuftig og sagde at han ville være tilfreds med en gipsplade på den indvendige side af døren, så ville den opfylde hans krav.
Derudover ville han have en armeret slange på min vandhane i rummet, og da jeg påpegede at jeg havde 2 stk. 5 kg pulverslukkere i rummet, var hans svar:
"Det er fint, behold dem bare, men installer en armeret slange på vandhanen, så er jeg tilfreds"
Altså, din skorstensfejer har (næsten) det sidste ord, så følg hans anvisninger, men spørg om det f.eks. kan klares med en gipsplade el.lign. på din dør.
Hilsen
Michael
Da skorstensfejeren skulle godkende mit pillefyr (woody 10 kw på Blackstar med 320 liters silo), sagde han, at der skulle monteres en BD30 dør ind til det rum i kælderen, hvor anlægget står i stedet for den ”almindelige” dør.
Mit anlæg er placeret i et af rummene i vores kælder (under boligen). Gulv, vægge og loft er af beton. Jeg blev noget overrasket! For det første fordi han ikke nævnte noget om det, da jeg ringede og spurgte ham om til råds inden jeg påbegyndte projektet. For det andet fordi jeg aldrig har hørt eller læst om det krav i en almindelig bolig. Jeg har lånt BTV32 på biblioteket (som han selv refererer til), og jeg mener heller ikke den giver ham hjemmel.
Jeg kan godt se, at det passer, såfremt der er tale om ”…stalde, lader, i bygninger med let antændeligt oplag” - men mit anlæg står jo ikke just i en lade. Og hvis mit oplag er ”let antændeligt”, så vil jeg mene, at de pillefyr jeg har set ved selvsyn (og som er blevet godkendt) også burde gemmes bag en lukket BD30-dør.
Det eneste sted jeg har kunnet finde omkring definitionen på ”let antændelig oplag” er på:
http://www.landbrugsinfo.dk/Byggeri/Byggeblade/Sider/bb_095_02_01.pdf?List=%7Bf35acb5b-0063-4644-9f05-9857f21aca9e%7D&download=true
Der står følgende: ”Let antændeligt oplag kan være halm, hø, sækkevarer eller lignende.”
Er der nogen derude, som har fået samme besked fra jeres skorstensfejer? Eller har hørt om nogen?