Forfatter Emne: Krav om branddør BD30 fra skorstensfejer.  (Læst 19313 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lauu

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-1
Krav om branddør BD30 fra skorstensfejer.
« Dato: Jan 29, 2012, 09:10 »
Da skorstensfejeren skulle godkende mit pillefyr (woody 10 kw på Blackstar med 320 liters silo), sagde han, at der skulle monteres en BD30 dør ind til det rum i kælderen, hvor anlægget står i stedet for den ”almindelige” dør.

Mit anlæg er placeret i et af rummene i vores kælder (under boligen). Gulv, vægge og loft er af beton. Jeg blev noget overrasket! For det første fordi han ikke nævnte noget om det, da jeg ringede og spurgte ham om til råds inden jeg påbegyndte projektet. For det andet fordi jeg aldrig har hørt eller læst om det krav i en almindelig bolig. Jeg har lånt BTV32 på biblioteket (som han selv refererer til), og jeg mener heller ikke den giver ham hjemmel.

Jeg kan godt se, at det passer, såfremt der er tale om ”…stalde, lader, i bygninger med let antændeligt oplag” - men mit anlæg står jo ikke just i en lade. Og hvis mit oplag er ”let antændeligt”, så vil jeg mene, at de pillefyr jeg har set ved selvsyn (og som er blevet godkendt) også burde gemmes bag en lukket BD30-dør.

Det eneste sted jeg har kunnet finde omkring definitionen på ”let antændelig oplag” er på:
http://www.landbrugsinfo.dk/Byggeri/Byggeblade/Sider/bb_095_02_01.pdf?List=%7Bf35acb5b-0063-4644-9f05-9857f21aca9e%7D&download=true
Der står følgende: ”Let antændeligt oplag kan være halm, hø, sækkevarer eller lignende.”

Er der nogen derude, som har fået samme besked fra jeres skorstensfejer? Eller har hørt om nogen?
« Senest Redigeret: Jan 29, 2012, 09:40 af Lauu »
Woody 10 kw på Blackstar. Vers. 6.60. Ca. 150 m2. 110 l vvb.

Offline OSvendsen

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Krav om branddør BD30 fra skorstensfejer.
« Svar #1 Dato: Jan 29, 2012, 09:54 »
Hej Lauu,
Ja, jeg har fået samme krav fra skorstensfejeren. Tidligere stod mit pillefyr inden i huset i baggangen, men pga. støv- og støjgener byggede jeg et fyrrum i laden og kontaktede i den forbindelse skorstensfejeren for godkendelse. Det første han sagde var at døren skal skifte til en BD30 dør  >:(
I forbindelse med at jeg skiftede forsikringsselskab fik jeg samme besked. Jeg skal have en BD30 dør i ind til fyrrummet, låg på pillemagasinet og have enten en vandhane eller pulverslukker ved fyret.
Så jeg tror ikke der en vej udenom.

mvh
Ole S.

Offline Lauu

• Øvet
  • **
« Svar #2 Dato: Jan 29, 2012, 10:03 »
Hej Ole
Tak for dit indspark.
Jeg kan sagtens se logikken i dit tilfælde, da du har flyttet det ud i en lade. Men mit står jo i huset/kælderen.

Havde din skorstensfejer også et krav om branddør, da det stod inde i huset???

De andre krav; låg til silo, brandslukningsudstyr mm. er jeg fint indforstået med.

Mvh

Lau
« Senest Redigeret: Jan 29, 2012, 10:08 af Lauu »

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #3 Dato: Jan 29, 2012, 10:18 »
Hej
Du skal huske at btv kun er en VEJLEDNING, og ikke en lov. At de så ofte henholder sig til den, er en anden sag. Har din fejer et krav, mener jeg ikke det er nemt at komme udenom, han laver en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, så hvad der gælder hos dine bekendte, er ikke nødvendigvis helt det samme hos dig. Han må selvfølgelig ikke være totalt urimelig, her kan en BD 30 dør dog nok ikke komme ind under. ;)

Er du uenig med ham kan du jo rette henvendelse til kommunen, tror dog ikke der er noget at komme efter, han er jo "ansat" af dem.
Og du kan være helt sikker på at du får ikke noget forsikret, som ikke fejer har godkendt.

En brugt BD dør er ofte ret let at finde, hvis da det er et nogenlunde standard mål.
« Senest Redigeret: Jan 29, 2012, 10:20 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +226/-181
  • NBE Support
« Svar #4 Dato: Jan 29, 2012, 10:56 »
Kig evt her http://www.nordjysk-bioenergi.dk/fejlfinding/opsaetning-af-anlaeg/indretning-af-fyrrum.html
Det er nok alligevel en god ide med en brand dør, man ved jo aldrig  O0
Husk også to trådløse røgalarmer ;)
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Lauu

• Øvet
  • **
« Svar #5 Dato: Jan 29, 2012, 10:58 »
Hej Ole og Michael

Tak for jeres svar. Jeg har talt med mit forsikringsselskab og de havde ingen bemærkninger (såsom krav om BD30) til mine planer om at udskifte mit oliefyr i kælderen med et pillefyr. Men ja, det er vel klart at de betinger sig, at skorstensfejeren godkender det.

Men det rokker ikke ved mit synspunkt om at min skorstensfejer tolker noget anderledes end de øvrige tilfælde jeg har set  og læst om (også den hjemmeside du refererer til Michael).

Mvh

Lau

« Senest Redigeret: Jan 29, 2012, 11:06 af Lauu »

Offline Leth

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #6 Dato: Jan 29, 2012, 12:20 »
Jeg har også min Woody i kælderen med betongulv, betonloft og murede vægge. Døren er dog en ganske almindelig "stalddør" af brædder. Her mente han, at jeg bare kunne skrue en fermacellplade på indersiden. Det gjorde jeg så og han var yderst tilfreds :D

Men pulverslukker eller vandhane er et krav i fyrrummet ;)

Mvh René
Woody 10kW v6.50
VVB prioritering
Opvarmer 130 m2 Årsforbrug 3.700 kg.

Offline Lauu

• Øvet
  • **
« Svar #7 Dato: Jan 29, 2012, 12:35 »
Hej René
Tak for det. Jeg tror jeg vil høre min skorstensfejer, om ikke han kan godkende det kompromis. Jeg har nemlig allerede en dør i hullet, og den er ikke just standardmål.
Mvh

Lau

Offline Martin Pedersen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-137
« Svar #8 Dato: Jan 29, 2012, 13:02 »
Kæft en hystade...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline NK

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +7/-0
« Svar #9 Dato: Jan 30, 2012, 11:10 »
Kæft en hystade...
ja det siger jeg også!
nu ved jeg godt nok ikke helt præcis hvordan en BD30 dør ser ud, (google viser alt mulig for mig at se, almindelige dør), men vores fejer nævnte intet om døren.
Kun om skorstenen og trin på tag, (som er begge fixet nu).

har klinger på gulvet i fyrrummet. loft beton plus lidt småt murværk her og der.
Men intet om en dør. fyrrummet er i kælderen, midten af huset. Bruges som en slags værktøjs/altmulig rum også.
Måske har jeg sådan én allerede? :D
« Senest Redigeret: Jan 30, 2012, 11:12 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Martin Pedersen

• Top of the pop
« Svar #10 Dato: Jan 30, 2012, 13:39 »

Der skal være et certifikat i døren... det ligner dog en alm dør.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #11 Dato: Jan 30, 2012, 16:45 »
Hej Lau,

Jeg har også fyret i et kælderrum, med betongulv og pudset loft (senere ændret til gipsplader på loftet).
Rummet blev godkendt af min lokale skorstensfejer, han stillede dog, ligesom hos dig, krav om en BD30 dør til rummet, og da jeg henviste til BTV32 som ikke har det krav, var hans svar blot at det var en vejledning og ikke andet.
Han var dog ganske fornuftig og sagde at han ville være tilfreds med en gipsplade på den indvendige side af døren, så ville den opfylde hans krav.
Derudover ville han have en armeret slange på min vandhane i rummet, og da jeg påpegede at jeg havde 2 stk. 5 kg pulverslukkere i rummet, var hans svar:
"Det er fint, behold dem bare, men installer en armeret slange på vandhanen, så er jeg tilfreds"

Altså, din skorstensfejer har (næsten) det sidste ord, så følg hans anvisninger, men spørg om det f.eks. kan klares med en gipsplade el.lign. på din dør.

Hilsen
Michael

Da skorstensfejeren skulle godkende mit pillefyr (woody 10 kw på Blackstar med 320 liters silo), sagde han, at der skulle monteres en BD30 dør ind til det rum i kælderen, hvor anlægget står i stedet for den ”almindelige” dør.

Mit anlæg er placeret i et af rummene i vores kælder (under boligen). Gulv, vægge og loft er af beton. Jeg blev noget overrasket! For det første fordi han ikke nævnte noget om det, da jeg ringede og spurgte ham om til råds inden jeg påbegyndte projektet. For det andet fordi jeg aldrig har hørt eller læst om det krav i en almindelig bolig. Jeg har lånt BTV32 på biblioteket (som han selv refererer til), og jeg mener heller ikke den giver ham hjemmel.

Jeg kan godt se, at det passer, såfremt der er tale om ”…stalde, lader, i bygninger med let antændeligt oplag” - men mit anlæg står jo ikke just i en lade. Og hvis mit oplag er ”let antændeligt”, så vil jeg mene, at de pillefyr jeg har set ved selvsyn (og som er blevet godkendt) også burde gemmes bag en lukket BD30-dør.

Det eneste sted jeg har kunnet finde omkring definitionen på ”let antændelig oplag” er på:
http://www.landbrugsinfo.dk/Byggeri/Byggeblade/Sider/bb_095_02_01.pdf?List=%7Bf35acb5b-0063-4644-9f05-9857f21aca9e%7D&download=true
Der står følgende: ”Let antændeligt oplag kan være halm, hø, sækkevarer eller lignende.”

Er der nogen derude, som har fået samme besked fra jeres skorstensfejer? Eller har hørt om nogen?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lauu

• Øvet
  • **
« Svar #12 Dato: Jan 30, 2012, 17:08 »
Hej Michael

Jeg tog Renés forslag/råd om at skrue en Fermacell fibergipsplade på døren og forelagde det min skorstensfejer, hvilket han accepterede.

Jeg takker for jeres råd, erfaringer og vejledning - det er prisværdigt!!!

Mvh

Lau

Offline Leth

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #13 Dato: Jan 30, 2012, 17:25 »
Hejsa

Rart at vi kan komme med lidt brugbare tips i ny og næ :)

Held og lykke med fyr og rum...

Mvh René
Woody 10kW v6.50
VVB prioritering
Opvarmer 130 m2 Årsforbrug 3.700 kg.

Offline Martin Pedersen

• Top of the pop
« Svar #14 Dato: Jan 30, 2012, 18:48 »
Jeg synes generelt at det er irriterende at de skorstensfejere er så lidt kommunikerende som de er. Det er da fint nok de bliver hysteriske når fyret står inde midt i beboelse hvor der evt. ligger en hel familie ovenpå og sover... men, hvad er der i vejen med at komme med løsningsforslag? Svigerfar havde lidt det samme problem med nogle rørgennemgange... det skulle være et "klasse 1" materiale, eller hvad det nu var... og når han så spurgte, er det godt nok at proppe noget rockwool rundt om rørene, så blev det bare gentaget. Svigerfar endte med at bruge noget røvdyrt fugemasse og plade, men jeg tror egentlig at rockwool er super... det har jeg lukket alle mine rørgennemgange med, og det var fejeren fint tilfreds med.

De må jo vide hvad der skal gøres, så... hvad er der galt i at sige... "Hvis du vil lave den billige løsning... så gør du sådan. Hvis du vil lave den proff løsning, så gør du sådan...."?
Solvarme 30 Rør, 300L