Forfatter Emne: Tips til at trimme PI  (Læst 48843 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #15 Dato: Dec 12, 2011, 19:54 »
Hej Michael

Heh, jeg tror sq sætternissen har været på spil. Jeg mente selvfølgelig start med P=1. (læs lige hva' jeg tænker, ik'!?!  :P)

Jeg prøver at køre en trim igennem efter dine anvisninger. Jeg har fået de svar jeg var på jagt efter.

Takker og bukker for kyndig råd og vejledning.

Mvh
Emil Mølgaard
« Senest Redigeret: Dec 12, 2011, 21:19 af MrMoelgaard »
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #16 Dato: Dec 12, 2011, 20:42 »
hmm, har fulgt med her på side linjen og må sige at jeg er lidt forvirret.
Mine PI(D) indstillinger (som jeg absolut ikke har pillet ved) er langt fra hvad folk skriver her :o
P: 5,0
I: 0,50
D: 10


Hvis jeg bare har fattet en brøkdel af tingene, så skulle kriterium for at man skulle rode med de tal være, at kedlen har svært ved at opnår den defineret kedel temperatur? (60-65 grader her)


Jeg har lige for tiden ikke oplevet at min kedel har svært ved at opnår set temperaturen. Den køre mest af tiden mellem 30 og 60% da næsten alle radiator og delvis gulvvarme er kørende.


Jeg bliver sgu i tvivl om mine tal er total væk, mens fyret klar sig ok.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7567
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #17 Dato: Dec 13, 2011, 06:20 »
hmm, har fulgt med her på side linjen og må sige at jeg er lidt forvirret.
Mine PI(D) indstillinger (som jeg absolut ikke har pillet ved) er langt fra hvad folk skriver her :o
P: 5,0
I: 0,50
D: 10


Hvis jeg bare har fattet en brøkdel af tingene, så skulle kriterium for at man skulle rode med de tal være, at kedlen har svært ved at opnår den defineret kedel temperatur? (60-65 grader her)


Jeg har lige for tiden ikke oplevet at min kedel har svært ved at opnår set temperaturen. Den køre mest af tiden mellem 30 og 60% da næsten alle radiator og delvis gulvvarme er kørende.


Jeg bliver sgu i tvivl om mine tal er total væk, mens fyret klar sig ok.


Det ser da fint ud.
Når der er problemer med at den accelerere for hurtigt er det at man anbefaler at halvere dine værdier.
Eneste forskel fra dine tal, er at i nye chip er D ikke med i beregningen.
Så den kan du faktisk sætte til 0
Men fungerer det fint, hvorfor så ændre noget.

Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #18 Dato: Dec 13, 2011, 07:57 »
Hej Michael

Heh, jeg tror sq sætternissen har været på spil. Jeg mente selvfølgelig start med P=1. (læs lige hva' jeg tænker, ik'!?!  :P)

Jeg prøver at køre en trim igennem efter dine anvisninger. Jeg har fået de svar jeg var på jagt efter.

Takker og bukker for kyndig råd og vejledning.

Mvh
Emil Mølgaard

Bliver du klogere, jeg kan se du skruer
Biomax 16 fyrbøder

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #19 Dato: Dec 13, 2011, 08:00 »
hmm, har fulgt med her på side linjen og må sige at jeg er lidt forvirret.
Mine PI(D) indstillinger (som jeg absolut ikke har pillet ved) er langt fra hvad folk skriver her :o
P: 5,0
I: 0,50
D: 10


Hvis jeg bare har fattet en brøkdel af tingene, så skulle kriterium for at man skulle rode med de tal være, at kedlen har svært ved at opnår den defineret kedel temperatur? (60-65 grader her)


Jeg har lige for tiden ikke oplevet at min kedel har svært ved at opnår set temperaturen. Den køre mest af tiden mellem 30 og 60% da næsten alle radiator og delvis gulvvarme er kørende.


Jeg bliver sgu i tvivl om mine tal er total væk, mens fyret klar sig ok.


Det ser da fint ud.
Når der er problemer med at den accelerere for hurtigt er det at man anbefaler at halvere dine værdier.
Eneste forskel fra dine tal, er at i nye chip er D ikke med i beregningen.
Så den kan du faktisk sætte til 0
Men fungerer det fint, hvorfor så ændre noget.


lig nøjagtig mine tanker, derfor røre jeg ikke ved noget. Skal jo helst ikke til at står der ned ved juletid. Så bliver der sgu ballade herhjemme  ::)


Når du siger nye chip, hvad mener du? hvor ny? jeg har en 6.33' er.
Hvis min chip går under de nye, og D er ligegyldigt, kan det så ikke være lige meget om den står på 0, 10 eller noget helt andet?
« Senest Redigeret: Dec 13, 2011, 08:03 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7567
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #20 Dato: Dec 13, 2011, 08:26 »
hmm, har fulgt med her på side linjen og må sige at jeg er lidt forvirret.
Mine PI(D) indstillinger (som jeg absolut ikke har pillet ved) er langt fra hvad folk skriver her :o
P: 5,0
I: 0,50
D: 10


Hvis jeg bare har fattet en brøkdel af tingene, så skulle kriterium for at man skulle rode med de tal være, at kedlen har svært ved at opnår den defineret kedel temperatur? (60-65 grader her)


Jeg har lige for tiden ikke oplevet at min kedel har svært ved at opnår set temperaturen. Den køre mest af tiden mellem 30 og 60% da næsten alle radiator og delvis gulvvarme er kørende.


Jeg bliver sgu i tvivl om mine tal er total væk, mens fyret klar sig ok.


Det ser da fint ud.
Når der er problemer med at den accelerere for hurtigt er det at man anbefaler at halvere dine værdier.
Eneste forskel fra dine tal, er at i nye chip er D ikke med i beregningen.
Så den kan du faktisk sætte til 0
Men fungerer det fint, hvorfor så ændre noget.


lig nøjagtig mine tanker, derfor røre jeg ikke ved noget. Skal jo helst ikke til at står der ned ved juletid. Så bliver der sgu ballade herhjemme  ::)


Når du siger nye chip, hvad mener du? hvor ny? jeg har en 6.33' er.
Hvis min chip går under de nye, og D er ligegyldigt, kan det så ikke være lige meget om den står på 0, 10 eller noget helt andet?

Det er ikke lige meget hvad den står på  O0, men når nu det virer er der ikke nogen grund til at foretage ændring. ^-^
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #21 Dato: Dec 13, 2011, 17:39 »
Hej Max,

PI(D) parametre er individuelle, og meget afhængige af dit varmeanlægs opbygning og hvordan dit varmeforbrug falder.
Hvis man har anlæg hvor ændringer i varmeaftagelsen kun sker langsomt kan man have nogle helt andre værdier end i et anlæg hvor ændringerne sker hurtigt.
Specielt anlæg med et stort "indhold" af lavtemperatur gulvvarme slanger og elektroniske termostater kan være et "helvede" at få PI(D) reguleringen perfekt til, hvorimod traditionelle anlæg med udelukkende radiatore typisk et lettere.

PI(D) regulatoren kan med fordel tilpasses hvis man har store sving i ydelsen samtidig med at fyret har svært ved at holde en konstant temperatur eller hvis fyret har svært ved at komme op i temperatur og derefter "over-shooter" en hel del, men ellers skal man ikke pille  ;)

Mht. PI eller PID regulator, så er det noget der er ændret fra v6.6x og frem.
 
Hilsen
Michael

hmm, har fulgt med her på side linjen og må sige at jeg er lidt forvirret.
Mine PI(D) indstillinger (som jeg absolut ikke har pillet ved) er langt fra hvad folk skriver her :o
P: 5,0
I: 0,50
D: 10


Hvis jeg bare har fattet en brøkdel af tingene, så skulle kriterium for at man skulle rode med de tal være, at kedlen har svært ved at opnår den defineret kedel temperatur? (60-65 grader her)


Jeg har lige for tiden ikke oplevet at min kedel har svært ved at opnår set temperaturen. Den køre mest af tiden mellem 30 og 60% da næsten alle radiator og delvis gulvvarme er kørende.


Jeg bliver sgu i tvivl om mine tal er total væk, mens fyret klar sig ok.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #22 Dato: Dec 13, 2011, 18:03 »
Sådan kan det se ud med P=1,3; D=0,13 og D= 0,1. Men det er måske let nok, når brænderen sidder på en stor støbejernskedel  O0

Til gengæld virker iltstyringen ikke, og har aldrig gjort det!  :(
« Senest Redigeret: Dec 13, 2011, 18:05 af frølårsraketten »
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #23 Dato: Dec 13, 2011, 18:12 »
Hej Pierre,

Ja, med en stor tung støbejerns fætter kan man få næsten alt til at virke  ;)
...du har en kæmpe akkumulator i selve kedlen og en masse vand til at udjævne udsvingene.

Så må du til gengæld leve med at virkningsgraden ikke er den bedste og at rengøring er lidt mere besværlig  :D

Iltstyring i v4.x er ikke den bedste, men jeg kan også se af dine ilt-kurver at dit aktuelle ilt niveau svinger en del, samme problem som jeg havde.
Hos mig var løsningen at forbinde skærmen på mit RS232 kabel til jord, i den ende ved styringen.

Hilsen
Michael

Sådan kan det se ud med P=1,3; D=0,13 og D= 0,1. Men det er måske let nok, når brænderen sidder på en stor støbejernskedel  O0

Til gengæld virker iltstyringen ikke, og har aldrig gjort det!  :(
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #24 Dato: Dec 14, 2011, 12:57 »

Udmærket, og tak!
Så ved jeg lige præcis, hvorfor jeg IKKE skal pille ved noget :)
Hej Max,

PI(D) parametre er individuelle, og meget afhængige af dit varmeanlægs opbygning og hvordan dit varmeforbrug falder.
Hvis man har anlæg hvor ændringer i varmeaftagelsen kun sker langsomt kan man have nogle helt andre værdier end i et anlæg hvor ændringerne sker hurtigt.
Specielt anlæg med et stort "indhold" af lavtemperatur gulvvarme slanger og elektroniske termostater kan være et "helvede" at få PI(D) reguleringen perfekt til, hvorimod traditionelle anlæg med udelukkende radiatore typisk et lettere.

PI(D) regulatoren kan med fordel tilpasses hvis man har store sving i ydelsen samtidig med at fyret har svært ved at holde en konstant temperatur eller hvis fyret har svært ved at komme op i temperatur og derefter "over-shooter" en hel del, men ellers skal man ikke pille  ;)

Mht. PI eller PID regulator, så er det noget der er ændret fra v6.6x og frem.
 
Hilsen
Michael

hmm, har fulgt med her på side linjen og må sige at jeg er lidt forvirret.
Mine PI(D) indstillinger (som jeg absolut ikke har pillet ved) er langt fra hvad folk skriver her :o
P: 5,0
I: 0,50
D: 10


Hvis jeg bare har fattet en brøkdel af tingene, så skulle kriterium for at man skulle rode med de tal være, at kedlen har svært ved at opnår den defineret kedel temperatur? (60-65 grader her)


Jeg har lige for tiden ikke oplevet at min kedel har svært ved at opnår set temperaturen. Den køre mest af tiden mellem 30 og 60% da næsten alle radiator og delvis gulvvarme er kørende.


Jeg bliver sgu i tvivl om mine tal er total væk, mens fyret klar sig ok.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #25 Dato: Dec 14, 2011, 15:56 »
hej Michael

Lidt off-topic, men alligevel:

Iltstyring i v4.x er ikke den bedste, men jeg kan også se af dine ilt-kurver at dit aktuelle ilt niveau svinger en del, samme problem som jeg havde.
Hos mig var løsningen at forbinde skærmen på mit RS232 kabel til jord, i den ende ved styringen.
Jeg har skærmen siddende på komputerchassis, men prøvede i går at koble den til styringens gnd. uden resultat.

Hvordan kan kommunikationskabel mellem styring og PC have indflydelse på iltstyringen?

Jeg har ikke lyst til at fjerne kablet helt for at prøve, da udlæsningen på skærmen forsvandt i går, da jeg rodede med skærmen til RS2323-kablet.
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #26 Dato: Dec 14, 2011, 17:27 »
Hej Pierre,

Problemet hos mig var at det ca. 10 m lange RS232 kabel samlede støj op på vejen til styringen, og denne støj er rigelig til at genere det meget svare signal (få mV) man får fra ilt-sonden.
Skærmen var godt nok forbundet i PC-enden og PC'en har selvfølgelig en ordentlig jordforbindelse  ;)

I samråd med Jens (styrings-Jens) prøvede jeg først at lave galvanisk adskillelse mellem PC og RS232 kablet, men uden resultat.
Så forsøgte vi at luse mellem jord-klemmen i styringen og skærmen på RS232 og vupti, alle problemer var væk  ;)

Med skærmen "tøjret" til jord i styringen er det ligegyldigt hos mig om skærmen er forbundet ved PC'en eller om jeg laver galvanisk adskillelse.

Hilsen
Michael

hej Michael

Lidt off-topic, men alligevel:

Iltstyring i v4.x er ikke den bedste, men jeg kan også se af dine ilt-kurver at dit aktuelle ilt niveau svinger en del, samme problem som jeg havde.
Hos mig var løsningen at forbinde skærmen på mit RS232 kabel til jord, i den ende ved styringen.
Jeg har skærmen siddende på komputerchassis, men prøvede i går at koble den til styringens gnd. uden resultat.

Hvordan kan kommunikationskabel mellem styring og PC have indflydelse på iltstyringen?

Jeg har ikke lyst til at fjerne kablet helt for at prøve, da udlæsningen på skærmen forsvandt i går, da jeg rodede med skærmen til RS2323-kablet.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #27 Dato: Dec 16, 2011, 19:50 »
MrMoelgaard bliver du klogere på indstillingerne? Jeg an bare ikke få min til at lave en jævn kurve på ydelsen  :-[

Nå i kigger med nypudsede briller på kurverne, er det så på 1 time, 3 timer, 6 timer i Stokerkontrol? Hvis man tager 24 timers kurverne ser de jo ikke så voldsomme ud som f.eks 3 timers kurverne
« Senest Redigeret: Dec 16, 2011, 19:53 af Lund-Lemvig »
Biomax 16 fyrbøder

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #28 Dato: Dec 17, 2011, 09:47 »
Hej,

Jeg kan godt se (selv dagen efter en julefrokost  ;) ) at din regulering ikke er OK.
...faktisk er den langt fra go'  :)

Jeg synes at du skal prøve at indsætte P=2,5 og I =0,3 og skrive her hvornår du har gjort det.
Lad så styringen køre uden at ændre noget i 1/2 til 1 døgn og lad os se på resultatet.

Hilsen
Michael

MrMoelgaard bliver du klogere på indstillingerne? Jeg an bare ikke få min til at lave en jævn kurve på ydelsen  :-[

Nå i kigger med nypudsede briller på kurverne, er det så på 1 time, 3 timer, 6 timer i Stokerkontrol? Hvis man tager 24 timers kurverne ser de jo ikke så voldsomme ud som f.eks 3 timers kurverne
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #29 Dato: Dec 17, 2011, 10:07 »
Hej,

Jeg kan godt se (selv dagen efter en julefrokost  ;) ) at din regulering ikke er OK.
...faktisk er den langt fra go'  :)

Jeg synes at du skal prøve at indsætte P=2,5 og I =0,3 og skrive her hvornår du har gjort det.
Lad så styringen køre uden at ændre noget i 1/2 til 1 døgn og lad os se på resultatet.

Hilsen
Michael

MrMoelgaard bliver du klogere på indstillingerne? Jeg an bare ikke få min til at lave en jævn kurve på ydelsen  :-[

Nå i kigger med nypudsede briller på kurverne, er det så på 1 time, 3 timer, 6 timer i Stokerkontrol? Hvis man tager 24 timers kurverne ser de jo ikke så voldsomme ud som f.eks 3 timers kurverne

Hej jeg satte den til P 1 og I 0,08 her kl 8.18 i dag for at prøve et råd jeg fik af Martin engang, han sagde at P 1 og I 0,1 var et godt udgangspunkt.

Hvad er fordelen ved at starte ved P 2,5  i stedet for den lave P 1? Det ved jeg ikke lige ret meget om.

Tak for svaret.
Biomax 16 fyrbøder