Forfatter Emne: Tips til at trimme PI  (Læst 48847 gange)

0 Medlemmer og 6 Gæster læser dette emne.

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Tips til at trimme PI
« Dato: Dec 09, 2011, 21:51 »
Jeg er ved at prøve at skyde PI reguleringen ind godt hjulpet på vej af MHES' guide. Har dog lige et par uddybende spørgsmål.
Jeg bruger metoden med at sætte I = 0 og langsomt øge P fra 1 med 0,1 pr. ca. 15-20 minutter indtil regulatoren går i selvsving. Spørgsmålet er om det er temperaturen eller ydelsesprocenten der går i sving.
Jeg ser kraftige udsving i ydelsen men temperaturen krydser ikke over setpunkt. Er den over bliver den ved med at være over, er den under bliver den under (ca. 5 grader over eller under).
Er det bare at holde på indtil temperaturen begynder at svinge omkring setpunkt?

Og hvad med I? Hvad er et godt udgangspunkt for I? Starter man ved 0 og øger med 0,1 eller hvordan?

På forhånd tak

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #1 Dato: Dec 11, 2011, 21:05 »
Jeg er ved at prøve at skyde PI reguleringen ind godt hjulpet på vej af MHES' guide. Har dog lige et par uddybende spørgsmål.
Jeg bruger metoden med at sætte I = 0 og langsomt øge P fra 1 med 0,1 pr. ca. 15-20 minutter indtil regulatoren går i selvsving. Spørgsmålet er om det er temperaturen eller ydelsesprocenten der går i sving.
Jeg ser kraftige udsving i ydelsen men temperaturen krydser ikke over setpunkt. Er den over bliver den ved med at være over, er den under bliver den under (ca. 5 grader over eller under).
Er det bare at holde på indtil temperaturen begynder at svinge omkring setpunkt?

Og hvad med I? Hvad er et godt udgangspunkt for I? Starter man ved 0 og øger med 0,1 eller hvordan?

På forhånd tak

Mvh
Emil Mølgaard


Hej Emil

Hmm...underligt at ikke nogen har reageret - måske det er fordi det omhandler det "farlige" PI(D)??  O0 Nå, jeg synes nu dine fyrdata/kurver ser meget fornuftige ud. Du holder en meget jævn temp. ud fra dit formodede forbrug. Jeg har selv prøvet et utal af forskellige PI indstillinger, og måske er det fordi jeg ikke har en dyt forstand på det, men jeg er "faldet til ro" på P:1.0 og I:0.06. Aner ikke om det er specielt rigtigt eller forkert, men fyret opfører sig pænt, synes jeg, og jeg sidder ikke tilbage med en fornemmelse af at noget ikke er som det burde være. Måske vores varmeforbrug bare ikke kalder på de vilde indstillinger, men det er så tæt på "0" eller neutral som man vel næsten kan komme. Om det så borger for den "rette" indstilling ved jeg ikke, men jeg synes bare at det kører fint det hele  ;D

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #2 Dato: Dec 12, 2011, 07:50 »

Hmm...underligt at ikke nogen har reageret - måske det er fordi det omhandler det "farlige" PI(D)??  O0 Nå, jeg synes nu dine fyrdata/kurver ser meget fornuftige ud. Du holder en meget jævn temp. ud fra dit formodede forbrug. Jeg har selv prøvet et utal af forskellige PI indstillinger, og måske er det fordi jeg ikke har en dyt forstand på det, men jeg er "faldet til ro" på P:1.0 og I:0.06. Aner ikke om det er specielt rigtigt eller forkert, men fyret opfører sig pænt, synes jeg, og jeg sidder ikke tilbage med en fornemmelse af at noget ikke er som det burde være. Måske vores varmeforbrug bare ikke kalder på de vilde indstillinger, men det er så tæt på "0" eller neutral som man vel næsten kan komme. Om det så borger for den "rette" indstilling ved jeg ikke, men jeg synes bare at det kører fint det hele  ;D

Mvh Folke


Hehe ja det kære PID, jeg har også prøvet alverdens indstillinger og er flere gange blevet rådet til noget i stil af P 1,2 I 0,12 hvordan kurverne skal se ud for at være perfekte, det har jeg svært vede at forstå.
Jeg ser nu i flere tråde at en montør altid anbefaler P 2,5 I 0,25 det er jo langt fra de indstillinger jeg er blevet anbefalet.
MHES har godt nok en guide for indstillinger, men jeg synes den er sværet at forstå, jeg ville hellere der stod noget i stil af, ved at hæve I bremser fyret hårdere op ved set temp, (om det er rigtig ved jeg ikke) men det ville være lettere for os der har gået i den gamle skole med kun 3 klasser at forstå.
Biomax 16 fyrbøder

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7567
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #3 Dato: Dec 12, 2011, 08:40 »
PID er noget rigtig nørde noget.
Ud fra mange forsøg er 2.5 og 0.25 passende i mange tilfælde, sådan cirka, eller der omkring. :P
Det kan kun finindstilles over lang tid, og kun ved hjælp af software, der kan logge den daglige drift.
PID er noget man kan google, og så kommer man forbi matematik på et højt plan.
Sådan noget som Integral regning som ligger langt fra den almindelige regning i skolen.
Det kan derfor ikke forklares på kort tid eller med få ord.
Det er indviklet, og det er derfor der ikke er så mange der svarer på dit spørgsmål.
« Senest Redigeret: Dec 12, 2011, 08:41 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #4 Dato: Dec 12, 2011, 09:06 »
Jeg synes nu at MHES' guide giver en god beskrivelse af mekanismen omkring PI regulering. Der er endda en fin 4-5 linjers opsummering nederst på side 3. Matematikken har jeg fint nok styr på. Det er jeg mangler er lidt praktisk viden om hvad det er man trimmer efter.

I guiden står: "[...] P-faktoren langsomt øges fra 1 indtil regulatoren går i selvsving." Men er det temperaturen eller ydelsesprocenten der går i selvsving? Jeg havde forventet at det var temperaturen ud fra principtegningen af en ren P regulator på side 2.

Nu har jeg prøvet at skrue op og op og op for P. Jeg stoppede på P=14 uden af temperaturen var blevet ustabil af den grund.

Så nu er jeg tilbage på standardinstillinger.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #5 Dato: Dec 12, 2011, 09:09 »


I guiden står: "[...] P-faktoren langsomt øges fra 1 indtil regulatoren går i selvsving."

Mvh
Emil Mølgaard

Og hvad menes der med selvsving? Det mangler jeg også en forklaring på
Biomax 16 fyrbøder

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #6 Dato: Dec 12, 2011, 09:49 »


I guiden står: "[...] P-faktoren langsomt øges fra 1 indtil regulatoren går i selvsving."

Mvh
Emil Mølgaard

Og hvad menes der med selvsving? Det mangler jeg også en forklaring på

He-he - måske Michael lige kigger forbi på et tidspunkt og opfrisker for os?  ;D Tja, Lund, jeg gik dælme i samtlige 10 klasser uden at fatte en dyt af hverken matematik eller regning, så du kan da glæde dig over at du så har "sparet" næsten 7 år  ;)

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #7 Dato: Dec 12, 2011, 10:05 »
Ja så har det ikke været helt forgæves  ;D Jeg kan se min dykkede fra 60 grader til 45 her kl godt 10.15, 3 kvarter efter er den stadig ikke oppe på set temp endnu, der ville det have været rart at vide hvad man så skal for at holde temperaturen mere stabil. Jeg vil formode, at det bedste er, at man holder så konstant en temperatur som muligt.
Biomax 16 fyrbøder

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #8 Dato: Dec 12, 2011, 10:27 »
Hej Folke m.fl.,

Ja ja, jeg skulle lige hjem fra en forlænget weekend i Stockholm med fruen  ;)

Når regulatoren går i selvsving er det ydelsen der går i selvsving  ;)
...men med en træpillebrænder der ikke er overdimensioneret og en årstid hvor varmen kan aftages, kan det være et problem at få den til at gå i selvsving.

I praksis er P=2-4 nok rimelig realistisk, og så er det et spørgamål om at trimme I-leddet.

Hilsen
Michael



I guiden står: "[...] P-faktoren langsomt øges fra 1 indtil regulatoren går i selvsving."

Mvh
Emil Mølgaard

Og hvad menes der med selvsving? Det mangler jeg også en forklaring på

He-he - måske Michael lige kigger forbi på et tidspunkt og opfrisker for os?  ;D Tja, Lund, jeg gik dælme i samtlige 10 klasser uden at fatte en dyt af hverken matematik eller regning, så du kan da glæde dig over at du så har "sparet" næsten 7 år  ;)

Mvh Folke
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #9 Dato: Dec 12, 2011, 10:40 »
Hej Folke m.fl.,



Når regulatoren går i selvsving er det ydelsen der går i selvsving  ;)


Og så træder uvidenheden frem igen, ydelsen går i selvsving, hvordan ses det?
Biomax 16 fyrbøder

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7567
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #10 Dato: Dec 12, 2011, 10:41 »
Hej Folke m.fl.,



Når regulatoren går i selvsving er det ydelsen der går i selvsving  ;)


Og så træder uvidenheden frem igen, ydelsen går i selvsving, hvordan ses det?



Selvsving er voldsomme ændringer op og ned på kort tid.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #11 Dato: Dec 12, 2011, 10:48 »
Hej Folke m.fl.,



Når regulatoren går i selvsving er det ydelsen der går i selvsving  ;)




Og så træder uvidenheden frem igen, ydelsen går i selvsving, hvordan ses det?



Selvsving er voldsomme ændringer op og ned på kort tid.

Jow, så blev jeg så klog
« Senest Redigeret: Dec 12, 2011, 11:21 af Lund-Lemvig »
Biomax 16 fyrbøder

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #12 Dato: Dec 12, 2011, 11:12 »
Hmmm...en weekend-tur til Sverige?? Har du fået lov til det??  ;D Svensk Hefe?? Nej vel?  ;) Nå, godt at du kom hel hjem, Michael. Det er jo lidt som Moses der råber i ørkenen når du ikke er her  ;D

Mvh Folke

Ps.: Undskyld for off topic jf. ovenstående.
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #13 Dato: Dec 12, 2011, 12:47 »

Når regulatoren går i selvsving er det ydelsen der går i selvsving  ;)
...men med en træpillebrænder der ikke er overdimensioneret og en årstid hvor varmen kan aftages, kan det være et problem at få den til at gå i selvsving.

I praksis er P=2-4 nok rimelig realistisk, og så er det et spørgamål om at trimme I-leddet.

Hilsen
Michael

Hej Michael

Tak for info.

Så fremgangsmåden er:
  • Sæt I = 0, P = 0
  • Øg P langsomt (Steps af 0,1 eller mere? Med 15, 30, 60 minutter mellem observationerne? Eller længere?)
  • Indtil ydelsesprocenten går i selvsving. (Selvsving som i overshoot der klinger af? Overshoot med konstant svingning? Overshoot med accellererende svingning?)
  • Herefter trimmes I (Start med I = 0,1? Mere/mindre? Pr. hvor lang tid?)

Hvordan med VVB drift? Under min jagt på P-værdi har jeg flere gange oplevet at kedeltemperaturen ryger i max når VVB drift slutter. Bør man observere en VVB drift mellem hver ændring af P-faktor?
Er PI faktorerne i øvrigt sæssonafhængige eller nogenlunde konstante hen over året?

På forhånd tak.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tips til at trimme PI
« Svar #14 Dato: Dec 12, 2011, 17:25 »
Hej Emil,

Først og fremmest må jeg indrømme at indregulering af PI(D) regulatorer ikke er noget man lærer på kort tid  ;)

Lidt korrektion på din fremgangsmåde:
 - Sæt I = 0
 - Sæt P = 1,0
 - Øg P i step af 1,0 indtil ydelsesprocenten går i selvsving (vent 30-60 minutter mellem hver justering afh. af varmeforbruget)
 - Halver P og øg I i step af 0,1 indtil reguleringen er stabil

...men men som jeg også skriver i min PI(D) vejledning, så er det en langsommelig affære med et centralvarmeanlæg.
Brug i stedet eksemplerne på sidste side i samme vejledning www.mhes.dk/Indregulering_af_PI.pdf og start med at sætte P = 2,5-4,0 og I = 0,1
Juster så I med step på 0,1 indtil en fornuftig regulering opnås, vent også her 30-60 minutter mellem hver justering afh. af varmeforbruget.

Hilsen
Michael

Så fremgangsmåden er:
  • Sæt I = 0, P = 0
  • Øg P langsomt (Steps af 0,1 eller mere? Med 15, 30, 60 minutter mellem observationerne? Eller længere?)
  • Indtil ydelsesprocenten går i selvsving. (Selvsving som i overshoot der klinger af? Overshoot med konstant svingning? Overshoot med accellererende svingning?)
  • Herefter trimmes I (Start med I = 0,1? Mere/mindre? Pr. hvor lang tid?)

Hvordan med VVB drift? Under min jagt på P-værdi har jeg flere gange oplevet at kedeltemperaturen ryger i max når VVB drift slutter. Bør man observere en VVB drift mellem hver ændring af P-faktor?
Er PI faktorerne i øvrigt sæssonafhængige eller nogenlunde konstante hen over året?

På forhånd tak.

Mvh
Emil Mølgaard
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html