Forfatter Emne: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe  (Læst 12208 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Dato: Dec 06, 2011, 22:30 »
hej jeg har en pumpe på mit woddy anlæg i huset nemlig en grundfos alpha 2 og når den står på auto så køre den næsten konstant på max 22 watt det er noget nyt den er begyndt på normalt stod den en hel del lavere, den har kørt i et par måneder. men nogen gange hvis fyret har været slukket og det bliver startet igen så kan den godt stå lavere når fyret er blevet gennemvarm. er der en bestemt måde fyret og pumpen skal startes op på så den ikke konstant tror den skal køre på max. eller er der en mulighed for at reset pumpen på. håber nogen kan hjælp mig...
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Svar #1 Dato: Dec 06, 2011, 22:48 »
Det er ikke bare fordi du har en ventil i en VVB eller noget der står fuldt åben, så der intet modtryk er? Eller har du overhovedet en ventil på din VVB?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Svar #2 Dato: Dec 06, 2011, 22:58 »
jeg har en metro combi med varmt vand og centralvand og derefter køre vandet ud i mine radiatore men syntes bare den pumpe når den selvf. står på auto bare køre næsten max hele tiden og den har kørt i et par måneder hvor den kørte meget lavere 
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Svar #3 Dato: Dec 07, 2011, 04:53 »
hej,

nu har jeg ikke selv en modernet modulerbar cirkulationspumpe, men....

når det bliver koldere, så kalder dine termostater på varme = mindre modtryk = øget effekt på pumpen (som jeg læser det)

prøv evt at lukke dine termostater ned på 0 og se om det ikke ændre pumpens effekt...
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Svar #4 Dato: Dec 07, 2011, 08:07 »
hvis jeg sætter mine radiatore på 0 eller på 5 det ændre ikke rigtig på pumpen den buldrer på max og det er også nye rør og radiatore. men hvis jeg til gængæld slukker fyret og pumpen og tænder igen så kan den finde på at være som den var før og køre lav watt og gå op og ned i watt men efter fyret så igen havde været slukket så står den bare og buldre på 22 watt og nogen gange er den lige nede på 21 watt men mest på max..... meget underligt... kan ikke rigtig finde noget i instruktions bogen om at resette den eller noget
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Sv: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Svar #5 Dato: Dec 07, 2011, 13:35 »
hvis jeg sætter mine radiatore på 0 eller på 5 det ændre ikke rigtig på pumpen den buldrer på max og det er også nye rør og radiatore. men hvis jeg til gængæld slukker fyret og pumpen og tænder igen så kan den finde på at være som den var før og køre lav watt og gå op og ned i watt men efter fyret så igen havde været slukket så står den bare og buldre på 22 watt og nogen gange er den lige nede på 21 watt men mest på max..... meget underligt... kan ikke rigtig finde noget i instruktions bogen om at resette den eller noget

Det er vel ikke din shunt der står for højt så vandet bare fiser gennem den...???  :)
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Svar #6 Dato: Dec 07, 2011, 16:16 »
Hvilken type rørsystem har du i huset ?
jeg har en streng , og Alpha2 får ikke noget ud af at køre i automode , der er vist nok beskrevet i papirene hvad den skal stå på hvis det er den ene eller anden type rørføring du har
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Svar #7 Dato: Dec 07, 2011, 17:12 »
Hej Niklas.

Som Fnoller skriver: Mon ikke det er din kedelshunt der volder dig problemer....?

Du skulle gerne kunne lukke helt for flowet i dit anlæg ved at lukke til samtlige forbrugere. Her tænker jeg også på shunte som kedelshunt og gulvvarmeshunte.

Når der er lukket for flowet bør din pumpe stå på ca 5w i auto-mode.

Kan du ikke lukke helt for flowet i dit system, så er det nok derfor din pumpe arbejder på højtryk...

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Svar #8 Dato: Dec 07, 2011, 22:43 »
Hvis du ikke har en radiator lignende termostat monteret på din metro, så fiser vandet sikkert igennem den hele tiden, uden nogen former for modstand... det giver et stort energitab, og din pumpe mærker ikke modtryk... så, hvis det er det vi er ude i vil jeg da anbefale dig noget 2 eller 3 vejs VVB prioritering til dit fyr...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Svar #9 Dato: Dec 09, 2011, 15:11 »
Så ville fejlen vel have været der hele tiden...

I dette tilfælde hvor det har kørt fint, men så pludselig begynder at køre fuld kraft, må det jo være fordi der er skruet på noget eller en ventil har sat sig fast i åben stilling...

Pumpen kan nok også være defekt, men tror det er sjældent det sker...
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Svar #10 Dato: Dec 10, 2011, 09:56 »
ja pas har prøvet lidt af hvert syntes den er lidt underlig. har haft tanken med den shunt men hvis jeg lukker lidt for den ændre det ikke på noget, har opdaget at nogen gange hvis jeg slukker ned for anlægget så starter op igen så kan den køre normalt igen og stå gennemsnitligt på de der 10-14 watt. men så næste gang fyret bliver slukket og pumpe så står den nærmest og køre max de der 21- og mest 22 watt. men lukker jeg min shunt så bliver retur temperaturen jo koldere
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Svar #11 Dato: Dec 10, 2011, 09:59 »
og jeg har rørende løbende i krybekælder det er 15 mm pex rør og så lige det sidste stykke der går op i huset det er så stål rør og så op i ni radiatore to af dem på 1 sal.... og rørende er kun et par måneder gamle...
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Svar #12 Dato: Dec 10, 2011, 10:49 »
Jeg tror det er automatikken i pumpen den er gal med så. Jeg har set det et par gange med min egen... at når den bliver tændt, så hamrer den bare op på 22 watt og bliver der... og lige meget hvad man trykker på fronten, så bliver den bare der... men hvis jeg hiver strømmen, og sætter den til igen, så kører den normalt. Jeg har ikke rigtig set det efter jeg kom op på v6.6x og nu v10... måske ældre styringsversioner støjede lidt på pumpe udgangen... dvs. slukkede og tændte hurtigt efter hinanden... men jeg er ikke sikker. Men... det kan jo også bare være pumpen der er defekt på en eller anden måde. Hvad version af styring har du?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Svar #13 Dato: Dec 10, 2011, 21:22 »
jeg ved ikke hvilke styring jeg har men tror det er den nyeste da det var et firma der monteret fyret for ca 2 måneder siden den blæser luft inden op start for at fjerne kullebro og det er vist noget den nye opdatering gør (ret mig hvis jeg er gal på den) men jeg kan sagtens trykke på pumpen så den køre i 7 eller 14 eller 22 watt men sætter jeg den på auto er den lidt høj.
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: woddy 16 kw pillefyr og grundfos alpha 2 pumpe
« Svar #14 Dato: Dec 10, 2011, 21:25 »
jeg har ikke fået sat stoker kontrol endnu. kan man se på kedlen hvilke styring den har...

mvh. niklas....
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons