Forfatter Emne: Hjælp  (Læst 18869 gange)

0 Medlemmer og 5 Gæster læser dette emne.

Offline Birch-Nielsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Hjælp
« Svar #15 Dato: Nov 27, 2011, 10:17 »
Hej Michael

Ja der har du nok ret i, jeg har nu sat P-2 og I- 1.5
Jeg syntes den hacker/hopper noget op og ned. Tyder det ikke på formeget I ?

Hilsen
Preben

Hej Preben

Hvor mange m2 opvarmer du? Kan se at du har en 16 kW'er, men synes ikke jeg kan finde dit areal? Du kører kontinuerligt?

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Prebenmp

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-0
« Svar #16 Dato: Nov 27, 2011, 11:29 »
Ja vi har 230 kvm, 4 teenager og konen der skal have det varmt. (22 grader) Huset er rimelig isoleret, (gammelt hus der er total renoveret for 10 år siden) stue , 1.sal + 50 kvm garage der er gulvvarme i som kun er i brug til frostsikring af garagen.
Jeg har sat kw ned til 12 kw istedet for de 16 kw. Læste et sted i forum at det kunde give et mere jævnt forbrug.

Hilsen
Preben
Woody 16 kw  v6.68 opop 418 kedel Stokerkontrol 3.20

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/preben.html

Offline Birch-Nielsen

• Top of the pop
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
« Svar #17 Dato: Nov 27, 2011, 11:53 »
Ja vi har 230 kvm, 4 teenager og konen der skal have det varmt. (22 grader) Huset er rimelig isoleret, (gammelt hus der er total renoveret for 10 år siden) stue , 1.sal + 50 kvm garage der er gulvvarme i som kun er i brug til frostsikring af garagen.
Jeg har sat kw ned til 12 kw istedet for de 16 kw. Læste et sted i forum at det kunde give et mere jævnt forbrug.

Hilsen
Preben

Hej Preben

Ja, så kan jeg da godt se at jeg måske alligevel ikke skal foreslå "Sommerkørsel" med urstyring (se evt. MHES' manual under "Guldkorn") Det der bare overraskede mig var dit pilleforbrug med de udetemperaturer vi har i øjeblikket. Bruger selv ca. 12-13 kg. på 223 m2 pt. Jeg kører stadig selv med urstyring (diskontinuerligt) med varmeperioder a' 3 timer kl. 22.30, kl.01.59, kl.09.30 og så sidst kl. 17.00. Men vi (2 voksne og to små børn) er trods alt heller ikke så mange teenagedøtre  ;D Men har du evt. prøvet urstyring? Du kender jo dit varmebehov spredt ud over døgnets 24 timer, og hvis du har VVB-prioritet tror jeg måske du kunne spare nogle kg. piller? Bare en tanke.

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

Offline Lund-Lemvig

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +8/-0
« Svar #18 Dato: Nov 27, 2011, 11:58 »

Hilsen
Preben

Forbruget er nok ikke helt towli, jeg har 240 M2 og se mit forbrug. Jeg kører med urstyring, start kl 04.30 køretid 17 timer, fyret styres så samtidigt af en trådløs rumtermostat der står på 22 grader for husfreds skyld.
Biomax 16 fyrbøder

Offline Birch-Nielsen

• Top of the pop
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
« Svar #19 Dato: Nov 27, 2011, 12:07 »

Hilsen
Preben

Forbruget er nok ikke helt towli, jeg har 240 M2 og se mit forbrug. Jeg kører med urstyring, start kl 04.30 køretid 17 timer, fyret styres så samtidigt af en trådløs rumtermostat der står på 22 grader for husfreds skyld.

Hmm....ja, Lund, den med husfreden havde jeg ikke lige tænkt på (har prøvet at købe en, men den gik ud  ;) ) Men OK, du kører jo også ialt 17 timer, hvor jeg presser den ned på 12 ialt (har en gravid kone der er lidt...ehh...(temperatur)følsom for øjeblikket) Men grundlæggende er vi pillefolk jo eksperter i at kortlægge varmebehov/forbrug, for kun derigennem kan vi opnå de besparelser vi gør i modsætning at alle "mugglerne" der er på gas, olie etc.  ;D

Mvh Folke
« Senest Redigeret: Nov 27, 2011, 12:07 af Birch-Nielsen »
Beam Me Up, Scotte..!!

Offline Lund-Lemvig

• Top of the pop
« Svar #20 Dato: Nov 27, 2011, 13:46 »

Hilsen
Preben

Hmm....ja, Lund, den med husfreden havde jeg ikke lige tænkt på (har prøvet at købe en, men den gik ud  ;) ) Men OK, du kører jo også ialt 17 timer, hvor jeg presser den ned på 12 ialt (har en gravid kone der er lidt...ehh...(temperatur)følsom for øjeblikket) Men grundlæggende er vi pillefolk jo eksperter i at kortlægge varmebehov/forbrug, for kun derigennem kan vi opnå de besparelser vi gør i modsætning at alle "mugglerne" der er på gas, olie etc.  ;D

Mvh Folke

Jeg kører de 17 timer fordi køkken alrummet har ingen gulvvarme der kan holde lidt på varmen. Der sidder kun 3 små radiatorer som nok er lidt i underkanten. De andre steder hvor der er gulvvarme, er der ingen problemer i at holde temperaturen oppe selv hvis jeg kører samme perioder som dig.. Jeg gider bare ikke skulle til at hamre gulv op for at lægge slanger i køkken alrummet.
Biomax 16 fyrbøder

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #21 Dato: Nov 27, 2011, 14:00 »
Hej Preben,

Jo helt korrekt, du skulle kun ændre på P-leddet  ;)

Det bør være:
P = 2-2,5
I = 0,1-0,2

Hilsen
Michael

Hej Michael

Ja der har du nok ret i, jeg har nu sat P-2 og I- 1.5
Jeg syntes den hacker/hopper noget op og ned. Tyder det ikke på formeget I ?

Hilsen
Preben
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Prebenmp

• Øvet
  • **
« Svar #22 Dato: Nov 27, 2011, 14:31 »
Ups. Det er rettet. Tak Michael  ;)

Offline Prebenmp

• Øvet
  • **
« Svar #23 Dato: Nov 27, 2011, 14:37 »
Hej Folke og Lund

Kan i så godt holde varme på radiatorerne gulvvarmen skal nok holde, men jeg er lidt nervøs for at der bliver for koldt der hvor der ikke er gulvvarme (stue og køkken) Eller er jeg bare pivet  :-\

Offline Lund-Lemvig

• Top of the pop
« Svar #24 Dato: Nov 27, 2011, 15:03 »
Hej Folke og Lund

Kan i så godt holde varme på radiatorerne gulvvarmen skal nok holde, men jeg er lidt nervøs for at der bliver for koldt der hvor der ikke er gulvvarme (stue og køkken) Eller er jeg bare pivet  :-\

Det er netop derfor jeg kører 17 timers drift, det bliver ski koldt i køkken alrummet hvor der kun er radiatorer hvis jeg holder for mange pauser i driften. Havde vi arbejdet begge fra kl 7 til 16 havde jeg holdt en pause der, men da konen først møder kl 13, kan jeg ikke holde pauser der uden hun står med skilsmissepapirene klar, og det er sikkert dyrere end at bruge ekstra piller.
Biomax 16 fyrbøder

Offline Birch-Nielsen

• Top of the pop
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
« Svar #25 Dato: Nov 27, 2011, 20:57 »
Hej Folke og Lund

Nej, der er naturligvis ikke varme på radiatorerne når fyret er i stop, men her beror det vel noget på isoleringgraden i ens hytte, hvordan hytten vender ift. vindretning, osv. Vi bor i et af disse parcelhuse fra 71/72 med stor entré, stor repos på 1. salen og så har vi lagt køkken sammen med stuen. En ny tilbygning (23m2) hvor den gamle overdækkede terasse var, er den første gulvvarme vi har fået etableret i huset, og det er også derfor vi har den dobbelte varmeperiode fra 11.00 og 01.59 så gulvet kan blive varmet ordentlig igennem. Så længe vi kører urstyring lukker jeg 35-40° varmt vand ind i gulvet for på den måde at kompensere for de "kolde" perioder. At tilbygningen så er udført i glas/mahogni gør naturligvis at vi får en del solindfald (ehh..lysindfald) der også bidrager lidt. Og HVIS det så skulle blive så koldt at manden i protest iklæder sig parkacoat (jeps, det er faktisk manden her der er den kuldskære) i stuen, så hænder det at han får lov til at lægge en pind på brændeovnen  ^-^

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

Offline Martin Pedersen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-137
« Svar #26 Dato: Nov 27, 2011, 21:18 »
Er det bare mig, eller snakker du om dig selv i 3. person?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline frølårsraketten

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
« Svar #27 Dato: Nov 28, 2011, 15:23 »
Der er jo nogen, der skal kommentere bare for kommentaren skyld!  O0
Venligst Pierre

Offline Staal

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
« Svar #28 Dato: Nov 28, 2011, 15:45 »
Der er jo nogen, der skal kommentere bare for kommentaren skyld!  O0
Er det bare mig, eller snakker du om dig selv i 3. person?

Ja i er godt igang  ;D ;D ;D
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline frølårsraketten

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
« Svar #29 Dato: Nov 28, 2011, 17:18 »
Ja i er godt igang  ;D ;D ;D
Hurra! Så kom fnoller osse på banen med en redundant kommentar til kommentaren! O0 O0 O0
Venligst Pierre