Hej Henrik
Tillykke med fyret, det er lidt som at lære at cykle, det er lidt svært i begyndelsen, men interesserer man sig lidt for opgaven, så skal man nok få det lært, og så glemmer man det ikke lige.
Der er også andre der har slagge problemer, og der er forskellige måder at løse problemerne på. Definationen af slagger er også forskellig. Mit problem startede da jeg skiftede piller, med de tidligere brugte Barlinek har der ingen ting på herden, men med Stampemøllen som jeg startede med at bruge i år har jeg en lille opgave, jeg vil ikke betegne det som slakker, for det er løst og vælter af af sig selv hvis man lige tipper hærden, ingen stålbørste er nødvendig.
Kompressor rens ville nok være optimal her, men lige nu er opgaven løst lidt anderledes.
Jeg har skruet op for luften, hvilket teoretisk køler kedlen, men jeg kan ikke registrere højere forbrug, temperaturen i skorstenen er hævet med ca. 20°C. Til gengæld samler der sig ikke noget i røgvenderen, så det er måske en gevinst der?
Lige nu køres en test på 14 dage, fyret renses simpelt hen ikke, det tilses hver 3. dag hvor løst akse på herden skubbes væk og ophobede piller deles ud over herden, vel at mærke i mens fyret er i drift.
Længe leve stokerkontrol, så er det nemt at drage konklutioner af forskellige test.
MVH. Kenneth