Forfatter Emne: Chip  (Læst 36435 gange)

0 Medlemmer og 5 Gæster læser dette emne.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Chip
« Svar #15 Dato: Okt 30, 2011, 14:44 »
Jeg har chipversion 6.28
Dvs. hvis jeg har forstået det ret, så anbefaler det fleste at man opgradere sin chip til det seneste?

Hvis ja, så:
er det noget man kan udskifte selv?
Sker der ændringer i den måde man har indstillet sin fyr på?
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Chip
« Svar #16 Dato: Okt 30, 2011, 15:47 »
hej,

der er meget simpelt at skifte sin chip.. man skal bare være påpasselig med ikke at bøje et af benene (presse forsigtigt og lige ned)

indstillingerne kan man vist gemme i stokerkontrol og så importere i den nye chip.. ellers fat blokken noter ned og tast ind i styringen efter ny chip monteret.. indstillingerne ligger i chippens eprom..
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Chip
« Svar #17 Dato: Okt 30, 2011, 15:57 »
hej,

der er meget simpelt at skifte sin chip.. man skal bare være påpasselig med ikke at bøje et af benene (presse forsigtigt og lige ned)

indstillingerne kan man vist gemme i stokerkontrol og så importere i den nye chip.. ellers fat blokken noter ned og tast ind i styringen efter ny chip monteret.. indstillingerne ligger i chippens eprom..
hej,
har endnu ikke taget mig sammen til, at installere stoker kontrol,og tror ikke lige med det samme, at jeg kommer til.
Så det bliver blok metoden, men det jo i og for sig simpelt nok i så fald.
En grundlæggende justering af fyret skulle også være til at overkomme

Jeg tænker på om kan der være andre ting der kan drille?
Ved ikke lige hvad det skulle være.
Har ikke lyst og tid (pt.) til, at skulle stå vandret ved fyret for at får den til at køre ordentlig.

Men det er måske ikke værre end, at gør som du beskriver?
« Senest Redigeret: Okt 30, 2011, 15:58 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline kimhh

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Chip
« Svar #18 Dato: Okt 31, 2011, 09:40 »
Kan man ikke lave så fremløbstemperaturen styres af ude temp? Således at hvis det feks er 10 grader ude, så kan man stille den til at lave 40 grader? når det så er 5 grader laver den feks 50 grader.

Mvh Kim

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4486
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Sv: Chip
« Svar #19 Dato: Okt 31, 2011, 09:54 »
Hej Kim

Dit spørgsmål er ikke nemt at besvare da det er nødvendig at vide hvilket grej du har?

Jeg kan svare for min Scotte 6.09, den kan køre vejrkompensering, men ikke ved at ændre driftstemperaturen. Vejrkompensering er en "udbyggelse" af timerdrift, således at hvis du har sat fyret til at køre 3x 2 timer ved 20*C vil den måske køre 3x 3timer hvis temperaturen falder til 10*C

Vejrkompensering kræver udeføler direkte i styringen.

Hvis du bruger fyret til at lave varmt vand uden VVB prioritering skal du jo alligevel holde dig omkring de 60*C for at undgå legionellabakterier.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Chip
« Svar #20 Dato: Okt 31, 2011, 19:47 »
Hej Kim,

Nej, den slags vejrkompencering har pillebrænderen e fra NBE ikke i deres nuværende form  ;)

En af problemstillingerne ved at lade kedel temperaturen være afh. af udetemperaturen er at man let risikerer at returen til kedlen bliver for lav, med efterfølgende hurtig tæring af kedlen til følge.

Hilsen
Michael

Kan man ikke lave så fremløbstemperaturen styres af ude temp? Således at hvis det feks er 10 grader ude, så kan man stille den til at lave 40 grader? når det så er 5 grader laver den feks 50 grader.

Mvh Kim
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Chip
« Svar #21 Dato: Okt 31, 2011, 19:50 »
har set igen og igen at der skal være shunt på retur / fremløb , men har stadig ikke helt forstået hvorfor ??
jeg har min shunt sat til 45 grader pt, men hvad er rammerne hvis det er kritisk ?
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7615
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Chip
« Svar #22 Dato: Okt 31, 2011, 20:44 »
har set igen og igen at der skal være shunt på retur / fremløb , men har stadig ikke helt forstået hvorfor ??
jeg har min shunt sat til 45 grader pt, men hvad er rammerne hvis det er kritisk ?

Kondens i en kedel kommer når kold og varmt mødes.
Sker det kommer der rust i kedlen og med tiden et tæring.
Derfor blander man noget af det varme vand ned i returen til kedlen,
sådan at der løber 45 gr. varmt vand ind i kedlen.
Så for at undgå tæring i kedlen er der shunt på frem og retur.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Chip
« Svar #23 Dato: Okt 31, 2011, 21:13 »
hej,

der er meget simpelt at skifte sin chip.. man skal bare være påpasselig med ikke at bøje et af benene (presse forsigtigt og lige ned)

indstillingerne kan man vist gemme i stokerkontrol og så importere i den nye chip.. ellers fat blokken noter ned og tast ind i styringen efter ny chip monteret.. indstillingerne ligger i chippens eprom..
hej,
har endnu ikke taget mig sammen til, at installere stoker kontrol,og tror ikke lige med det samme, at jeg kommer til.
Så det bliver blok metoden, men det jo i og for sig simpelt nok i så fald.
En grundlæggende justering af fyret skulle også være til at overkomme

Jeg tænker på om kan der være andre ting der kan drille?
Ved ikke lige hvad det skulle være.
Har ikke lyst og tid (pt.) til, at skulle stå vandret ved fyret for at får den til at køre ordentlig.

Men det er måske ikke værre end, at gør som du beskriver?

Det er faktisk meget nemt af skifte chippen, man skal bare være omhyggelig og passe på chippen (den gamle er jo en fin backup at have og eftersom indstillingerne ligger gemt på den kan man smide den i og vupti så har man den gamle opsætning igen)

ting der kan drille:

type af temperaturfølere (kan sættes i den nye og skal gøres da den kan bruge PT1000, PTC, NTC hvor den gamle kun bruger PTC og PT1000 til røg temp)

software versioner kører forskelligt = PID kan varierer, men følg MHES vejledning og  lav grundjustering = lige i skabet

jeg har for nyeligt skiftet fra 6.17 til 6.67 (tak til Jannich og Brian) og der er en verden til forskel, hold nu k... kan sammenlignes med en tur i IKEA.. anede ikke jeg kunne leve uden den nye chip inden jeg fik den:-D og kombineret med trådløs rumtermostat, ej jamen altså.. har købt en ekstra sparebøsse til besparelserne;-)

plus, drenge skal aldrig gå ned på grej, alene det gør sig gældende nok til at opgrader, hehe... ser af den grund siiiiindsygt meget frem til jeg får min V10 styring:-D
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Chip
« Svar #24 Dato: Okt 31, 2011, 23:41 »
hej,

der er meget simpelt at skifte sin chip.. man skal bare være påpasselig med ikke at bøje et af benene (presse forsigtigt og lige ned)

indstillingerne kan man vist gemme i stokerkontrol og så importere i den nye chip.. ellers fat blokken noter ned og tast ind i styringen efter ny chip monteret.. indstillingerne ligger i chippens eprom..
hej,
har endnu ikke taget mig sammen til, at installere stoker kontrol,og tror ikke lige med det samme, at jeg kommer til.
Så det bliver blok metoden, men det jo i og for sig simpelt nok i så fald.
En grundlæggende justering af fyret skulle også være til at overkomme

Jeg tænker på om kan der være andre ting der kan drille?
Ved ikke lige hvad det skulle være.
Har ikke lyst og tid (pt.) til, at skulle stå vandret ved fyret for at får den til at køre ordentlig.

Men det er måske ikke værre end, at gør som du beskriver?

Det er faktisk meget nemt af skifte chippen, man skal bare være omhyggelig og passe på chippen Jep skal nok være forsigtig med sådanne små ting. Plejer ikke at være min handicap sådan noget :)(den gamle er jo en fin backup at have og eftersom indstillingerne ligger gemt på den kan man smide den i og vupti så har man den gamle opsætning igen)

ting der kan drille:

type af temperaturfølere (kan sættes i den nye og skal gøres da den kan bruge PT1000, PTC, NTC hvor den gamle kun bruger PTC og PT1000 til røg temp)køre med Vejre kompensering og har tilsluttet en Temperatur føler kabel - KTY81. Vil det sige at den skal skiftes i tilfælde af at jeg skifter chip?

software versioner kører forskelligt = PID kan varierer, men følg MHES vejledning og  lav grundjustering = lige i skabet
ok, det gør jeg når det er.

jeg har for nyeligt skiftet fra 6.17 til 6.67 (tak til Jannich og Brian) og der er en verden til forskel, hold nu k... kan sammenlignes med en tur i IKEA.. anede ikke jeg kunne leve uden den nye chip inden jeg fik den:-D og kombineret med trådløs rumtermostat, ej jamen altså.. har købt en ekstra sparebøsse til besparelserne;-)

plus, drenge skal aldrig gå ned på grej, alene det gør sig gældende nok til at opgrader, hehe... ser af den grund siiiiindsygt meget frem til jeg får min V10 styring:-D
V10 stying? Det aner jeg ikke hvad er og aner heller ikke hvilke styring jeg har. Hvordan finde jeg ud af det?
tak for din feedback.
Lige nogen kommentar og spørgsmål i rødt :D
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Chip
« Svar #25 Dato: Nov 01, 2011, 14:10 »
hehe.. beskylder dig heller ikke for at være klodset, pointer det bare fordi jeg var det første gang jeg skulle skifte chippen og det kostede mig næsten den nye chip, så derfor min tyngde på netop det emne:-D

KTY81-210 skal angives som PTC føler i den nye styring, så nej skal ikke skiftes!

V10 styringen er ikke udkommet endnu, du har p.t. V6.XX som på indeværende tidspunkt er toppen af poppen:-D

Køb som sagt en woody og få 6.68 (mener det er nyeste) og få de sidste nyskabelser med, jeg er hvertfald imponeret ved 6.67..

held og lykke med det:-D
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Chip
« Svar #26 Dato: Nov 02, 2011, 07:02 »
hehe.. beskylder dig heller ikke for at være klodset, pointer det bare fordi jeg var det første gang jeg skulle skifte chippen og det kostede mig næsten den nye chip, så derfor min tyngde på netop det emne:-D Check ;)

KTY81-210 skal angives som PTC føler i den nye styring, så nej skal ikke skiftes! Ok, tak.

V10 styringen er ikke udkommet endnu, du har p.t. V6.XX som på indeværende tidspunkt er toppen af poppen:-D nå ok. nu er jeg med.

Køb som sagt en woody og få 6.68 (mener det er nyeste) og få de sidste nyskabelser med, jeg er hvertfald imponeret ved 6.67..

held og lykke med det:-D jo tak :)

Nu har jeg så en Scotte, OpOp BlackStar, men chippen går jeg vel ud fra er den samme?
Er det ikke sådan en fætter her? http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=3690
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Chip
« Svar #27 Dato: Nov 02, 2011, 12:52 »
v/6.XX chippen fra woody passer over i en V/6.XX Scotte... ved at montere en woody chip i scotten får man nyeste software og woody grafikken i displayet;-)

bedste bud på billigste steder at handle dvcenter og hedestoker... noget med de giver rabat til stokerforum og stokerpro brugere...
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Chip
« Svar #28 Dato: Nov 02, 2011, 19:00 »
v/6.XX chippen fra woody passer over i en V/6.XX Scotte... ved at montere en woody chip i scotten får man nyeste software og woody grafikken i displayet;-)

bedste bud på billigste steder at handle dvcenter og hedestoker... noget med de giver rabat til stokerforum og stokerpro brugere...
Ja det er rigtigt.
Måske jeg skulle se at får bestilt den chip samtidig med, at vores skorsten bliver stålforret.
Tak for hjælpen.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Chip
« Svar #29 Dato: Nov 17, 2011, 18:39 »
Var ud at købe en chip til skotten fra dansk vvs center. havde 6.28 og nu til 6.33 (det avr det eneste de havde)

synes ikke rigtig der er helt den stor forskel på tingene. nogen små ting men heller ikke mere.
Fik at vide at til scotten var den senest version denne 6.33 og at en woddy chip vil have kostet betydelig mere end de 300,- kr. jeg gav.

Men er ikke videre imponeret over opgraderingen. Nu køre vi på denne i stykke tid. der skal godt nok meget til for at skfte næste gang.

Fik dog lige snakket lidt om den nye version 10 styring. Med touch skærm og det hele  :P
Men der er sgu foreløbig sat lås på penge tanken  :(
« Senest Redigeret: Nov 17, 2011, 18:40 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år