Forfatter Emne: Kan gulvventilerne styre start/stop af fyr?  (Læst 11753 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Henrik Simonsen

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-0
Kan gulvventilerne styre start/stop af fyr?
« Dato: Sep 20, 2011, 21:21 »
Hej I Kloge hoveder
Nu har mit nye Scotte fyr 16kw kørt med VVB priotering. Den har lavet varmt vand i 2 månder, og startet  op efter temperaturen i VVB Den har kørt 4 gange om dagen fra 6 til 21. I perioden har den den brugt ned til 4 kg om dagen til det varme vand, incl varmt vand til håndklædetørren som har kørt på frihjul, når der alligevel var varmet 50m slange op. Det giver ca 170kr om måneden. Ca det halve af det vi fyrede gas af for, sidste år
Nu er det så blevet efterår, og vi har behov for lidt varme i gulvet. Problemet er så i et 10år gammelt hus som er godt isoleret, at gulvventilerne kun er åben få timer om dagen.
Hvordan får man så fyret til at starte når gulvene kalder på varme? Det er jo spild at sætte fyret til at varme op i feks. 4 varmeperioder, og så gulvene ikke kalder på varme. Så vil den jo bare fyrer for fuglene.
Jeg er ved at tænke på, om man kunne lave noget elektronik, (få nogen til det) som når de elektriske 12v motorer til gulvslangerne åbner, får fyret til at starte op. Men det vil jo kræve, at kan koble samtlige 10-13 ventiler til den dims der skal laves, så uanset om den ene eller anden gulvventil åbner, så tænder den for fyret.
Måske kunne man få ham Dronninglund Elektronik, som laver styringene til fyret, til at lave noget der kunne bruges til det her?

Hvad har I Kloge af ideer til hvordan dette kunne ordnes smartest?

På forhånd tak.
Scotte 20kWh brænder, Opop kedel. VVB ventil.
200m2 hus + garage, fra 2001. Før brugt op til 1900m3 gas. Forventet forbrug 5 tons

Offline sologvind

• Prof
  • Respekt optjent: +0/-2
Sv: Kan gulvventilerne styre start/stop af fyr?
« Svar #1 Dato: Sep 21, 2011, 06:14 »
Hvad hedder din gulvvarmestyring?

vh,
Leif
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=sologvind
v10 styring
16kw scotte på 24kw DOR
60 rørs solfanger og 500l vvb

Offline Henrik Simonsen

• Øvet
  • **
« Svar #2 Dato: Sep 21, 2011, 10:25 »
Hej
Den hedder Roth, eller det det hed før Roth købte det. Det er nogle elektriske termomotoerer der åbner og lukker, vist på 12 v

Mvh
Henrik
200m2 hus + garage, fra 2001. Før brugt op til 1900m3 gas. Forventet forbrug 5 tons

Offline MrMoelgaard

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
« Svar #3 Dato: Sep 21, 2011, 12:14 »
Måske du kan præcisere yderligere hvilken styring du har. Det ser ud til at Roth har forskellige modeller.

Hvis det er Roth NOVA+ trådløst reguleringssystem skulle der i følge manualens afsnit 5.2 (http://www.roth-nordic.dk/dk/files/NOVA_system_manual.pdf) være en potentialfrit kontakt til kedelstyring. Placeringen er vist på Appendix A, fig. 2, pos. 7. Umiddelbart har den kablede også et par relæer. Det er bare ikke så udførligt beskrevet i manualen.

Hvis det er denne styring så kan du med ganske almindelig 2-leders lampeledning forbinde gulvvarmestyringen med EXT indgangen i Scottestyringen. Det er den der i øjeblikket er luset af for at være konstant tændt. Det du kan gøre på denne måde er at lade gulvvarmestyringen bestemme om der skal produceres varme eller ej. Dette vil i øvrigt ikke påvirke varmt vandsdriften.

Beskrivelsen i Rothmanualen omkring tilslutning af strøm til kontakten skal du se helt bort fra. Det er vigtigt at du ikke sætter strøm til indgangen på Scotten da det vil riste den.

Håber det er noget i den retning du er på jagt efter.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Henrik Simonsen

• Øvet
  • **
« Svar #4 Dato: Sep 21, 2011, 20:37 »
Hejsa
Hold da op nogle dygtige folk der findes på nettet. Man skulle tro I arbejder med sådan noget :)

Jeg har været ude at kigge.
Det er et Lintech anlæg (som senere blev opkøbt af Roth) Det er ikke trådløst, men med sådan et 4-5ledet fladt kabel
Det hedder ThermoDul TG 24 og er et 24 v anlæg.
De kasser der indeholder stikkene fra rumføleren og stikket til termomotorne hedder ThermoDul TE 24
Hver kasse indeholder to gulvkredse og der er 3 stik til termomotoere og så er der i øverste hjørne en lille jumper der kan sidde over 4 x 2 rækker med stikben mærket 1 til 4. Jeg ved ikke lige hvad de er til. Men derud over er der ikke nogle stik.
Anlægget er 11 år gammelt.
Men mon man kunne samle de ledninger fra flere rum og forbinde dem med fyret, eller vil de påvirke hinanden, hvis de er forbundet med pillefyret på den samme ledning?

Men på forhånd tak for den fantastiske hjælp

Med venlig hilsen
Henrik

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #5 Dato: Sep 21, 2011, 20:54 »
Hej Henrik,

Du må ikke sætte ledningerne fra de forskellige kredse !!!

Det du kan gøre er at sætte små relæer på parallelt med ventilerne i dine varmekredse (24 V hvis det er det ventilerne påvirkes med, husk lige at checke om det er AC eller DC).
Fra hvert af disse relæer forbinder du så en sluttekontakt parallelt med slutteskontakten i det næste relæ osv. og til sidst forbinder du de parallelt forbundne sluttekontakter til "Ekstern" på styringen.
Nu vil fyret starte og køre sålænge mindst én af ventilerne er åben.

Hilsen
Michael

Hejsa
Hold da op nogle dygtige folk der findes på nettet. Man skulle tro I arbejder med sådan noget :)

Jeg har været ude at kigge.
Det er et Lintech anlæg (som senere blev opkøbt af Roth) Det er ikke trådløst, men med sådan et 4-5ledet fladt kabel
Det hedder ThermoDul TG 24 og er et 24 v anlæg.
De kasser der indeholder stikkene fra rumføleren og stikket til termomotorne hedder ThermoDul TE 24
Hver kasse indeholder to gulvkredse og der er 3 stik til termomotoere og så er der i øverste hjørne en lille jumper der kan sidde over 4 x 2 rækker med stikben mærket 1 til 4. Jeg ved ikke lige hvad de er til. Men derud over er der ikke nogle stik.
Anlægget er 11 år gammelt.
Men mon man kunne samle de ledninger fra flere rum og forbinde dem med fyret, eller vil de påvirke hinanden, hvis de er forbundet med pillefyret på den samme ledning?

Men på forhånd tak for den fantastiske hjælp

Med venlig hilsen
Henrik
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline sologvind

• Prof
  • Respekt optjent: +0/-2
« Svar #6 Dato: Sep 22, 2011, 06:06 »
styrer gulvvarmestyringen en pumpe - som kun kører når en eller flere kredse er aktive? Sæt da ét relæ(230V) parallelt med denne.

vh,
Leif
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=sologvind
v10 styring
16kw scotte på 24kw DOR
60 rørs solfanger og 500l vvb

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
« Svar #7 Dato: Sep 22, 2011, 12:50 »
Hvis det er den rigtige manual jeg har fundet på nettet, så findes der et udvidelses modul TU.24 der nok er beregnet til cirkulationspumpen, men sikkert også til fyret.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Henrik Simonsen

• Øvet
  • **
« Svar #8 Dato: Sep 22, 2011, 20:37 »
Hej med jer
Igen tak for jeres fine svar
MHES: De relæer du taler om, hvor kan de købes og ved du ca hvad de koster? Det der med AC  eller DC, det har jeg tit haft det svært med at forstå. Hvad´er det lige forskellen er på det?

xkfc: Det udvidelse modul du skriver om, hvor har du set det, og hvor kan det købes, og ved du hvad det ca koste?

Man kan jo også få en trådløs termostat, (har jeg lige fundet ud af) kunne man ikke pakke den omkring retur rørene fra gulvslangerne, og så la´ den om at holde returvarmen oppe på 30 grader? Ville det give det samme

Mvh Henrik

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #9 Dato: Sep 22, 2011, 22:15 »
Hej Henrik,

AC = alternating current eller vekselstrøm
DC = direct current eller jævnstrøm

Det er meget sandsynligt at dine ventiler kører på 24 V AC,men ikke sikkert.

Som relæer kan du bruge lygterelæer til en bil/lastbil, og de kan købes hos f.eks. T. Hansen eller Biltema.

Hvis du er meget fræk kan du bruge et 12 V DC relæ til en 24 V AC ventil.

Hvis du ikke er helt på sikker grund i el-området, så få en "strøm kyndig" til at hjælpe dig.

Hilsen
Michael

Hej med jer
Igen tak for jeres fine svar
MHES: De relæer du taler om, hvor kan de købes og ved du ca hvad de koster? Det der med AC  eller DC, det har jeg tit haft det svært med at forstå. Hvad´er det lige forskellen er på det?

xkfc: Det udvidelse modul du skriver om, hvor har du set det, og hvor kan det købes, og ved du hvad det ca koste?

Man kan jo også få en trådløs termostat, (har jeg lige fundet ud af) kunne man ikke pakke den omkring retur rørene fra gulvslangerne, og så la´ den om at holde returvarmen oppe på 30 grader? Ville det give det samme

Mvh Henrik
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline MrMoelgaard

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
« Svar #10 Dato: Sep 23, 2011, 07:03 »
Hvis du Googler "Thermodul TU24" får du denne Thermodul manual fra en norsk hjemmeside. Jeg gætter på at det er den xkfc også har bladret i.

Er det sådan et system du har?

Du kunne jo prøve at ringe til Hedestoker og høre om det er noget de kan skaffe. De har i hvert fald Roth / Lintech i deres katalog. Roth / Lintech hos Hedestoker

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Henrik Simonsen

• Øvet
  • **
« Svar #11 Dato: Sep 24, 2011, 00:23 »
Hej Mr Moelgaard
Det er bare flot gravet frem!!!
Det er lige sådan et anlæg jeg har. Jeg har været ude at se på strømforsyningen, og det er præcis den der er på billedet.
Så er spørgsmålet om man kan prøve at måle om der bliver sluttet en kontakt uden strøm, som kan starte fyret, hvis en af rummene kalder på varme. Men hvis jeg sætter et par ledninger på, og så måler om der sluttes kontakt mellem polerne når ventilerne åbner, så kan jeg se om jeg kan bruge stikket direkte til fyret.
Mon ikke det er korrekt.

Mvh
Henrik

Offline Henrik Simonsen

• Øvet
  • **
« Svar #12 Dato: Sep 24, 2011, 23:07 »
Hej igen
Jeg tror nok jeg er kommet frem til at jeg heller vil lave et relæ der tænder fyret. Så kan jeg vælge de to store slanger i stue og alrum, som dem der tænder fyret. Så må de andre små slanger bare bare kalde på varme, og så varme med op, når de store gulve har tændt fyret. Hvis alle 10 gulve er med til at starte fyret, vil de måske på skift tænde pillefyret "bare" for at varme en forgang op. Den må pænt vente, til de store har brug for varme. Det tror jeg, jeg får det mest økonomiske pilleforbrug ud af.
Lyder det ikke som en fornuftig ide?

På de termomotoere står der 24V NC, der står ikke noget om AC eller DC. Betyder det noget, eller er det bare et navn?
Kan man finde ud af om det er AC eller DC ved at måle sig til det?

Mvh
Henrik

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #13 Dato: Sep 25, 2011, 16:12 »
Hej Henrik,

Det lyder umiddelbart som en brugbar løsning  ;)

Når der står 24 V NC på ventilerne betyder det at de skal have 24V (ikke specificeret om det er AC eller DC) for at fungere og at de uden spænding er lukket. NC betyder "Normally Closed" og i ventilsammenhæng er det, modsat i elektriske systemer, lig med ingen gennemgang.

Du har altså en ventil der åbner for vandet når der kommer 24V på den.

Om det så er AC eller DC kan du kontrollere med et måleindstument.

Hilsen
Michael

Hej igen
Jeg tror nok jeg er kommet frem til at jeg heller vil lave et relæ der tænder fyret. Så kan jeg vælge de to store slanger i stue og alrum, som dem der tænder fyret. Så må de andre små slanger bare bare kalde på varme, og så varme med op, når de store gulve har tændt fyret. Hvis alle 10 gulve er med til at starte fyret, vil de måske på skift tænde pillefyret "bare" for at varme en forgang op. Den må pænt vente, til de store har brug for varme. Det tror jeg, jeg får det mest økonomiske pilleforbrug ud af.
Lyder det ikke som en fornuftig ide?

På de termomotoere står der 24V NC, der står ikke noget om AC eller DC. Betyder det noget, eller er det bare et navn?
Kan man finde ud af om det er AC eller DC ved at måle sig til det?

Mvh
Henrik
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Scotte kim

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mine forbrugsdata
« Svar #14 Dato: Sep 25, 2011, 21:37 »
Jeg har en Danfoss styring som har 2 relæer den kan åbne og lukke så den skal styre noget eksternt. Det er en Danfoss CF2 : http://dk.varme.danfoss.com/xxTypex/30652_MNU17445856_SIT20.html

Jeg har derfor taget noget simpel lampeledning fra Danfoss'en og trukket ned til EXT på styringen i scotten. Voila termostatstyring fra gulvtermostaterne. Det er genialt. Det sparer rigtig meget varme her i forår og efterårsmånederne.

Jeg varmer gulvet op tidlig morgen og efter 18:00. Om dagen er det slukket da jeg har tung gulvvarme kontruktion og dermed langsom reaktion. Det gør at fyret kører mere jævnt i stedet for en masse start stop.

Min udetemperatur føler er sat i solen så når den skinner så kommer temperaturen højt og jeg slukker via sommerstop. På den måde slukker fyret når solen står ind ad vinduerne. Smart.

http://scotte.users.whitehat.dk/Scotte/
Mine indstillinger. Både i XML og Excel
http://scotte.users.whitehat.dk/scotte.xml
http://scotte.users.whitehat.dk/scotte.xlsx
10kw Scotte 6,25 og Black star kedel, 150 kvm hus