Forfatter Emne: Boink fejl - styring af ektern snegl fejler  (Læst 3475 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline snkeb

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Boink fejl - styring af ektern snegl fejler
« Dato: Aug 17, 2011, 07:52 »
Hej,

Efter 5 års drift med nogenlunde problemfri drift er styringen af den eksterne snegl ophørt med at virke. Jeg har testet at sneglen virker ved at tilslutte 240v direkte til den.

Da jeg forstår at Biopower ikke længere eksisterer står jeg over for et dilemma:

Skal jeg forsøge at få styringsprintet repareret/ombyttet/udskiftet eller er det tid til at ombygge til f.eks. Scotte eller Woody ekstern styring?

Er der evt nogen der har erfaring med reparation af print? Jeg tror at det måske er en triac der er stået af (vil prøve om det er muligt at bytte f.eks. med den der styrer el-tænding).

På forhånd tak for evt. hjælp.

Knud-E

Offline Jannich

• Administrator
  • Top of the pop
  • Respekt optjent: +41/-5
    • NBE
Sv: Boink fejl - styring af ektern snegl fejler
« Svar #1 Dato: Aug 17, 2011, 08:19 »
Hej
Du kan kontakte NBE for hjælp  ;)
Vores telefon nummer er 88209230, spørg efter Kim eller Brian, er selv først på pinden mandag

mvh Jannich,

250 m2 træhus med 2000l opvarmet ude SPA :-)
Pillefyr:
RTB 10kW
Solvarme:
300l solvarme tank 8x30 vakuum fanger.
Solcelle system:
40x280 WP + 2 x 3000 watt goodwe inverter.
Installeret aug. 2012
Online data: http://stokercloud.dk/dev/rtb.html
http://solarcloud.dk/jannich.html

Offline snkeb

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #2 Dato: Aug 18, 2011, 10:21 »
Tak for forslaget. Efter at have hørt hele 'velkommen til Medina' blev jeg træt af og vente og besluttede at prøve at ombytte et par af Triac'erne - uden det ønskede resultat.

Dernæst kiggede jeg lidt nærmere på printet og tænkte om det måske var en dårlig lodning. Det syntes ikke at være tilfældet, men jeg prøvede alligevel at efterlodde en modstand forbundet til optokobleren.
Da jeg efterfølgende checkede lodningen med et ohmmeter fandt jeg fejlen: Modstanden var futtet af!
Heldigvis havde jeg et lager fra min fortid som elektronikmekaniker, så det var en smal sag at lodde en ny modstand på bagsiden af printet, så nu kører fyret igen! Dejligt at kunne løse problemet med en komponent til under en krone, da alternativet formentlig havde været et nyt print til knap 2000kr  ;D

Knud-E

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #3 Dato: Aug 18, 2011, 10:25 »
Hej Knud-E,

Godt gået  :)
Nogle gange er det helt rart med en solid gammeldags uddannelse, selv i vores højteknologiske verden.
Ofte er højteknologien jo ganske afhængig af gammeldags simpel teknologi  :)

Hilsen
Michael

Tak for forslaget. Efter at have hørt hele 'velkommen til Medina' blev jeg træt af og vente og besluttede at prøve at ombytte et par af Triac'erne - uden det ønskede resultat.

Dernæst kiggede jeg lidt nærmere på printet og tænkte om det måske var en dårlig lodning. Det syntes ikke at være tilfældet, men jeg prøvede alligevel at efterlodde en modstand forbundet til optokobleren.
Da jeg efterfølgende checkede lodningen med et ohmmeter fandt jeg fejlen: Modstanden var futtet af!
Heldigvis havde jeg et lager fra min fortid som elektronikmekaniker, så det var en smal sag at lodde en ny modstand på bagsiden af printet, så nu kører fyret igen! Dejligt at kunne løse problemet med en komponent til under en krone, da alternativet formentlig havde været et nyt print til knap 2000kr  ;D

Knud-E
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html