Forfatter Emne: Hjælp med målebåndet til en Black Star kedel + spørgsmål til opsæt af Metro VVB  (Læst 4234 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline columbo

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 76
  • Respekt optjent: +1/-0
Jeg er ved at gøre fyrrummet klar til installation af et Woody 10 KW anlæg med Black Star/OP OP kedel.
Inden installatøren kommer med anlæget vil jeg selv opsætte varmtvandsbeholder (Metro 622C /60liter).
Af pladshensyn bliver jeg nød til at sætte VVB´en op over kedlen.

1) Hvem kan oplyse mig om, hvor meget toplåget på kedlen skal kunne åbnes for at jeg kan rense kedlen.
Vil 70-75 grader være tilstrækkeligt (svarende til ca 3/4 åbnet)?
Jeg kan komme op på 75 grader, hvis min vandvarmer opsættes med ca 10 cm afstand til loftet og kedlen står 20 cm fra bagvægen.

2) Hvs jeg sætter den op med de anbefalede 20 cm til loftet, kan låget på kedlen kun åbnes max 65 grader svarende tl ca 2/3 åbning af kedellåget. Vil jeg stadig kunne rense kedlen med denne åbning?

3) Har nogle på forummet i øvrigt erfarng erfaring med at sætte VVB´en tættere på loftet end anbefalet?

4) I Metros brugervejledning nævnes to muligheder for cirkulation af det varme brugsvand:  Naturlig eller tvungen cirkulation. Jeg har kke i men gamle oliefyrskedel med vandtank haft brug for en crkulationspumpe, og tænker ikke på at skulle have det nu. Men betyder dette så, at jeg skal tage det varme brugsvand ud af toppen? Min VVB sidder højere end alle vandhaner i huset, så kan jeg ikke blot tilslutte varmtvands afgangen i bunden af Metro VVB´en?

Erfaringer modtages med glæde  :)

Columbo
NBE 10 Khw, Opop Black Star kedel
V10 styring - opgraderet til V13 (NBE Betatester),
AndroidTablet: Lenovo m Android v8/ AndroidPhone: OnePlus 8Pro m Android v11
Opvarmer 175 m2  
http://stokercloud.dk/dev/sasdas.html

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
1 - Du kan godt rense kedlen med låget åbent 75 grader. - Evt. kan du tage låget helt af ved rensning (Det sidder fast med 2 hængsler bagpå, - så det er 4 skruer der skal løsnes, - og så er låget pillet af :)

2 - Knald du bare beholderen 10 cm fra loftet, - du skal ikke bruge studsen i toppen til noget :)

3 - Ja det har jeg, - det er intet problem, - anoden sidder i bunden, - og det er kun den man skal kunne efterse.

4 - Hvis du har under 9 meter fra beholder til det fjerneste tappested, - så har du ummidelbart ikke behov for cirkulation på det varme brugsvand.

Skal du ikke have brugsvandsprioriteringskitt. på dit nye anlæg ?, - det giver en uovertruffen komfortabel sommerdrift! - Og så koster det ikke specielt meget nu installationen skal laves om alligevel... (Ca. 500 kr, - og arbejdstiden er jo gratis da installationen er skilt ad alligevel).

Har du valgt en 60 liters pga. pladsen ?, - der er kun ca. 200 kr i forskel på en 60 liters combi og en 110 liters combi, - men jeg går ud fra det har noget med pladsen at gøre at du har valgt så lille en beholder ?

60 liter er til max 2 personer i husholdningen, - er I flere, - så skal du op i en 110 liters beholder hvis du vil have mest mulig komfort :)

Tillykke med dit valg af fyr, - det fortryder du ikke  ;)

« Senest Redigeret: Jul 19, 2011, 23:14 af levi »

Offline columbo

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 76
  • Respekt optjent: +1/-0
Hej Levi
Tak for et godt og kompetent svar  :)
Så kan jeg komme igang med at opsætte min lille Metro og få elopvarmet vand indtil Andresen  Bioteknik kommer i næste måned og opsætter min Woody  :)

Rigtig gættet med valg af 60 l Metro. Pladsen er for trang til 110 l, og vi er kun to + en kat i husstanden (som hader vand!!). Alternativt havde jeg set på en 80 l Pannex (polsk fra VVS eksperten), men selvom kapaciteten var 20 liter større synes jeg at finish og kvalitet på den polke VVB ligger en hel del fra Metro?

Tak for tippet med brugsvandsprioritet. Jeg er ikke klar over, om det er med i tilbuddet fra Andresen, men det vil jeg da spørge om. (Det er vel ikkke det samme som "Shunt montering"?)

mvh Heine
NBE 10 Khw, Opop Black Star kedel
V10 styring - opgraderet til V13 (NBE Betatester),
AndroidTablet: Lenovo m Android v8/ AndroidPhone: OnePlus 8Pro m Android v11
Opvarmer 175 m2  
http://stokercloud.dk/dev/sasdas.html

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Hej Levi
Tak for et godt og kompetent svar  :)
Så kan jeg komme igang med at opsætte min lille Metro og få elopvarmet vand indtil Andresen  Bioteknik kommer i næste måned og opsætter min Woody  :)

Rigtig gættet med valg af 60 l Metro. Pladsen er for trang til 110 l, og vi er kun to + en kat i husstanden (som hader vand!!). Alternativt havde jeg set på en 80 l Pannex (polsk fra VVS eksperten), men selvom kapaciteten var 20 liter større synes jeg at finish og kvalitet på den polke VVB ligger en hel del fra Metro?

Tak for tippet med brugsvandsprioritet. Jeg er ikke klar over, om det er med i tilbuddet fra Andresen, men det vil jeg da spørge om. (Det er vel ikkke det samme som "Shunt montering"?)

mvh Heine


Tillykke med du ikke har købt en Pannex polski beholder, - god beslutning  ;)

Kedelshunt er til for at holde kedelbunden varm (For at undgå tæring), - vælg en termostatstyret udgave der er stilbar, - den er bedst - sådan en her - http://scotte.dk/product.asp?product=790

Hvis der ikke står nogensteder det er med brugsvandsprioritering, - så er det ikke inkluderet i dit tilbud. - Men det bør ikke koste ekstra at montere, - kittet kan du se her - http://scotte.dk/product.asp?product=801

Du har vel bestilt en trækstabilisator ? - http://scotte.dk/product.asp?product=789 - det er et MUST!
« Senest Redigeret: Jul 20, 2011, 14:05 af levi »