Følg NBE Production A/S påFacebook, se hvad vi laver :-)
0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Hej,Når du skal op i effekt for at få ild, tyder det mest af alt på for meget blæs.Effekten giver en overfladetemperatur på el-tænderen som du "flytter" fra el-tænderen til træpillerne ved hjælp af luftflowet, men samtidig "optager" luften selv en del af varmen.Hvis du blæser for meget vil en stor del af varmeeffekten gå til opvarmning af luften uden at luften bliver specielt varm.Tricket er altså at blæse lige netop nok til at sikre at varmen fra el-tænderen kommer frem til træpillerne.Blæser du for lidt, bliver el-tænderen for varm.HilsenMichaelCitat fra: Lund-Lemvig efter Jul 17, 2011, 13:36 Tror du jeg skal længere op i blæs da jeg tilsyneladende ikke kan få skidtet til at brænde uden at gå et pænt stykke over 70 i effekt? Jeg tænker på holdbarheden på tænderen.
Tror du jeg skal længere op i blæs da jeg tilsyneladende ikke kan få skidtet til at brænde uden at gå et pænt stykke over 70 i effekt? Jeg tænker på holdbarheden på tænderen.
Rører spidsen af el-tænderen ved noget? Den skal helst ikke have forbindelse med noget metal, så bliver varmen overført til metallet, i stedet for til luften og pillerne.
Den ligger fremme vandret ved hullet, den rører jo ved bakken hvor den ligger i, det kan man vel ikke undgå? Nu har den lige tændt op igen ved 90 i effekt, 10 i start blæs, røg ved 2 min ild ved 3 min.
Citat fra: Lund-Lemvig efter Jul 17, 2011, 16:30 Den ligger fremme vandret ved hullet, den rører jo ved bakken hvor den ligger i, det kan man vel ikke undgå? Nu har den lige tændt op igen ved 90 i effekt, 10 i start blæs, røg ved 2 min ild ved 3 min.Jeg har faktisk aldrig haft min ude tihi. Der er nok ikke meget andet at gøre, end at prøve sig frem. Men det er da lidt mærkværdigt du skal have så mange problemer med det.
Citat fra: Martin Pedersen efter Jul 17, 2011, 15:50 Rører spidsen af el-tænderen ved noget? Den skal helst ikke have forbindelse med noget metal, så bliver varmen overført til metallet, i stedet for til luften og pillerne.Den ligger fremme vandret ved hullet, den rører jo ved bakken hvor den ligger i, det kan man vel ikke undgå? Nu har den lige tændt op igen ved 90 i effekt, 10 i start blæs, røg ved 2 min ild ved 3 min.
Hej,Du kan ikke undgå at den rører et par steder, bare den ikke er helt fastklemt til skuffen, så er det OK.Med ild efter 3 minutter er det vel OK at reducere effekten til 85 eller 80 og se om det stadig fungerer.HilsenMichaelCitat fra: Lund-Lemvig efter Jul 17, 2011, 16:30 Citat fra: Martin Pedersen efter Jul 17, 2011, 15:50 Rører spidsen af el-tænderen ved noget? Den skal helst ikke have forbindelse med noget metal, så bliver varmen overført til metallet, i stedet for til luften og pillerne.Den ligger fremme vandret ved hullet, den rører jo ved bakken hvor den ligger i, det kan man vel ikke undgå? Nu har den lige tændt op igen ved 90 i effekt, 10 i start blæs, røg ved 2 min ild ved 3 min.
Havde du skiftet el-tænderen? Gad vide hvorfor den lige pludselig skal bruge mere umphf end den plejer?
Jeg skiftede til en ny da jeg troede den gamle var blevet svag, men det hjalp ikke den nye havde samme fejloptændinger, og det så skyldes umphf ved jeg ikke, da jeg ikke ved hvad det betyder
Citat fra: Lund-Lemvig efter Jul 17, 2011, 19:50 Jeg skiftede til en ny da jeg troede den gamle var blevet svag, men det hjalp ikke den nye havde samme fejloptændinger, og det så skyldes umphf ved jeg ikke, da jeg ikke ved hvad det betyder Spunk?
Nå gæve godtfolk mm. jeg endte på 80 i power på elfætteren, derunder går den i 2 optænding og halter en del med opstart..
Citat fra: Lund-Lemvig efter Jul 18, 2011, 18:36 Nå gæve godtfolk mm. jeg endte på 80 i power på elfætteren, derunder går den i 2 optænding og halter en del med opstart..Er det en anden model el-tænder du har sat i, og er den de samme watt? Måske den skal have noget mere gas, og den gamle rent faktisk VAR halv afbrændt?