Forfatter Emne: VVB drift  (Læst 35087 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: VVB drift
« Svar #45 Dato: Apr 29, 2011, 10:37 »
Det kan være en fordel at afbryde fyringen når man ikke er hjemme,
eller om natten.

Michael, det ser jeg som en fordel ved urstyring generelt. Ikke ved urstyring som slukker inden setpunkt er nået. Worst case risikerer man at der bliver tændt op få minutter før VVB perioden slutter. Det er da spild af optænding.
Det jeg efterspørger er argumenter for at afbryde VVB drift på et bestemt tidspunkt selvom VVB temperaturen er under setpunkt.

Det er jo så et ønske til udviklerne, at vvb prioritering gøres færdig,
før urstyring lukker ned.

Har du mulighed for at sætte føleren fast på en sådan måde at den
får fuld kontakt med siden af dyklommen ?
Evt. med en flad fjeder eller svamp der trykker føleren ud mod metallet.

Jeg har næsten samme opsætning som dig, og en stabil aflæsning af vvb temperaturen, og jeg har ikke de problemer du bøvler med,
så måske problemet er enkelt.
Dårlig kontakt enten i føleren eller måske en ledning ikke er sat rigtig fast i klemmen i styringen.

Det skal prøves. Jeg må ned og kravle under VVB'en og se om jeg kan sætte sensoren i klemme i dyklommen. Men jeg mener dog stadig det burde håndteres af softwaren i styringen, ligesåvel som andre temperatursignaler bliver det (f.eks. pumpe start, som har 5° hysterese, i flg. manualen).

Hvis føleren svinger meget i temperatur får styringen jo det rigtige input.
Det kan ikke ændres i styring software.
Man kan tage et gennemsnit over tid, og så give styringen besked til at ændre drift.
Men prøv nu at kigge føleren efter,når du sætter den fast igen.
Kig at der ikke er knæk på ledningen, og at den er sat rigtig fast inde i styringen.

Mvh
Emil Mølgaard
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MrMoelgaard

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: VVB drift
« Svar #46 Dato: Apr 29, 2011, 11:19 »
Det er jo så et ønske til udviklerne, at vvb prioritering gøres færdig,
før urstyring lukker ned.

Ja, i sidste ende kan det resultere i et ændringsønske til udviklerne. Men det kunne jo være at der var en velbegrundet årsag til at netop denne driftstrategi er valgt.
Jeg betragter den samlede viden som brugerne på dette forum ligger inde med som overordenlig kompetent til at vurdere om det netop er den valgte driftstrategi som er den mest optimale. Hvis det er tilfældet er der jo ingen grund til at oprette et ændringsønske.
Jeg synes det er usmart som det er nu. Men jeg hører rigtig gerne om brugsscenarier hvor det er en fordel.

Hvis føleren svinger meget i temperatur får styringen jo det rigtige input.
Det kan ikke ændres i styring software.
Man kan tage et gennemsnit over tid, og så give styringen besked til at ændre drift.
Men prøv nu at kigge føleren efter,når du sætter den fast igen.
Kig at der ikke er knæk på ledningen, og at den er sat rigtig fast inde i styringen.

Det er ikke fordi den svinger meget i temperatur. Men VVB temperaturen aflæses med 0,1° opløsning. Nu har jeg ikke noget datablad for den thermistor der sidder i føleren så jeg kender ikke dens tolerance, men jeg tvivler på at den kan leve op til forventningerne.
Jeg kører nu VVB temp på 58° med diff på 10°. Når VVB temperaturen er 47,9° går anlægget øjeblikkeligt i Vent... Når temperaturen svinger tilbage på 48,0° går det øjeblikkeligt i Slukket. Sådan bliver den så ved med at tænde og slukke i 15-20 minutter indtil temperaturmålingen er stabilt under 48°.
Den slags kan sagtens filtreres fra i softwaren. Enten via en hysterese på temperaturmålingen eller via en driftstrategi som ikke tillader at anlægget går ud af VVB drift før VVB setpunktet er nået. Så ville anlægget gå i VVB drift så snart temperaturen første gang er under minimum.
Igen, hører jeg rigtig gerne om brugsscenarier hvor det giver god mening at hoppe ud af VVB drift så snart systemet måler minimumstemperatur igen.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)