Forfatter Emne: VVB drift  (Læst 35097 gange)

0 Medlemmer og 7 Gæster læser dette emne.

Offline MrMoelgaard

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
VVB drift
« Dato: Apr 17, 2011, 07:16 »
Jeg fik i fredags sat en 2-vejs ventil på til at styre flowet gennem varmtvandsbeholderen. Super smart. Nu bliver den ikke kølet når fyret starter for at køre lidt varme rundt i huset og den termiske cirkulation hugger heller ikke varme fra VVB'en når temperaturen falder pga. natstop.

Men...

Jeg kunne godt bruge en lidt smartere varmtvandsdrift. Der må være nogle af hajerne herinde som kan vurdere om det er muligt.

Når nu der bliver tændt op i fyret for at lave varmt vand kunne man så ikke tænke sig en minimums kedeltemperatur før den åbner for ventilen til VVB? Lidt i stil med den man sætter for pumpe start. Jeg har kedeltemp til 65° og pumpe start til 50°. Men VVB ventilen åbner med det samme og den termiske cirkulation begynder at trække varme ud af VVB'en.

Ligeledes synes jeg det kunne være smart hvis VVB'en blev toppet op til VVB temp hvis der alligevel er tændt op i fyret. Jeg har VVB temp til 55° og diff til 10°. Det betyder at temperaturen i VVB kan være 46° selvom der er tændt op og hele systemet er varmet op til kedeltemp. Når så anlægget lukker ned, enten på grund af ext stop eller kedeltemp så kan VVB nå setpunkt lige så snart der er en der åbner en vandhane. Så bliver der tændt op igen for at lave varmt vand.
Hvorfor ikke ha et check på at hvis kedeltemp >= setpunkt og VVB temp < setpunkt så top lige op til VVB temp?

Er det noget der er muligt eller skal det på ønskelisten til fremtidige versioner? Er der andre som synes det kunne være brugbart?

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Syhler

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +6/-3
Sv: VVB drift
« Svar #1 Dato: Apr 17, 2011, 07:51 »
Jeg læser nysgerrigt med her....

Jeg satte temp føler i min vvb i nat, den holder meget høj temperatur sys jeg.

Se selv: www.syhler.tk
10kw, Opop H418, V 7.0680
Trækstabilisator, Kompressorrens
VVB prioritering med 3-vejs motorventil
Opvarmer ca 125m2
Gennemsnits forbrug 4,5 ton.
Postnr.: 4930
http://stokercloud.dk/dev/jeppe_syhler.html

Offline MrMoelgaard

• Top of the pop
    • Buzz
« Svar #2 Dato: Apr 17, 2011, 08:01 »
Jeg læser nysgerrigt med her....

Jeg satte temp føler i min vvb i nat, den holder meget høj temperatur sys jeg.

Se selv: www.syhler.tk

Hmm, jeg synes det ser spøjst ud at din VVB temperatur ligger så meget højere end kedeltemperatur. Har du kontrolleret at temperaturen stiger når du varmer og falder når du køler?
Dem der installerede mit anlæg havde nemlig fået byttet om på NTC og PTC type på VVB sensoren. Der så jeg nemlig også ganske høje VVB temperaturer.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Syhler

• Top of the pop
« Svar #3 Dato: Apr 17, 2011, 08:10 »

Hmm, jeg synes det ser spøjst ud at din VVB temperatur ligger så meget højere end kedeltemperatur. Har du kontrolleret at temperaturen stiger når du varmer og falder når du køler?
Dem der installerede mit anlæg havde nemlig fået byttet om på NTC og PTC type på VVB sensoren. Der så jeg nemlig også ganske høje VVB temperaturer.

Næe, jeg sys også det ser underligt ud, men som skrevet blev det monteret kl 3 i nat, men må da lige se på det idag...
(fik også lige monteret stue temp. føler  ;D )

Jeg skal også have en motorventil på, til at styre min vvb.
Så vil gerne se en tegning af din montering, hvis det er noget du vil dele med os andre  ???
Opvarmer ca 125m2

Offline MrMoelgaard

• Top of the pop
    • Buzz
« Svar #4 Dato: Apr 17, 2011, 09:24 »
Det ska jeg få fabrikeret i aften når jeg får fri fra havearbejdet. Fruen står og svinger med greben og snakker noget om at udnytte det gode vejr og andre usaglige argumenter  :P

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Scotte kim

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mine forbrugsdata
« Svar #5 Dato: Apr 17, 2011, 19:18 »
Det med høj temperatur før den starter er vel ligegyldigt. Din retur kommer alligevel tilbage lav så vil din kedeltemp gå i bund ret hurtigt. Du kan evt sætte din shunt høj og dermed holde kedlen varm.

Din VVB holder flot på varmen. Faktisk dobbelt så længe som min. Jeg har vist en 160 liter metro. Hvilken en er din?

Du får i dag også hurtigt varmet vandet igen og omgående stoppet fyret derefter.

Så jeg kan ikke lige se noget problem i din opsætning?

Jeg har bemærket at min chip som er ældre end din faktisk liiiige lader vandet op inden planlagt stop ud fra urstyring. Så noget af dit forslag har vi allerede.

Når du kommer til at køre på ren varmt vand til sommer så ville jeg sætte max på ydelsen for ikke at brænde for mange træpiller af. Måske skulle der være en max ydelse alene for VVB prioritering?
http://scotte.users.whitehat.dk/Scotte/
Mine indstillinger. Både i XML og Excel
http://scotte.users.whitehat.dk/scotte.xml
http://scotte.users.whitehat.dk/scotte.xlsx
10kw Scotte 6,25 og Black star kedel, 150 kvm hus

Offline Syhler

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Apr 18, 2011, 01:54 »
Må man montere motorventilen lodret, eller skal den sidde vandret for at virke  ???

Opvarmer ca 125m2

Offline Martin Pedersen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-137
« Svar #7 Dato: Apr 18, 2011, 06:35 »
Må man montere motorventilen lodret, eller skal den sidde vandret for at virke  ???

Ligegyldigt. Den skal bare sættes på. Det vil nok være en fordel ikke at vende den så der kan løbe vand i elektronikken, så du skal nok ikke sætte den vandret og på hovedet :P
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MrMoelgaard

• Top of the pop
    • Buzz
« Svar #8 Dato: Apr 18, 2011, 17:20 »
Det med høj temperatur før den starter er vel ligegyldigt. Din retur kommer alligevel tilbage lav så vil din kedeltemp gå i bund ret hurtigt. Du kan evt sætte din shunt høj og dermed holde kedlen varm.

Hej Kim

Det har du nok ret i. Jeg kan også se flere udfordringer i den løsning. Måske det er lidt for marginaloptimalt at fyre på et anlæg som ikke kan aftage varme. Her tænker jeg specielt på dem med 3-vejsventil.

Din VVB holder flot på varmen. Faktisk dobbelt så længe som min. Jeg har vist en 160 liter metro. Hvilken en er din?

En 100 liters Vølund combivarmer fra 1993.

Du får i dag også hurtigt varmet vandet igen og omgående stoppet fyret derefter.

Så jeg kan ikke lige se noget problem i din opsætning?

Nææh men hvis nu der kan optimeres så er det jo oplagt at gøre det. Som softwareudvikler er jeg konstant på udkig efter mulige forbedringer.

Jeg har bemærket at min chip som er ældre end din faktisk liiiige lader vandet op inden planlagt stop ud fra urstyring. Så noget af dit forslag har vi allerede.
Hmm, det er muligt at den gør det i slutningen af en urperiode. Det vil jeg holde øje med i aften. Men det kræver vel så at der er tændt op når perioden slutter?

Prøv at se på vedhæftede billede. 14:20 tænder den op. Sikkert fordi rumtermostaten har bedt om varme. Men VVB temperaturen falder støt tværs gennem driftperioden. I sådan en situation synes jeg da det ville være oplagt at toppe VVB'en op til setpunkt. Det kunne spare en optænding senere.

Når du kommer til at køre på ren varmt vand til sommer så ville jeg sætte max på ydelsen for ikke at brænde for mange træpiller af. Måske skulle der være en max ydelse alene for VVB prioritering?
Nu har jeg prøvet at begrænse max til 75% og min til 20%. Så ser vi om det betyder noget.

Mvh
Emil
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Scotte kim

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mine forbrugsdata
« Svar #9 Dato: Apr 18, 2011, 20:47 »
Det giver ingen mening at forhøje minimum til 20% ?? Det sender bare din kedel på max temp og dermed ekstra driftstop.

Så få starter ift VVB må være at foretrække. Det er kun forår og efterår at du kan komme i problemer omkring lidt ekstra start stop. Det med at den lige lader op når den alligevel er starter tror jeg ikke giver meget? Din beholder kan vente mange timer inden den taber varmen. Sæt i stedet din temperatur på VVB ned. Måske 40 grader? sørg for at den "lader" op inden konens morgenbad.... Ellers vanker der  ;D

Har du pumpestop via styring? det kan minimere dit varmetab ved stop.

http://scotte.users.whitehat.dk/Scotte/
Mine indstillinger. Både i XML og Excel
http://scotte.users.whitehat.dk/scotte.xml
http://scotte.users.whitehat.dk/scotte.xlsx
10kw Scotte 6,25 og Black star kedel, 150 kvm hus

Offline Syhler

• Top of the pop
« Svar #10 Dato: Apr 18, 2011, 21:00 »
Se lige denne graf....

14 min bad, så var der ikke mere varmt vand  ???
Opvarmer ca 125m2

Offline MrMoelgaard

• Top of the pop
    • Buzz
« Svar #11 Dato: Apr 18, 2011, 21:10 »
Se lige denne graf....

14 min bad, så var der ikke mere varmt vand  ???

Hej Syhler

Hvordan har du sat din VVB op? Bruger du VVB urstyring?

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Syhler

• Top of the pop
« Svar #12 Dato: Apr 18, 2011, 21:15 »

Hvordan har du sat din VVB op? Bruger du VVB urstyring?

På væggen i kælderen  :D

Bruger ik ur styring.  ønsket temp 60 grader, difference 10 grader.
Opvarmer ca 125m2

Offline MrMoelgaard

• Top of the pop
    • Buzz
« Svar #13 Dato: Apr 18, 2011, 21:16 »
Det giver ingen mening at forhøje minimum til 20% ?? Det sender bare din kedel på max temp og dermed ekstra driftstop.

Så få starter ift VVB må være at foretrække. Det er kun forår og efterår at du kan komme i problemer omkring lidt ekstra start stop. Det med at den lige lader op når den alligevel er starter tror jeg ikke giver meget? Din beholder kan vente mange timer inden den taber varmen. Sæt i stedet din temperatur på VVB ned. Måske 40 grader? sørg for at den "lader" op inden konens morgenbad.... Ellers vanker der  ;D

Har du pumpestop via styring? det kan minimere dit varmetab ved stop.

Hvad er fordelen ved at sænke VVB temperaturen? Giver det ikke bare flere start/stop?

Jeg har overvejet om jeg skulle sætte VVB urstyring til. Men sådan som jeg oplever den funktion så kigges der kun på setpunkt for VVB hvis tiden er indenfor en VVB periode. Er det korrekt?

Hvordan har I andre med VVB prioritering jeres sat op?

Ang. pumpestop har jeg lyttet til Martins råd om at udnytte restvarmen i kedlen så jeg har pumpestop ved 35°.
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
Rumtermostat (3 zoner)

Offline DennisRN

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +17/-3
    • Phoenix 16kw
« Svar #14 Dato: Apr 18, 2011, 22:18 »
Tja - min VVB prioritering fungerer således at
hvis vandtemperaturen falder under set punktet minus differansen
(65 -15 =50oC), så starter Fyret med at lave
varmt vand lige meget om urstyringen siger sluk eller om
termostatstyringen i stuen siger sluk eller om de begge sier sluk.
Dvs. at VVB prioritering overstyrer det hele.

Mvh.
Dennis
Phoenix 16kw med det hele
Styringsnr.: 59091
http://v16beta.stokercloud.dk/#drnilsson

2 plans hus på 180kvm fra 1934.
VVB prioritering 140l.
Forbrug: ca. skal endnu vise sig...

Nu med RTB Grill! :-)
Tablet til styring af grill: Denver TAQ-90022