Det med høj temperatur før den starter er vel ligegyldigt. Din retur kommer alligevel tilbage lav så vil din kedeltemp gå i bund ret hurtigt. Du kan evt sætte din shunt høj og dermed holde kedlen varm.
Hej Kim
Det har du nok ret i. Jeg kan også se flere udfordringer i den løsning. Måske det er lidt for marginaloptimalt at fyre på et anlæg som ikke kan aftage varme. Her tænker jeg specielt på dem med 3-vejsventil.
Din VVB holder flot på varmen. Faktisk dobbelt så længe som min. Jeg har vist en 160 liter metro. Hvilken en er din?
En 100 liters Vølund combivarmer fra 1993.
Du får i dag også hurtigt varmet vandet igen og omgående stoppet fyret derefter.
Så jeg kan ikke lige se noget problem i din opsætning?
Nææh men hvis nu der kan optimeres så er det jo oplagt at gøre det. Som softwareudvikler er jeg konstant på udkig efter mulige forbedringer.
Jeg har bemærket at min chip som er ældre end din faktisk liiiige lader vandet op inden planlagt stop ud fra urstyring. Så noget af dit forslag har vi allerede.
Hmm, det er muligt at den gør det i slutningen af en urperiode. Det vil jeg holde øje med i aften. Men det kræver vel så at der er tændt op når perioden slutter?
Prøv at se på vedhæftede billede. 14:20 tænder den op. Sikkert fordi rumtermostaten har bedt om varme. Men VVB temperaturen falder støt tværs gennem driftperioden. I sådan en situation synes jeg da det ville være oplagt at toppe VVB'en op til setpunkt. Det kunne spare en optænding senere.
Når du kommer til at køre på ren varmt vand til sommer så ville jeg sætte max på ydelsen for ikke at brænde for mange træpiller af. Måske skulle der være en max ydelse alene for VVB prioritering?
Nu har jeg prøvet at begrænse max til 75% og min til 20%. Så ser vi om det betyder noget.
Mvh
Emil