Hej,
Ja, det med en modstand til at parallelt eller i serie med KTY'en, det virker (det er jo en modstandsføler) men det er ikke noget alle lige har dele til.
Mht. Vejrkompensering, så er det helt individuelt hvordan det bedst indstilles, men jeg kan da fortælle hvordan jeg har gjort det
Ligesom dig, så fandt jeg først det aktuelle varmebehov for huset i overgangsperioden, altså på det tidspunkt fyret netop lige skal lave lidt varme til huset udover at sørge for det varme vand.
Så stillede jeg Vejrkompensering til 100% over hele linjen og ventede til det blev koldere.
Efterhånden som temperaturen faldt kunne jeg i Stokerkontrol følge fyrets "anstrengelser" for at opvarme huset i varmeperioderne, ligesom jeg kunne følge min. temperaturen i et par udvalgte rum i huset med et par min. max. termometre.
Så justerede jeg Vejrkompensering for det aktuelle interval opad i % indtil jeg havde et tilfredsstillende resultat, et arbejde som tager et par dage pr. interval og som selvfølgelig kræver at udetemperaturen falder tilstrækkeligt.
Jeg er kommet frem til følgende:
18 = 100%
12 = 120%
6 = 140%
0 = 160%
-6 = 160% (samme som 0)
Hilsen
Michael
Hej,
Jeps, det er meget i stil med det jeg oplevede da jeg brugte KTY-følere.
Nu har jeg NTC-følere (det kan man i >v6.50) og der er forskellen meget lille < 1oC.
Du kan for så vidt have ret i at det er lidt misvisning i forbindelse med vejrkompensering, egentlig er selve temperaturen jo ligegyldig da det bare er et forholdstal.
Ideen er at man kan forskyde driftkurven i forhold til døgn middel udetemperatur.
Og det er så absolut vigtigt at fastslå at vejrkompenseringen ikke forholder sig til den aktuelle ude temperatur, men til gennemsnittet over det sidste døgn.
Hilsen
Michael
Jeg har snydt den med en variabel modstand, nu passer begge nye følere 100% så det er der styr på.
Mht. vejrkompensering er jeg lidt i vildrede hvordan jeg sætter det bedst op.
I vinters og nu kører jeg urstyring på varme periode 4 timer
start kl 4
kl 8
kl 16
kl 18
så den kører fra kl 4 morgen til kl 12
fra kl 16 til kl 22
Der er normalt ingen hjemme i huset fra middag og til kl 17 så det passer godt.
Det store spørgsmål for mig er: Hvordan skal jeg sætte vejrkompensering så det passer vores behov bedst?