Hej Micheal
der kommer lige en ordentlig omgang igen her fra, håber ikke jeg skræmmer folk væk
Godt at du sandsynligvis har funder kilden til kondens
jeg vil lige høre jer der benytter sig af vejre kompensering, når fyret har været slukket i mere end 2 timer (hvis i har det), er der nogen af jer der har stået ved fyret ½ times tid mens den tænder op, og kigget med en lomme lygte, med 5-10 min. mellem rum, nederst ved aske skuffen, mod den bageste ende af kedlen?
Ser I nogen som helst tegn på lidt sod/fugt, mens kedlen varmer op?
Jeg ved godt jeg sagde til Ole at vi skulle holde kondens snakken, og den
er også blevet meget bedre kontra sidste uge. Der er ikke antydningen af vand der vælter rundt i bunden , dog var der her til aften da den startet op kl. 22, efter at have stået stille siden 18.30 antydningen af løbesod, i den bagerste ende, (dér hvor man fjerne nederste lem når man renser fyret).
Men den tørret ret hurtig ind. Retur vandet var igen blot 15 min. om at når 46 grader fra 30.
...men hvis du havde en returtermostat monteret mellem fremløb og retur, ville problemet ikke opstå.
Ideen er at man sætter en termostatventil med fjernføler direkte mellem fremløb og retur, som den første "forbruger" efter pumpen når den sidder i fremløbet og før pumpen når den sidder i returen.
Føleren monteres så på returrøret lige før kedlen og termostaten stilles på f.eks. 45 oC.
Nu vil fremløbet blive "kortsluttet" direkte til returen indtil returtemperaturen nærmer sig 45 oC, og så aftager "kortslutningen" stille og roligt i takt med at returtemperaturen stiger.
Det sikrer en hurtig opvarmning af kedlen og mindsker/fjerner risikoen for kondens i kedlen.
Det er lige præcis hvad jeg har, og termostaten står på 45 grader. (Se evt vedhæftet fil)
Jeg fik temperatur føler til vejre kompensering og en masse andre tilbehør idag med posten. Har monteret den til kontrolboks og den viser ude temp. 7 grader (i skrivende stund), hvilke passer ok.
Har sat min varmeperiode på 2 timer og indstillingerne under vejre kompensering i menuen, er nøjagtig som her:
http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/files/manager/ny%20vejr.pdf Hvis jeg har forstået ret så ved 7 grader med en varmeperiode af 2 timer ville fyret køre:
2* 133%= 2.66 timer Altså ca 2,5 timer.
Det passer jo fint, da den startet kl. 16. i dag, stoppet den kl. 18.30 lige da jeg dumpet ind ad døren.
Men jeg ved ikke om det er for meget at den står stille så længe? (startet kl. 22 igen)
Altså huset har slet ikke behov for mere energi i form af varme; nu er jeg så kommet af med kondens men det er sgu denne fandens løbesod/fugt som stadig er der
Er det normalt?
Jeg skulle måske overveje at sætte min varmeperiode til 3 timer, og dermed mindske pauserne?
I så fald vil jeg ikke køre økonomisk optimal, men jeg vil heller ikke ødelægge fyret heller