Så er det vist blevet min tur til at evaluere den nye test-herd. Efter at have skrevet to lange indlæg i Stokerforum, og hver gang blevet enten slettet (due to time error!!) eller smidt af (vel pga. Tidsinterval??), så tror jeg lige vi laver en copy/paste denne gang. (ALT var spildt....Grrrr...!!) Hmm..vi prøver en sidste gang:
Den nye test-herd blev isat d. 18-03-2011, og fyret blev startet op som vanligt. Hurtigt blev det klart at blæset skulle reduceres. For mange stjernekastere grundet det større flow! Blæset er hermed blevet reduceret med ca. 10% i høj-mellem-lav og kører nu perfekt. Scotten har med test-herden kørt ur-styring med 3 x 3 timer, 2 x 5 timer og sidst 2 x 3 timer. Det blev også hurtigt klart, at skorstenstræk skulle øges fra 0 til 1 for en bedre lav-last kørsel. Der er jo af andre brugere gjort opmærksom på, at lav-last bålet brænder længere tilbage på test-herden, og at skakttemp. herved øges. Også mine erfaringer med en 8-10°C. – men jo ikke noget alarmerende. Herefter har test-herden kørt uden nogen form for indgreb siden d. 18-03-11.
Hvis man ser på billedet ”Direkte udtaget” så skulle man umiddelbart tro, at den nye herd ligefrem samlede på askekager!! Her skal det så lige nævnes, at sammenligningsgrundlaget på std. herden er lige før et komp.rens i sidste cyklus af 3, hvilket vil sige at herden inden for et døgn har fået to kompressorrens. Personligt tror jeg meget af den opsamlede askekage på test-herden er rester fra sluk-blæset, der så igen fjernes ved næste cyklus. Der er i løbet af hele perioden ingen akkumuleret øgning i askekagens størrelse!
Hvis man så kaster et blik på billedet ”Der er pustet” så ændrer billedet sig radikalt. Her har undertegnede, som er eks-ryger med en lungekapacitet på 98% (jepper: målt), ladet sin drageånde udgyde over begge herder med et ”kompressortryk” på vel ca. 45% af 98 mulige (for lige at fjerne det øverste lag aske) Her kan man så se forskellen mellem std. herd og test-herd idet asken på std. herden sidder mere kompakt og fastbrændt end på test-herden (KAN godt være svært at se på billederne) Asken nærmest rutscher af test-herden. Ydermere er der INGEN fastbrændte slagger/belægninger på test-herden, hvorimod jeg hver eneste gang skal skrabe med stemmejern på std.herden få at få den clean (stålbørste slet ikke nok)
Lidt teknik:
• Herden passer ved modtagelse på micrometer (læs: flækket ku...hår) i brænderhovede
• Skorstenstræk øges fra 0 til 1 pga. Bedre lav-lastkørsel
• Blæs reduceres i alle faser med 10%
• Der er INGEN slagger eller belægninger på herd efter ovennævnte kørsel.
Konklusion (min):
Trods min ringe erfaring er jeg begejstret for den nye herd. Det er svært at sige for en læg-mand at den brænder sådan og sådan, men alt i alt kan jeg konstatere, at jeg har mindre belægninger (slagger ved jeg ikke om det er, men det er noget der skal skrabes væk med et stemmejern!!) I starten troede jeg at herden ”åd” flere piller, men efter PID_regulering er der vist ikke noget problem. Jeg er ovenud begejstret for, at de mennesker der har lavet mit centralvarmeanlæg også keerer sig lidt for hvordan deet er gåwt sidenhen ;-) Såehh...Jannich...(eller anden NBE-pojke) hvis I skal stjæle herden tilbage skal I dælme komme som en tyv om natten..og Ja§! Jeg har faktisk en seng derude ;-)
Mvh Folke