hej igen og mange tak for jeres input.
Det hele kan blive lidt for teknisk da jeg er total grøn på de emner.
Jeg har nu haft VVS manden forbi, og det første vi gjorde var at skrue helt ned for VVB el styring. Sådan så den slet ikke bruger krudt på at varme vand op. Jeg kan nemlig kun se vand temperaturen på displayet på VVBeren.
Det er sådan en 100 l VVB
http://www.dvcenter.dk/index/rustfri-beholdere-1811#p38124Jeg har vedhæftet 2 billeder af vores system som PDF.
hvis man kigger på fyr1 billede, så kommer den kolde vand inde i fyret nederst ved den Blå pumpe
(blå pil).øverst ved den
røde pil er frem løbs vandet, det varme. Da kedel temperatuen er sat til 60 grader formoder jeg at det er 60 grader der bliver pumpet ud her.
Det der så sker er at ved den
orange pil så løber vandet i 2 retninger.
Den termostat der sidder nederst på billedet styr retur temperaturen på retur vandet.
i følge VVS manden skal retur vandet ikke være længere nede en 15 grader af kedel temperaturen, altså 45 grader, da der kan dannes kondens i kedelen.
når retur vandet er nået på de 45 grader lukker den termostat til sådan så det varme vand løber den anden vej, til først VVB og dernæst radiator systemet.
problemet er bare at den termometer der sidder længere nede kommer helt op på 50 grader, når termostaten er på de 45 grader.
jeg har så efterfølgende skruet termostaten helt ned til 20 grader! men termometeret viser stadig 46 grader!
måske er det den
lilla pil som er retur vandet fra VVB der gør, at temperaturen er så høj på retur vandet?
i hvertfald når jeg har termostaten helt nede på 20 grader så kan jeg se at VVB varmer en smule hurtigere op, og jeg håber at den termometer nederst siger den rigtige temperatur, fordi jeg forstår ikke hvorfor der er så meget forskel på de to.
Jeg ved ikke om muligheden for at optimere det varme forbrugs vand, er at får installeret en VVB prioritering.
Men hvad er slagsiden af sådan en fætter?
pt. tager det bare langt tid før vandet i VVB er over de 55 grader.
EDIT:siden jeg sidst skrev det her, altså i går, så har tingene stabiliseret sig en smule. Dog er der stadig nogen ting der virker sært for mig.
Jeg har ikke længere den termostat der kontrollere retur vandet ned på 20 grader. der er nu på 35.
Det er stadig mere end 15 grader af kedel temperaturen, men termometeret viser altså stabilt 45-46 grader, selv om termostaten er på 35.
Det varme vand bliver nu varmet op til over 55 men jeg har måtte skrue termostaten under VVB' eren (kig på billede fyr 2), helt op på maks.
Det skulle ellers være sådan at når termostaten er på 6, så er der 60 grader, men den er helt op på 8½.
mængden af vand til at varme huset op er på 1,5 bar, men det grønne område er helt op til 2½ bar.
Vil det være en ide at lukke mere vand i systemet så den når ca. til 2 bar?