Forfatter Emne: Natsænking  (Læst 3089 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Leon

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 79
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Woody 16 kw Black star v.6.66
Natsænking
« Dato: Jan 08, 2011, 14:56 »
Hej med jer

jeg vil gerne ha natsænking på og har sat den til 45 grader
jeg har en kedel temp på 65, men når jeg sætter natsænking til går min kedel temp ned til 60 grader hvorfor gør den det ???   ???
er der ander der køre med natsænking på og hvad har i den til at stå på ?

mvh. Leon
Woody 16 kw v.6.66 Black star
Kompressorrens og Trækstabilisator
193 m2 gulv varme og et lille fyre rum

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Natsænking
« Svar #1 Dato: Jan 08, 2011, 17:07 »
Hvis du ønsker natsænkning, så er det mest effektivt at styre det på radiatorer. 

Hvis du sænker din kedeltemperatur, og dine termostater på radiatorene ikke justeres ned, så åbner de blot mere op for ventilen for at få varme.

Natsænkning på kedeltemperaturen kan jeg ikke se tjener noget formål.
Måske ved gulvvarme?

Men du kan jo også vælge at stoppe dit anlæg nogle timer om natten. Så får du med garanti natsænkning  ;D

Generelt giver natsænkning ikke den store besparelse, med mindre du har et super godt isoleret hus. Der skal stort set bruges tilsvarende energi til at indhente den "tabte" temperatur.

Vi har Honeywell Ronostater monteret på de fleste radiatorer, og de giver mulighed for at køre 4 forskellige temperaturskift i døgnet. Og så lukker de automatisk for varme til radiatoren, når vinduer og døre er åbne. Sidst men ikke mindst, så motionere de en gang om uge ventilerne, så de ikke sætter sig fast. Smart !!  ;)

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Natsænking
« Svar #2 Dato: Jan 08, 2011, 20:28 »
Ideen med natsænkning er at temperaturen skal falde i huset, så der i den periode hvor temperaturen er lavere, er et mindre varmetab fra huset. Derved besparelsen.

Det er korrekt at der skal arbejdes for at få temperaturen op i normal temperatur igen, men det tabes der ikke noget ved, da det er energi der blev sparet i den periode hvor temperaturen er faldende i huset.

Det er selvfølgelig med mindre anlæget skal over 80-85% i ydelse for at få temperaturen skubbet op igen. Normalvis stiger virkningsgraden på fyret, jo højere ydelse... selvfølgelig indtil et vist punkt.

Det er netop ved dårligt isolerede huse uden gulvvarme der er en stor besparelse... eftersom varmetabet er stort... ergo er der også mere at spare i den periode om natten hvor varmetabet jo så er lavere. Hvis du har gulvvarme burde der også være en stor besparelse, omend det er noget sværere at styre pga forsinkelsen.

Mht. at sænke temperaturen kræver det at man har en ordentlig pumpe der kan indstilles til natsænkning. På en Alpha2 kan man trykke på knappen til højre, så lugter den når temperaturen falder, og så går den ned på lave omdrejninger, og er derved totalt ligeglad med at ens radiatorer lukker helt op.

Jeg har ikke prøvet at køre med natsænkning på NBE fyret, men jeg har kørt med urstyring indtil jeg fik min v6.5.... nu synes det at være i stykker. Æv :(
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html