Forfatter Emne: Kan det betale sig ?  (Læst 6367 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline Syhler

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 342
  • Respekt optjent: +6/-3
Kan det betale sig ?
« Dato: Dec 22, 2010, 09:58 »
At have fyret slukket om natten, eks fra kl 23-05

nu hvor det er så nissekoldt om natten,
det man sparer, bruger man det ekstra på at varme hytten op igen?

Er der iøvrigt nogle fif til at forlænge interfacekabel ?
10kw, Opop H418, V 7.0680
Trækstabilisator, Kompressorrens
VVB prioritering med 3-vejs motorventil
Opvarmer ca 125m2
Gennemsnits forbrug 4,5 ton.
Postnr.: 4930
http://stokercloud.dk/dev/jeppe_syhler.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Kan det betale sig ?
« Svar #1 Dato: Dec 22, 2010, 10:31 »
Det korte svar:  NEJ

Dit hus skal være ekstremt godt isoleret, for der bare er en smule besparelse.
Men HVIS dit hus er rigtig godt isoleret, så kan det sikkert godt betale sig forår og efterår.

Anlægget skal rigtig nok køre meget, for at indhente den tabte varme, og det kan sjældent betale sig i denne kolde tid.

Det bør være muligt at forlænge et interfacekabel med almindeligt netværkskabel, da det jo blot er 3 ledninger der skal forlænges. 
Hvor meget længde har du brug for?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kan det betale sig ?
« Svar #2 Dato: Dec 22, 2010, 10:38 »
Hej Syhler,

Lad os starte med det sidste  ;)
Du kan forlænge interfacekablet op til 30 m helt uden problemer, og med et skærmet datakabel kan det faktisk godt forlænges op til 100 m i normale omgivelser uden problemer.

Mht. nattesænkning, så skal man huske hvad det er man kan spare  ;)

Punkt 1 - Når fyret ikke kører, sparer man det tab man har til skorstenen (+ omgivelserne måske) og samtidig falder indendørs temperaturen mens fyret står stille.
Punkt 2 - Når indendørs temperaturen falder, bliver varmetabet gennem husets yderskal mindre, da varmetabet er ligefrem proportionalt med temperaturforskellen mellem inde og ude.

Når du starter fyret igen, skal huset varmes op igen og det kræver energi, men ikke mere end du sparede mens fyret var slukket, så umiddelbart har du den besparelse i at varmetabet var lidt mindre pga. den lavere indendørs temperatur.
MEN - så har du samtidig det fænomen at fyret skal "knokle" lidt mere for lige at varme huset op igen, og derfor bliver røggastemperaturen (og dermed skorstenstabet) lidt større, og "æder" noget af den besparelse du havde.

Summa sumarum, er der ikke så meget at hente i denne kolde tid, hvorimod der ofte er en del at hente i overgangsperioden (forår og efterår), hvor der ikke sker den store afkøling af huset mens fyret står stille.

<tilføjelse>

Tja, så postede Kenneth faktisk det samme, bare sagt på en anden måde  ;)

Hilsen
Michael


At have fyret slukket om natten, eks fra kl 23-05

nu hvor det er så nissekoldt om natten,
det man sparer, bruger man det ekstra på at varme hytten op igen?

Er der iøvrigt nogle fif til at forlænge interfacekabel ?

« Senest Redigeret: Dec 22, 2010, 10:39 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Kan det betale sig ?
« Svar #3 Dato: Dec 22, 2010, 12:36 »
Jeg er ganske uenig.

Det kan bestemt betale sig. Jeg har eksperimenteret en del med det, og har set omkring en 3-4 kg's besparelse i døgnet, ved at slukke omkring midnat og så starte igen kl 4, jeg har det kun slukket 3 timer i de her dage, fordi det er så bidende koldt, og så køre fyret 21 timer i døgnet. Det betyder at jeg starter den kl 3, og så har den 3½ time til at varme huset op inden jeg står op, og jeg kan virkelig ikke mærke nogen forskel, så for mig gir det lige til lommen.

Som i selv siger, så falder varmetabet fra huset sammen med at temperaturen i huset falder, men jeg synes lidt kæden falder af for jer, når i begynder at snakke om at varmetabet gennem skorstenen er større ved højere ydelse. Det er rigtigt... men, hvis man kigger på den samlede virkningsgrad så bliver det kun højere for fyret jo flere smæk det får, så jeg forstår altså ikke lige den logik...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kan det betale sig ?
« Svar #4 Dato: Dec 22, 2010, 12:58 »
Hej Martin,

Det er helt i orden at være uenig  ;)

Min erfaring er også baseret på mange års erfaring og forsøg, både men min egen installation og andres.
Min konklusion er at det er med stor forskel om man reelt kan spare noget, meget afhængigt af husets varmetab og skorstenstabet.
Man kan altså ikke sige noget generelt om det.

Det er ikke korrekt at anlæggets samlede virkningsgrad stiger jo flere smæk fyret får, det er korrekt et stykke ad vejen, men så knækker kurven igen.

Jo bedre isoleret huset er, jo mere vil man kunne spare ved at stoppe fyret i nogle timer.

Mit fyr holder faktisk 2 pauser i døgnet, én midt på dagen og én om natten af varierende længde afh. af udetemperaturen.
Årsagen er ikke så meget et spørgsmål om besparelse i denne tid, men et spørgsmål om at det er lettere at holde herden ren, når den bliver afkølet nogle gange.

Når det er lidt varmere er det mere et spørgsmål (hos mig) om besparelse, men man kan altså ikke sige noget generelt.

Hilsen
Michael

Jeg er ganske uenig.

Det kan bestemt betale sig. Jeg har eksperimenteret en del med det, og har set omkring en 3-4 kg's besparelse i døgnet, ved at slukke omkring midnat og så starte igen kl 4, jeg har det kun slukket 3 timer i de her dage, fordi det er så bidende koldt, og så køre fyret 21 timer i døgnet. Det betyder at jeg starter den kl 3, og så har den 3½ time til at varme huset op inden jeg står op, og jeg kan virkelig ikke mærke nogen forskel, så for mig gir det lige til lommen.

Som i selv siger, så falder varmetabet fra huset sammen med at temperaturen i huset falder, men jeg synes lidt kæden falder af for jer, når i begynder at snakke om at varmetabet gennem skorstenen er større ved højere ydelse. Det er rigtigt... men, hvis man kigger på den samlede virkningsgrad så bliver det kun højere for fyret jo flere smæk det får, så jeg forstår altså ikke lige den logik...
« Senest Redigeret: Dec 22, 2010, 21:02 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Kan det betale sig ?
« Svar #5 Dato: Dec 22, 2010, 13:28 »
Nej, du har nok ret. Nominelle ydelse er opgivet til ca. 85% på alle deres anlæg, hvis man kigger på test certifikaterne... i hvert fald på blackstar serien.... jeg tror du har ret i, at hvis man har et anlæg der hele tiden ligger og tøffer omkring de 85%, og man så giver den et stop, der gør at den så skal køre ved f.eks. 90-100% hele tiden, så er det ikke sikkert det kan betale sig... det er selvfølgelig ikke sort hvidt om det kan betale sig... men jeg må nok indrømme at jeg tror det kan for de fleste...
Jeg ville gerne have et stop om dagen også, på en go periode, men det dur ikke, for damen er af og til hjemme midt på dagen, og det kan altså godt mærkes hvis det er slukket over en time, ved de her grader i hvert fald.

Jeg eksperimenterer lidt med kun at kompressorrense om aftnen for tiden, så må vi se om den forbliver ren, eller om jeg skal have to gange afkøling med dertilhørende kompressorrens.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Kan det betale sig ?
« Svar #6 Dato: Dec 22, 2010, 16:48 »
Hej Martin.
Jeg tror også det har meget at sige, at du har noget gulvvarme, der "binder" noget varme til boligen.
Jeg må ihverfakd konstatere, at med den temperautur vi har i disse uger, er det ikke nogen umiddelbar besparelse for vores vedkommende. Og slukker vi o natte er "prisen" et kompromis med komforten.

Nu er der selvfølgelig også en forskel på natsænkning og reelt stop af fyret.
Kan også forstå at dit hus er godt isoleret. Uden tvivl bedre end vores.
« Senest Redigeret: Dec 22, 2010, 17:30 af Kendub »

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Kan det betale sig ?
« Svar #7 Dato: Dec 22, 2010, 17:15 »
Hm, jeg tror netop at det er hvis du har en dårlig isolering, men ikke skubber fyret ALT for hårdt, at du kan vinde noget ved det.
Mit hus er faktisk dårligt isoleret. 50 mm rockwoll i gulv som helt sikkert er mast sammen efter 40 år, og 100 på loft og i skunk. Vi har godt nok A vinduer ovenpå, men ikke nedenunder..

Vores vægge er mursten udvendigt og en blanding af gasbeton og leca indvendigt. Der er kun hulmur i gavlene... der er tilgengæld 30 mm uden noget i, og så er der 250 mm rockwoll bag ved det, og så en gasbeton blok... Vi har mega tykke vægge i gavlene...
Jeg har 320 mm i gulv i bryggers. Det er helt koloenormt det komfort det giver. Jeg er ikke i tvivl om at jeg flår alle gulvene op på et tidspunkt... og vores loft og skunk skal også bare fyldes HELT op... og når engang jeg kommer til nyt tag, så vil jeg have endnu mere i der... 200 i hvert fald.

Nåja, og så ligger vi midt på en mark... så når det blæser, så tar det virkelig gas... vi ligger ret så udsat... men sådan er det jo hvis man vil have en fantastisk udsigt.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Kan det betale sig ?
« Svar #8 Dato: Dec 22, 2010, 20:57 »
Årsagen er ikke så meget et spørgsmål om besparelse i denne tid, men et spørgsmål om at det er lerrere at holde herden ren, når den bliver afkølet nogle gange.

Det skulle den ellers kunne helt af sig selv med 10kw brænderen har du da før pralt med ;)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kan det betale sig ?
« Svar #9 Dato: Dec 22, 2010, 21:01 »
Hej Tonni,

Ikke pralet med, bare konstateret  ;)
...og så var det jo egentlig en konstatering af at 10 kW'eren klarer det bedre end 16 kW'eren  :D

Det trick med at lade brænderen køle ned én gang i døgnet, det har været god latin i flere år og blev også brugt på 16 kW'eren.

Hilsen
Michael

Årsagen er ikke så meget et spørgsmål om besparelse i denne tid, men et spørgsmål om at det er lettere at holde herden ren, når den bliver afkølet nogle gange.

Det skulle den ellers kunne helt af sig selv med 10kw brænderen har du da før pralt med ;)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html