Hej Dennis,
Formlen for virkningsgrad kan du finde her
www.mhes.dk/Virkningsgrad.xls....men den kræver at du kender røggastemperatur og CO
2%.
Som flere andre allerede har skrevet så er erfaringen at der er stor forskel på virkningsgraden i en salamender afh. af om den er optimeret (røgvender plader) eller ej.
Hvis du prøver at bruge det regneark jeg har henvist til, og forudsætter at brænderen er fornuftigt justeret så CO
2% er 13, så vil du se følgende sammenhæng:
Røggas temp. = 350 >> virkningsgrad = 75,7
Røggas temp. = 300 >> virkningsgrad = 78,8
Røggas temp. = 250 >> virkningsgrad = 81,8
Røggas temp. = 200 >> virkningsgrad = 84,9
Røggas temp. = 150 >> virkningsgrad = 88,0
...og så nærmer vi os en Opop418 eller Black star:
Røggas temp. = 80 >> virkningsgrad = 92,3
Hvis man er forsigtig kan man udregne besparelsen som forskellen mellem virkningsgraderne, men i virkeligheden er besparelsen lidt større (det er jo %-regning
).
Altså hvis din brænder er korrekt justeret og du har en røggastemperatur på 350 grader, vil du kunne spare (92,3 - 75,7) = 16,6% (helt korrekt er det 17,98%
).
I tilgift får du så en kedel der er
meget nemmere at gøre ren og som ikke kræver rengøring lige så ofte
<tilføjelse>
Den Virkningsgrad jeg her har omtalt er udelukkende kedlens virkningsgrad i for af at optage den effekt der afsættes i den, et andet aspekt er kedlens afgivelse af varme til omgivelserne.
Hvis kedlen er uisoleret og står i et rum hvor den varme den afgiver til omgivelserne ikke kan udnyttes, skal dette tab medregnes til den samlede virkningsgrad.
Hvis kedlen derimod er isoleret og/eller varmen kan udnyttes til nødvendig rumopvarmning, er det ikke et tab der skal medregnes til den samlede virkningsgrad.
Der skal ikke herske nogen tvivl om at jeg vil anbefale en moderne, velisoleret kedel a la Black star, den har en rigtig god virkningsgrad, den er let at rengøre og den kan køre med meget lange intervaller mellem rensninger.
Hilsen
Michael
Ja, men jeg må jo se at få skaffet mig en pt1000 føler, og så finde formlen for virkningsgraden, så jeg har lidt at holde op med foran konen, så hun kan se, at det er en fornuftig investering