Forfatter Emne: Kan man omgå VVB prioritering?  (Læst 59870 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Paw

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Kan man omgå VVB prioritering?
« Svar #30 Dato: Dec 02, 2010, 08:20 »
Hej Dennis, er du sikker på at der ikke er luft i systemet ?
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline Frank_rasmussen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +23/-31
« Svar #31 Dato: Dec 02, 2010, 10:08 »
Når man nu har fundet din StokerKontrol  :), er en vandvandstemperatur på 65 grader så ikke temmelig høj?

Du risikerer vel, at det varme brugsvands-system kalker til....måske er det allerede sket i din varmvandsbeholder. Det kunne bl.a medføre, at det tager længere tid at varme den op.
« Senest Redigeret: Dec 02, 2010, 11:31 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Kendub

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
« Svar #32 Dato: Dec 02, 2010, 10:45 »
Dennis - hvor stor er din VVB i det hele taget??
Muligt du har skrevet det tidligere, men så "husker" jeg det ikke lige  :P

HVIS din VVB er voldsomt tilkalket, så vil det klart nok tage lang tid at opvarme vandet. Samme princip som en tilkalket kogekedel, der kræver mere energi og tid, end en nyafkalket.

Vi varmer en 160 LTR Metro med 58 i setpunkt og difference på 15 grader op med 60 grader vand på ca. 30 minutter (max!).

Skal dog lige tilføje, at jeg har lavet en manuel afkalkning af VVB for en måned siden.
Det var tiltrængt!  Vores VVB er 11 år gammel. Jeg fik løsnet kalken ved at banke blidt med en gummihammer på spiralen. Det blev til en halvfyldt 20 ltr spand med kalk! Anodestaven og gummipakningen blev udskiftet i samme forbindelse.

Hvis du skulle få samme ide, så husk i det mindste at have en ny pakning liggende, inden du går i gang. Den gamle vil sandynligvis ikke holde tæt efter afmonteringen - og det er sur r...   :o
« Senest Redigeret: Dec 02, 2010, 10:45 af Kendub »

Offline DennisRN

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +17/-3
    • Phoenix 16kw
« Svar #33 Dato: Dec 02, 2010, 14:36 »
Der er ikke luft i mit system - har lufted ud i dag, bare for at være helt sikker...

Afkalke VVB? Hmmm... hvordan gør man det? Kan jo ikke lige begynde at pille
isoleringen af for at komme til selve beholderen...
Nu er jeg ikke helt sikker på hvordan en VVB er opbygget selv om jeg har en god ide,
men lige frem at skille den ad for at komme til virker som meget omstændigt.

Mvh.
Dennis
Phoenix 16kw med det hele
Styringsnr.: 59091
http://v16beta.stokercloud.dk/#drnilsson

2 plans hus på 180kvm fra 1934.
VVB prioritering 140l.
Forbrug: ca. skal endnu vise sig...

Nu med RTB Grill! :-)
Tablet til styring af grill: Denver TAQ-90022

Offline Kendub

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
« Svar #34 Dato: Dec 02, 2010, 16:03 »
Der er ikke luft i mit system - har lufted ud i dag, bare for at være helt sikker...

Afkalke VVB? Hmmm... hvordan gør man det? Kan jo ikke lige begynde at pille
isoleringen af for at komme til selve beholderen...
Nu er jeg ikke helt sikker på hvordan en VVB er opbygget selv om jeg har en god ide,
men lige frem at skille den ad for at komme til virker som meget omstændigt.

Mvh.
Dennis

Hej Dennis

Du fik ikke lige oplyst om størrelsen eller fabrikat af din VVB.

Jeg syntes også selv det lød omstændigt, men konstaterede, at det er uhyre simpelt at afkalke en METRO.    (men lidt af noget griseri)    >:(

Jeg fjernede den plastplade der sidder med en skrue på undersiden af beholderen.
Derefter løsnede jeg de 8 bolte jeg fik adgang til.
Herefter måtte jeg arbejde lidt for at få cylinderen ud.     
Inden i kammeret sidder et varmerør formet som en spiral, og når denne er tilkalket, så er det, at det tager tid at opvarme vandet. Bank blidt på spiralen med en gummihammer. 
Det er vigtigt ikke at bruge en alm. hammer eller andet der kan beskadige spiralen, da den dermed kan nedbrydes af tærring.
Derefter ud med alt kalken i en spand, i med cylinder, på med ny gummipakning og i med de 8 bolte og plastpladen.    That's it   ;)

Det er jo heller ikke et alvorligt problem du er ude i, og jo heller ikke sikkert din VVB er tilkalket på det groveste, men nu kan du da overveje at tage tilløb til "operationen"    ;)

« Senest Redigeret: Dec 02, 2010, 16:05 af Kendub »

Offline Martin Pedersen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-137
« Svar #35 Dato: Dec 02, 2010, 17:19 »
Nu lyder det her efter hånden som en meget 'intern' samtale  ;), men jeg må
da nok sige at jeg for det meste er enig med Michael, fyret leverer nok varme,
men da jeg har en stor tank til VV er den ca. 1½ - 1 3/4 time på at varme den op
fra 50 - 65 grader. Og  i løbet af den tid når temperaturen at falde en del i huset.
Jeg har valgt en diff på 15 grader da jeg på den måden kun skal varme VV en gang i døgnet - som regel.
Jeg kunne måske prøve at sætte diff. til 5 grader og derved køre med 3 gange (?) opvarmning i døgnet,
og så forhåbenteligt tilsvarende kortere tid. Men den tror jeg ikke rigtig på fordi jeg kan se at det går lang tid inden temperaturen begynder at stige når VVB starter.
Du har jo en enorm tank, så den opvarmingstid du beskriver er overhovedet ikke ublu. Hvis det er hele dine 360L den varmer op med 15 grader, og det tager 1½ time, så svarer det til at din spiral afsætter 4,2 kW i timen i din tank. Det er ikke dårligt. Hvis jeg var dig så ville jeg toppe tanken op noget oftere i stedet. Du kan jo indstille det på få minutter i din stokerkontrol og se resultatet i løbet af kort tid, og det er da bedre end den måde det fungerer på nu... med mindre du har fået gjort noget ved din ventil? Jeg ved godt jeg har foreslået det én gang... undskyld   ::)

Og oh my god du har et sort forbrug. Har du ingen isolering i det hus?
« Senest Redigeret: Dec 02, 2010, 17:21 af Martin Pedersen »
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline DennisRN

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • Phoenix 16kw
« Svar #36 Dato: Dec 02, 2010, 17:48 »
Nej jeg har ikke gjort noget ennu, er stadig ved at overveje hvilke skridt der er mindst 'invasive'.

Stort forbrug? Tja, nu ser jeg på to andre i familien som også har en Scotte og vores forbrug
er mellem 0,23 og 0,27 kg/m3 - er det da så slemt?
Huset er fra 1934 og har vært ombygget og tilbygget i flere omgange i løbet af årene. Så jeg har ikke helt styr på
hvordan det er isolert og om det er mere eller mindre i hvilken ende af huset, men det sidste jeg har gjort er at skifte
alle vinduer og døre for ca. 5 år siden.

Mvh.
Dennis

VVB prioritering 140l.

Offline Martin Pedersen

• Top of the pop
« Svar #37 Dato: Dec 02, 2010, 18:18 »
Det virker bare så voldsomt du kun har 33 kvm mere end mig, og så bruger du næsten det dobbelte. Jeg troede jeg havde noget at klage over, men åbenbart ikke tihi :) Vi ligger omkring 25 kg nu.

Hvis du lader din VVB køre mellem 55 og 60, så kan du stadig skolde dine hænder på det, og så bevæger du dig faktisk i det anbefalede område. Og når du kører kedlen på 70 grader, så er jeg ret sikker på du vil få et afbrud på ca 30 minutter hver gang den lader tanken, det er vel bedre end 1½ time uden varme på radiatorerne? Det tager vel for det meste også noget mere end 30 minutter at køle en radiator af, så jeg vil mener det som et ganske seriøst løsningsforslag... omend ikke andet, så til sommer.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #38 Dato: Dec 02, 2010, 18:56 »
Hej Frank,

Jamen det er vi ikke uenige om, men det hjælper altså ikke at sætte effekten op når brænderen sagtens kan opnå kedeltemperaturen med den  nuværende effekt, hvilket du jo også selv kommer frem til i et senere indlæg ;)

Det er da godt at du har set pointen  ;)

Hilsen
Michael

Citér
Det er ikke anlægstemperaturen der er Dennis' problem, han poster 70 grader varmt vand ud til VVB'en, den er bare lang tid om at opvarme vandet.
Hvis problemet var effekten, så havde du en pointe, men det er altså ikke problemet

Vi er vel enige om, at jo mere energi fyret kan putte i varmvandsbeholderen på jo kortere tid, jo hurtigere opvarmes varmvandsholderen.

Hvis kedeltemperaturen f.eks. sættes op til  75-80 grader (og flowet fra cirkulationspumpen er det samme), så vil opvarmingen af varmvandsbeholder kunne gå hurtigere...og det vil opvarmingen af huset, når vvb prioriteringen slår tilbage, også kunne.
« Senest Redigeret: Dec 02, 2010, 18:56 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline DennisRN

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • Phoenix 16kw
« Svar #39 Dato: Dec 02, 2010, 20:48 »
:) Hvis du lader din VVB køre mellem 55 og 60, så kan du stadig skolde dine hænder på det, og så bevæger du dig faktisk i det anbefalede område. Og når du kører kedlen på 70 grader, så er jeg ret sikker på du vil få et afbrud på ca 30 minutter hver gang den lader tanken, det er vel bedre end 1½ time uden varme på radiatorerne? Det tager vel for det meste også noget mere end 30 minutter at køle en radiator af, så jeg vil mener det som et ganske seriøst løsningsforslag... omend ikke andet, så til sommer.

Det er da kun en måde at finde ud af det på.... Vi lader det komme an på en prøve, jeg kan jo altid gå tilbage.  :)

Tak for mange gode og kreative forslag.
Mvh.
Dennis

VVB prioritering 140l.

Offline Martin Pedersen

• Top of the pop
« Svar #40 Dato: Dec 02, 2010, 20:52 »
Velbekom :) Vi forventer timelig status opdateringer :P
Solvarme 30 Rør, 300L

Offline DennisRN

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • Phoenix 16kw
« Svar #41 Dato: Dec 02, 2010, 21:48 »
Eller så kan i gøre jer ulejligheden at se med på min stokerkontrol... ;)

Mvh.
Dennis

VVB prioritering 140l.

Offline Frank_rasmussen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +23/-31
« Svar #42 Dato: Dec 02, 2010, 22:25 »

Jamen det er vi ikke uenige om, men det hjælper altså ikke at sætte effekten op når brænderen sagtens kan opnå kedeltemperaturen med den  nuværende effekt, hvilket du jo også selv kommer frem til i et senere indlæg ;)

Det er da godt at du har set pointen  ;)

Som skrevet, så er det selvfølge kun nødvendig at hæve effekten, hvis der er en mangel på effekt.

Såvidt jeg kan forstår, så er DennisRN vist ikke en, der bare lige kaster sig ud i at ændre parameterne. Og det kan man kun have respekt for.

Men jeg vil da gerne anbefale en højere kedeltemperatur, hvis ændringerne af VVB-differencen og sænkningen af VVB-temperaturen ikke er nok.

« Senest Redigeret: Dec 02, 2010, 22:27 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline DennisRN

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • Phoenix 16kw
« Svar #43 Dato: Dec 02, 2010, 23:04 »

Som skrevet, så er det selvfølge kun nødvendig at hæve effekten, hvis der er en mangel på effekt.

Såvidt jeg kan forstår, så er DennisRN vist ikke en, der bare lige kaster sig ud i at ændre parameterne. Og det kan man kun have respekt for.

Men jeg vil da gerne anbefale en højere kedeltemperatur, hvis ændringerne af VVB-differencen og sænkningen af VVB-temperaturen ikke er nok.

At ændre på parametrene har jeg ikke noget problem med, så længe tingene ikke kører som det skal.
Og så er det jo også noget med at ikke lave for meget om på en gang, for så kan jeg ikke se effekten
af de forskellige forandringer. Jeg føler mig jo stadig som en nybegynder selv om jeg er ved at få overblikket efterhånden.

Men lige nu kører jeg med en kedeltemp. på 70 grader og en Max ydelse på 80%, jeg skal jo også have noget at give af når det bliver rigtig koldt.
Rent bortset fra at jeg mener det burde række lige nu. Jeg vil jo gerne spare så meget på pillerne som muligt.

Mvh.
Dennis

VVB prioritering 140l.

Offline Martin Pedersen

• Top of the pop
« Svar #44 Dato: Dec 03, 2010, 14:43 »
Hvor sidder din VVB føler?

Jeg mangler et dykrør til min, så den viser lidt forkert, men bruger den i princippet ikke til noget endnu, anywho. Det er en solvarme beholder jeg har, og jeg er ikke interesseret i at varme alle 300L op til fuld gas. Jeg varmer kun de øverste 100L op til 60 grader. Lagdelingen i tanken gør så at der fint kan være 12 grader i bunden, som solvarmen kan fylde på. Hvis du ikke har 37 teenager tøser i din husstand, så er det vel i princippet også sådan du bør gøre?

Jeg kan se på din log det tog 1½ time den her gang igen, og det tror jeg simpelthen ikke kan lade sig gøre hvis du kun varmer toppen op, det er derfor jeg spørger tihi :)
Solvarme 30 Rør, 300L